۰ نفر
۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳

سخنان افتتاحیه ریاست محترم جمهوری جناب آقای روحانی در همایش امسال روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را می‌توان نقطه عطفی در مجموعه سخنرانی‌های ایشان در ارتباط با موضوع سیاست خارجی کشور دانست. سخنرانی امسال دکتر روحانی در شکل و محتوایی خاصی ارائه شد که برای توصیف آن می‌توان گفت که ایشان برای بیان نظرات خویش به‌خوبی توانستند گفتمان انقلاب اسلامی را در گفتار خویش احیاء کنند.

روز یکشنبه ۳۱ تیرماه دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزرات خارجه شاهد سخنرانی افتتاحی همایش روسای نمایندگیهاب جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشورتوسط دکتر روحانی رئیس محترم جمهور بود.سخنان افتتاحیه ریاست محترم جمهوری در همایش امسال روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را می توان نقطه عطفی در مجموعه سخنرایهای ایشان در ارتباط با موضوع سیاست خارجی کشوردانست. سخنرانی امسال دکتر روحانی در شکل و محتوایی خاصی ارائه شد که برای توصیف آن می توان گفت که ایشان برای بیان نظرات خویش بخوبی توانستند گفتمان انقلاب اسلامی را در گفتار خویش احیاء کنند.

دکتر روحانی با ارائه تحلیلی تاریخی از مقاطع مختلف تاریخ انقلاب اسلامی از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز به تشریح نقش منفی و کینه توزانه امریکا علیه مردم ایران پرداختند و خصومتهای کنونی ترامپ علیه کشورمان را در ادامه همان سیاستهای کینه توزانه دولتهای قبلی امریکا دانستند. ایشان همچنین خروج یک جانبه امریکا از برجام و تلاش برای تحمیل تحریمهای سخت علیه کشورمان را دشمنی و خصومت آشکار علیه ملت ایران و توطئه ای برای خسته کردن ملت در صیانت از هویت ملی و استقلال کشور اعلام کردند.

رئیس جمهور با بیان صریح این نکته که هدف امریکا از اعمال تحریمهای سخت علیه ملات ایران تلاشی برای ایجاد بی ثباتی در کشور و تبدیل ملت ایران به ملتی عصیانگر و خسته از مقاومت خویش برای استقلال ملی و دفاع از کرامت انسانی است ضمن تاکید بر شکست قطعی امریکا در اعمال این سیاست اظهار داشتند همانگونه که ملت ایران برای آزادی و استقلال جلوی دیکتاتور ایستاد امروز هم در مقابل امریکا ایستادگی خواهد کرد .

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: امریکایی ها باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگها و صلح با ایران مادر صلح هاست و در ادامه ضمن رد هرگونه مذاکره با امریکا در شرایط کنونی و با شخصی چون ترامپ ، هر گونه مذاکره با امریکا را در شرایط حاضر با تسلیم برابر دانسته و بر ضرورت تاکید بر گفتمان مقاومت و بازدارندگی در مقابل امریکا تاکید کردند.

دکتر روحانی در سخنان خود با بیان این موضوع که در سختی ها و خطراتی که علیه کشورمان بوجود می آید فرصتهایی هم شکل می گیرد و ما باید این فرصتها را شناسایی کرده و در صدد بهره مندی از ان فرصتها بر آییم با اشاره به تجارب دوران جنگ تحمیلی که علی رغم سختیهای جنگ برای کشور فرصتهای زیادی هم خلق کرد به بیان دیدگاههای خود از سیاست همسایگی و ضرورت گسترش روابط با همسایگان همچنین گسترش روابط اقتصادی با شرکتهای مستقل از شرکتهای چند ملیتی که تحت نفوذ سرمایه امریکایی قرار نگرفتنه‌اند پرداخت.

واقعیت آن است که از مدتها قبل حتی پیش از خروج امریکا از برجام در ضرورت توجه به سیاست همسایگی و لزوم اتخاذ راهبردی مشخص برای گسترش روابط با همسایگان مطالبی مختلفی در رسانه های کشورمان به نگارش در آمده و در اتاقهای فکر مختلف دریاره این موضوع صحبت شده است. جای خوشحالی است که امروز آقای ریاست جمهور به شکل کاملا روشنی بر ضرورت کار با همسایگان و گسترش روابط همسایگی صحبت کردند.

امروزه داشتن راهبرد و سیاست خارجی ویژه ای با همسایگان یکی از ضروریات بدیهی در سیاست خارجی همه کشورها و قدرتهای بزرگ محسوب می شود. همچنانکه اتحادیه اروپا ، چین ، هند ،روسیه ، ترکیه و دیگر کشورهای پر نفوذ در ارتباط با همسایگان مستقیم و با واسطه خود سیاست خارجی ویژه ای دارند برای کشور ما هم داشتن این سیاست ویژه با همسایگان خصوصا در شرایط کنونی امری حیاتی است.

در اینجا در صدد تشریح وجوه مختلف سیاست همسایگی نیستیم ولی لازم است بر این نکته تاکید شود که سیاست همسایگی چیزی بیش از مجموعه روابط دوجانبه با همسایگان است.همسایگی یک نگرش و یک دیدگاه ویژه است که کشور به همسایگان خود دارد و منافع خود را با منافع همسایگان گره می زند به گونه ای که همسایه از همسایه بودنش نفع می برد و برای حفظ پیوندهای همسایگی سرمایه گذاری می کند.

یکی از مهمترین الزامات داشتن یک سیاست همسایگی موثر بهره گیری رئیس دولت از دیپلماسی ویژه شخصی و یا به عبارت دیگر دیپلماسی رئیس دولت است. نقش رئیس دولت در موثریت و کارایی سیاست خارجی کار با همسایگان نقش درجه اول را دارد و ضروری است تا شخص رئیس جمهور به دور از پروتکلها و تشریفات در گسترش روابط ویژه با روسای دولتهای همسایه نقش اول را داشته باشد.
در این ارتباط لازم است تا در هر فرصت ممکن رسمی یا غیر رسمی بین رئیس جمهور و روسای کشورهای همسایه دیدارهای متعددی در فاصله های زمانی کوتاه اتفاق بیافتد تا روسای کشورها موانع موجود در روابط را که توسط ساختارهای بوروکراتیک بوجود می آید بر طرف نمایند.

اعتماد سازی اساس و بنیان سیاست همسایگی است و هیچ نوع سازو کاری موثرتر از ارتباطات عاطفی و شخصی روسای کشورها برای اعتماد سازی وجود ندارد. گسترش ارتباطات و تسهیل امکانات سفر و رفت و آمد این فرصت را در اختیار دیپلماسی رئیس کشور قرار می دهد که در نصف روز به راحتی دیداری دوستانه و بدور از تشریفات با روسای کشورهای همسایه داشته باشد.

بدون شک سیاست همسایگی اعلام شده توسط رئیس محترم جمهور برای گذر از شرایط کنونی بدیلی ندارد و در اجرای این سیاست هم جز دیپلماسی رئیس کشور روش اجرایی موثرتری وجود ندارد و این انتظار است که ریاست محترم جمهور اجرای سیاست اعلامی خود را به دستگاههای بروکراتیک واگذار ننمایند و شخصا بر اجرا و پیشبرد آن نظارت کنند که بزرگراه اصلی گذر از شرایط کنونی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =