طی ماههای اخیر مباحث مختلفی در استان در رابطه با اجرای برخی طرح ها و پروژهای اقتصادی و عمرانی طرح شد و البته آیت الله ملک حسینی نیز مطالبی را در این خصوص بیان کردند که متاسفانه گاهی با حذف مقدمات و موخرات آن تفسیر به رای و مصادره به مطلوب شد. براین اساس مصاحبه ای با ایشان انجام دادیم تا نظراتشان را به صورت شفاف در خصوص برخی مسائل مربوط به استان از جمله توسعه استان به سمع و نظر مخاطبان برسانیم .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج،نماینده ولی فقیه در استان در این مصاحبه گفت: لازم است که نکاتی را در این ایامی که صحبت های مختلف و متفاوتی انجام می شود را عرض کنم و این ها به مثابه آن چیزی است که در قبال آن احساس مسئولیت دارم. استان ما استانی است که بالقوه غنی است و بالفعل غنی نیست و ما باید مسیر غنا تا استغنا را طی کنیم.

معضلات فراوان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داریم و باید باور کنیم که بعضی از اتفاقات در جامعه ما قابل قبول برای ما و برای فرهنگ و پیشینه ما نیست. این معضلات در عرصه های مختلف است و نه تنها مسئولین بلکه همه ما بدون استثناء، از عناصر فرهنگی جامعه، ریش سفیدان، دانش آموزان و دانشجویان و گروههای مختلف اجتماعی و حتی کسانی که شما آنها را به عنوان انسانهای تحصیل کرده نمی شناسید، مسئول هستیم.

هر حرکتی باید مبتنی بر قانون و معطوف به بهره وری باشد
آیت الله ملک حسینی با بیان اینکه عقب هستیم و باید از امکانات موجود بهره برداری کنیم، افزود: انقلاب نعمت های فراوانی به ما ارزانی کرده و باید قدر بدانیم و با یک توسعه همه جانبه در عرصه های مختلف از این مخمصه خارج بشویم.
آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: نکته دوم آنکه هر حرکتی که قرار است انجام بدهیم باید مبتنی بر قانون و معطوف به بهره وری معقول باشد. اگر بر مدار قانون باشد اما منتج به یک بهره وری معقول برای جامعه و مردم نشود هرگز قابل قبول نیست و یا اگر مبتنی بر قانون نباشد این هم قابل پذیرش نیست.

در همه حرکتها باید محاسبه سود و زیان منطقه را بکنیم
وی افزود: نکته سوم آنکه در همه حرکتها باید محاسبه سود و زیان منطقه را بکنیم و باید ببینیم استان چه به دست می آورد و چه از دست می دهد. اگر تا یک بحثی مطرح شد به سرعت به فکر زیان حاصله باشیم اما به سود حاصله نیندیشیم و یک کسر و انکسار نکنیم، فرصتها را از دست خواهیم داد. اساسا توسعه بر مدار چنین کسر و انکساری است. و ما باید حرکتمان قائم بر یک تراز باشد که نشان دهد ما بهره مند شده ایم، ما برخوردار شده ایم و توانسته ایم ضمن ایجاد اشتغال و تولید، جامعه مان را از فقر به سمت غنا و از گرسنگی به سمت سیری ببریم. از عدم تحصیل و امکانات تحصیلی به سمت تحقق یافتن تحصیل و امکانات تحصیلی ببریم و همچنین امور دیگر.

حقوق مردم باید رعایت شود
وی ادامه داد: نکته چهارم آنکه حقوق مردم باید رعایت شود. در صورت اینکه تزاحم واقعی رخ دهد نه تزاحم ساختگی. یعنی تزاحم حقیقی بین حقوق عمومی و حق انسان خاص رخ دهد، تزاحم بین حقوق فردی که امروز زندگی می کند و جامعه ای که در آینده می آیند. باید طبیعتا شاخص هایی را رعایت کرد که بتواند رفع این تزاحم بکند و اساسا به گونه ای معقول عمل اتفاق بیفتد که کسی نگوید حق مردم و یا حق انسانی خاص ضایع شد. خداوند جهان را به گونه ای طراحی نکرده که اگر عموم بخواهند بهره مند شوند، یک انسان متضرر شود. ضرر جبران پذیر امکان دارد اتفاق بیفند اما ضرر جبران ناپذیر هرگز معقول نیست اتفاق بیفتد. بنابراین تکرار می کنم تزاحم واقعی نه ساختگی بین حقوق عمومی و حق خاص قابل رفع است و ضرر یک فرد و یک شخص باید جبران شود و هیچ کسی ولو برای نفع عموم نباید متضرر شود.

تسهیلات و امکانات باید به کسانی داده شود که اهل کارند
آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: نکته پنجم آنکه باید مسئولین منابع مالی را مدیریت کنند و این تسهیلات و امکاناتی که برای رشد اقتصادی استان اختصاص می یابد به کسانی داده شود که اهل کار هستند و سابقه و پیشینه دارند. و یا نه، اگر جوانانی هستند که تحصیل کرده اند و لو سابقه ای ندارند اما با یک طرح نو و با یک آمادگی معقول پیش آمده اند، باید در اختیارشان قرار داده شود تا حرکت کنند. باید این منابع مالی رصد شود تا به نتیجه برسد و باید تسهیلات اعطا شده به چرخه اقتصاد بازگردد. اما نباید بپذیریم که چیزی معطل بماند از منابعی که برای رشد استانمان اختصاص می یابد. بله، برخی مواقع تغییر شرایط اقتصادی از رکود و یا تورم باعث می شود یک فردی که سرمایه گذاری را آغاز کرده دچار یک بحران شود. آن وقت مسئولان بانکها اگر بخواهند مهلت دهند، مانعی ندارد اما باید این امهال و مهلت هم در جهت رشد و توسعه استان و جامعه باشد.

اندیشیدن به امروز و غفلت از فردا استمرار مشکلات جامعه است
وی بیان کرد: نکته ششم آنکه امروز انسانها از طبیعت، آب، هوا و تمامی آنچه وجود دارد سهم دارند. ولی باید بدانیم آیندگان هم حق دارند و نباید امروز به گونه ای عمل کنیم که حق آیندگان را از ثروت ضایع کنیم و باید بستر را برای رشد آیندگان فراهم کرد. اندیشیدن به امروز و غفلت از فردا دقیقا مشابه اتفاقی است که دیروز برای من و شما فکر نشده و امروز من و شما در چنبره هایی در جامعه اسیریم که گاه از او به رکود، گاه از او به تورم، گاه از او به عدم بهره وری معقول و ناکارآمدی تلاشگران و ... یاد می کنیم.

آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: نکته دیگر آنکه حرکتها و تلاشها از ناحیه مسئولان و از ناحیه کسانی که می خواهند به جامعه و آینده خدمت کنند در مسیر تحقق کار مداوم و پایدار باشد. همیشه مخالف این بوده ام که گاه دفاع از کارگر و یا دفاع از کارفرما شود. این یک حرکت مقطعی است و در آینده عقیم خواهد بود. حرکت باید به گونه ای باشد که از کار پایدار و مداوم دفاع کند.

دفاع از کار و بقای کار منجر به دفاع از کارگر و کارفرما می شود و این منطقی است. من برخی از اتفاقاتی را که در ذیل قانون کار پیش می آید را هنوز نفهمیدم که گاه از این طرف و گاه از آن طرف حمایت می شود اما می بینیم کارگاه و کارخانه به تعطیلی کشیده می شود. نباید قانون به گونه ای باشد که منتهی به تعطیلی شود.

لزوم برگزاری مناظره با حضور کارشناسان واقعی
وی اظهار داشت: در مصاحبه ای پیشنهاد دادم که برای حرکتهایی که می خواهد جامعه را از مخمصه فقر و فقدان توسعه نجات دهد یک مناظره هایی تشکیل شود. از کارشناسان واقعی یعنی کسانی که در حوزه ای که قرار است کار اتفاق بیفتد، مسئله را می شناسند و از سویی حیثیت و جهت های اقتصادی و بازرگانی آن را هم می شناسند و از سوی سوم قدرت کسر و انکسار هم دارند، استفاده شود. و الا ممکن است کسی تنها کارشناس یک عرصه باشد اما از حوزه های مختلف اطلاعی نداشته باشد. مثلا کارشناس آب باشد نه حوزه ای دیگر و یا کارشناس اقتصاد باشد و نه حوزه ای دیگر. نمی شود به این شکل مناظره تشکیل داد. کسانی که می توانند تحلیل واقعی از پسرفت و یا پیشرف یک حرکت داشته باشند و می توانند تحلیل کنند که کار چگونه می تواند منجر به بهره وری شود و یا نه این کار در میانه راه عقیم خواهد ماند. در این مناظره دو اتفاق می افتد. یکی اینکه ثبوتا آن چیزی که معقول است به دست می آید و از سوی دیگر اثباتا و اقناعاهم کسانی که می خواهند در رسانه هایشان مطالبی بنویسند که غالبا کارشناس نیستند، آنها هم می توانند حرفهای دقیقی را به ثبت برسانند و در مسیر اقناع خود و جامعه حرکت کنند. این باعث می شود که هوچی گری اتفاق نیفتد و بر اساس جنجال نه حرکتی اتفاق بیفتد و نه جلوی حرکتی گرفته شود. و باعث می شود در این میان کسانی که دیگاه غیرکارشناسی خود را مطرح می کنند، سکوت کنند و همچنین باعث می شود که "معارضات ساختگی"؛ تاکید می کنم "معارضات ساختگی" رنگ ببازد. منظورم از معارضات ساختگی این است: معارضه بر پایه عنادهای منطقه ای، عنادهای محلی و عنادهای سیاسی.

معارضه های فکری موجب رشد می شود
وی افزود: باید نگاه کنیم به مناطق دیگر که رشد کردند. آن مناطق رشد نکردند مگر آنکه رو به سمت معارضات ساختگی نیاوردند. در عین حال معارضه های فکری، مداقه های فکری و اندیشه وری در این عرصه بی شک موجب رشد می شود امیر المومنین می فرمایند: "اندیشه ها را در مقابل هم قرار دهید تا به حق برسید." اما باید اندیشه ها را در مقابل هم قرار بدهید نه داد و فریادها را.

آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: پس بنابراین افراد باید حق داشته باشند صحبت کنند اما در حوزه ای که کارشناس هستند. کسی که در حوزه ای که کارشناس نیست نباید اظهار نظر کند مثل من. من چه حقی دارم که در عرصه محیط زیست در عرصه حیثیت های پزشکی یک طرح، حیثیت های اقتصادی یک طرح و جهات مختلف یک طرح اظهار نظر کنم، چون من کارشناس این عرصه نیستم و حق ندارم. پس بنابر این باید کارشناسان واقعی بنشینند و صحبت کنند. و متاسفانه باید این را بپذیریم گاهی حرکتهای ما در این چنگال اختاپوس تزاحمهای ساختگی که گاهی با ژست کارشناسانه هم انجام می شود، متوقف شده است.

اگر کسی می فهمد و می داند، باید نظرش را اعلام کند چون نسبت به آینده مسئول است. اما در این میان به یک نکته باید دقت شود و آن اینکه کارشناس واقعی کارشناسی است که بداند اگر در یک عرصه آبی مصرف می شود و به هدر می رود چه چیزی در قبال آن دریافت می شود.؟ مثلا اگر هوایی آلوده می شود چه چیزی در مقابل آن به دست می آید. مگر در غرب کسی نمی دانسته که صنعت ممکن است آلودگی بیاورد؟ اما بهای از دست دادن یک هوای پاک و به دست آوردن یک رشد اقتصادی در غرب در کسر و انکسار قرارمی گرفته است.

آیت الله ملک حسینی گفت: باز بر این نکته تاکید می کنم. ممکن است در اجرای طرحی کسی بگوید آبی از دست می رود.
سوال: در مقابل آن چه به دست می آید؟ مگر در کشاورزی سنتی آب از دست نمی رود؟ و یا مگر در عرصه گردشگری طبیعت لگدکوب نمی شود؟ اما مهم آن است که چه به دست می آید. مگر نه این است که محیط زیست در مرکز آسیب قرار می گیرد و تردیدی در این نیست اما یک کارشناس محیط زیست می تواند بگوید محیط زیست در معرض تخریب قرار می گیرد ولی یک مدیر اجرایی استان مخصوصا مدیر عالی اجرایی استان و معاون او که اساسا باید کارشناس جامع باشد، او باید تشخیص دهد چه چیز در عرصه محیط زیست آسیب می بیند و چه جایگزین آن می شود. و آیا ضررهایی که عاید می شود ضررهای جبران پذیر است یا جبران ناپذیر.

وی اظهار کرد: روزی که پالایشگاه شیراز را ساختند همه می دانستند که پالایشگاه دود و آلایندگی دارد اما همان روز اقدام به کاشت سروها و کاجهایی اطراف آن کردند و شما الان اطراف پالایشگاه شیراز آنها را می بینید. در گذشته چقدر دقیق نسبت به ایجاد کارخانه ها و کارگاهها عمل شده و تلاش کردند آسیبی را که یک صنعت ایجاد می کند، جبران کنند.

طرفدار استغنای استان هستم.
نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: همیشه به لطف خدا چون طرفدار استغنای استان بوده و هستم و استغنا نیازمند شکل گیری توسعه همه جانبه بوده چه در عرصه گردشگری، چه در عرصه کشاورزی و چه در عرصه صنعت، طرفدار سرمایه گذار نبوده ام. طرفدار سرمایه گذاری بوده ام. برخی مواقع سرمایه گذار را نمی شناختم. بی اغماض از هرکس که احساس کردم می تواند خدمتی بکند تا جوانی به کار مشغول شود و شکمی سیر شود، وظیفه داشتم دفاع کنم و به این وظیفه هم در آینده هم عمل خواهم کرد. و هیچ اصراری هم بر این که سرمایه گذار بومی باشد یا غیر بومی، نداشته ام. هرکس که بتواند استانمان را رشد دهد ازبومی و غیر بومی باید فضا برای او فراهم شود.

از تجربه استانهای دیگر باید استفاده کرد
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: از تجربه استانهای دیگر باید استفاده کرد و هم باید عبرت گرفت. بسیاری از استانها در روزی که امکانات فراهم بود و منابع مالی فراوان وجود داشت با شتاب به سمت توسعه استان خود رفتند و ما هنوز داشتیم در میان اختلافات محلی و سیاسی خودمان دست و پا می زدیم. گاه بالا و پایین می کردیم. گاه سرحد و گرمسیر می کردیم و گاه این شهر و آن شهر می کردیم و اینگونه شد که استانهای دیگر به سرعت رشد کردند و ما عقب ماندیم. البته باید عبرت هم بگیریم. در برخی استانها صنعتی احداث شد که در آن روز خوب بود اما چون آینده نگری وجود نداشت آن استان ضربه دید و بنابر این باید با دقت به این مسئله نگاه شود.

چند نکته با مسئولان
وی همچنین تاکید کرد: مسئولان دقت کنند که کار باید به کسی داده شود که کننده کار است. فرقی نمی کند بومی یا غیر بومی باشد. البته ترجیحا بتوانیم از منابع بیرون از استان بلکه منابع خارج از کشور استفاده کنیم، بهتر است و باید در این زمینه تلاش کنیم تا با مدیریت صحیح، کار به نتیجه برسد.

آیت الله ملک حسینی ادامه داد: مدیران باید بتوانند از کاری که می کنند دفاع کنند، تا وقتی مباحث وارد رسانه ها یا فضای مجازی می شود، مخاطب بتواند بفهمد که آینده استانش آینده ای شکوفا شده خواهد بود یا خیر و اگر نتواند این را تحلیل کند، درست نیست.

وی بیان کرد: مسئولان اگر در زمینه ای به نتیجه ای درست رسیدند و تصمیمی گرفتند، قاطعانه عمل کنند و از جنجال آفرینی واهمه ای نداشته باشند.

وی تاکید کرد: فضاها و مناطقی را که در گذشته برای صنعت در نظر گرفتند این را به صنعت اختصاص دهند و خیلی طرفدار جابجایی فضاهای صنعتی نباشند.

لزوم هدفگذاری و شتابخشی برای توسعه استان
آیت الله ملک حسینی گفت: بنده در این مصاحبه از کلمه حرکت بسیار استفاده کردم. بدین جهت که ما باید بدانیم که سکون نه تنها ماندن در نقطه ای که هستیم، می باشد بلکه عقب ماندن از دیگرانی است که در حرکتند. باید شتاب گرفت و نقطه ای را به عنوان هدف مشخص کرد و به سمتش حرکت کرد.
وی در خصوص توسعه بخش های مختلف استان همچون گردشگری، صنعت و کشاورزی گفت: استان ما از نظر گردشگری ظرفیتهای بالایی دارد و این حرف من نیست بلکه حرف کارشناسان است. طبیعتا مناطق گرمسیری ما برای ماههای سرد و مناطق سردسیری برای ماههای گرم جذابیتهایی برای گردشگران دارند و به دلیل وجود تنوع طبیعی از طراوت و جذابیت خاصی برخوردار هستند. اولا باید بدانیم گردشگری باید معطوف به توسعه محیط طبیعی ما باشد نه تخریب محیط طبیعی ما و گردشگری باید هویت فرهنگی ما را استحکام ببخشد نه آن را به باد دهد.

باید به سمت گردشگری معقول حرکت کرد
وی افزود: ما باید بدانیم اگر می خواهیم حرکتی در عرصه گردشگری انجام دهیم باید پیوست فرهنگی داشته باشد که بتواند منش های عشایری ما نه روشهای عشایری ما را حفظ کند(روزی این را توضیح خواهم داد). اصالتهای عشایری یعنی صداقتهای ما، شجاعتهای ما و سختکوشی ما. آیا ما امروز تفسیر درستی از گردشگری داریم یا نه؟ آیا سکویی ایجاد کردن و زنجیری در مسیر بستن یعنی گردشگری؟ شاید من نمی فهمم و معنای گردشگری بیش از این نباشد. اما از این کلمه من مفهوم وسیعتری را احساس می کنم. گردشگری را به نام صنعت گردشگری یاد می کنند و بنابراین چیز پیچیده ای است. لازم نیست من بدانم اما کارشناسان می دانند این امر پیچیده مناسب استان ماست و باید به سمت آن حرکت کرد.

آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: بنابر این اگر کسی، وزارتخانه ای یا فردی خواست در نقاط مختلف استان سرمایه گذاری کند، معنایی ندارد برای او مزاحمتی ایجاد کرد. بله، نباید او حقوق عمومی مردم منطقه را نادیده بگیردو آن هم راه دارد. می تواند فعالیت کند و در جهت بهره برداری عموم هم تلاش کند. در مسئله فضای شمال شهر یاسوج من مطرح کردم که اگر وزارت نفت می خواهد کاری کند، در قسمت پایین هم با یک ساخت و ساز مناسب گردشگری، فضایی را ایجاد و به شهر یاسوج هدیه کند. و یا به شکلی دیگر در یک گفتگو و قرارداد، مردم منطقه هم بتوانند از آن موقعیت بهره برداری کنند و بدین شکل مردم در جهات مختلف از عواید آن استفاده کنند. چون شنیدم فعالیت هایی از این دست، باعث می شود مشاغلی هم در حاشیه آن ایجاد و فعال شود.البته همه مان باید بدانیم هویت ملی و دینی ما نباید هرگز مورد تعرض در هیچ اتفاقی قرار گیرد.

آیا با کشاورزی نیازهای استان تامین می شود؟
وی در خصوص بحث توسعه کشاورزی نیز گفت: آیا ما زمین به قدر مناطق دیگر کشور برای توسعه کشاورزی داریم و یا برخی از مناطقمان واجد چنین زمینهایی برای توسعه کشاورزی است.؟ آیا ما باید منابع طبیعی را حفظ کنیم و اجازه توسعه کشاورزی را ندهیم. و یا نه باید کشاورزانمان به سمت منابع طبیعی پیش بروند و همینطور منابع طبیعی عقب برود؟ این نیازمند یک نگاه کارشناسانه است. اما برخی از افراد مطلع می گویند آب داریم اما زمین و خاک در استانمان به آن اندازه ای که بتوانیم با کشاورزی نیازهایمان را تامین کنیم و استانمان را به استان غنی تبدیل کنیم نداریم. اگر این نگاه و نظر درست است باید به جهات دیگر نیز روی بیاوریم از جمله جهت صنعت.

آیت الله ملک حسینی بیان کرد: در بحث کشاورزی، دامداری و شیلات فعالیتهای خوبی صورت گرفته اما من یک سوال می کنم به عنوان یک پرسشگر که حق سوال دارم؟. هندوانه هایی که روی زمین ماند و له شد. گوجه فرنگی هایی که روی زمین ماند و بوی تعفن گرفت چه پاسخی برایش داریم؟ مگر می شود تنها اینطور کشاورزی را معنا کرد که آب بیاوریم خاک هم که داریم، گیاهی بکاریم و سبز شود؟ مگر نباید تبدیل به یک ثروت شود؟ مگر نباید کشاورز را از فقر خارج کند و مگر نباید کشاورز بتواند دیون خود را بپردازد و وامهای خود را بازپرداخت کند؟ می دانید برخی امروز در زندانند؟ کاشتند اما نتوانستند برداشت کنند. متاسفانه این جهت بازرگانی و اقتصادی مسئله لحاظ نشد. کشاورزی که شما آن جهتش را لحاظ نکنید نابود کردن آب و خاک بلکه نابود کردن انسانی است که نامش کشاورز است و بر سر زمین کار می کند. حجم انبوهی از ناظران، کارشناسان و ارباب فن در این عرصه هستند اما باز اتفاقاتی را مشاهده می کنیم که بی شک مثل من پاسخی برای آن ندیدم. پس چه می کنیم؟باید فکری برای این موضوع هم کرد.

باید در بخش صنعت هم حرکت استان پر شتاب شود
وی در پایان به توسعه در عرصه صنعت اشاره کرد و گفت: بسیاری از مناطقی که مثل استان ما می توانست استانی با جذابیتهای گردشگری باشد، در عرصه صنعت هم سرمایه گذاری کردند و بهره وری این عرصه را بیش از عرصه گردشگری در مناطق خود دیدند. گاهی دیدند که حجم اندکی از یک زمین که زیر کارخانه ای مثلا کارخانه سیمانی می رود، اگر کشت می شد و محصول کشاورزی اش فروخته می شد، به اندازه بخشی از حقوق ماهانه کارگرانی که در آن کار می کنند، نبود. آنها می فهمند که این صنعت ممکن است آلودگی هایی هم داشته باشد. اساسا بدون تردید صنعت ملازم با آلایندگی است اما نکته اینجاست آن کسر و انکساری که در مقدمات گفتم باید لحاظ شود.
آیت الله ملک حسینی گفت: باید ببینیم چیزی که از دست می رود در قبال آن چه به دست می آید. این بسیار مهم است و چرا به این فکر نمی کنیم؟ و قائم به یک تراز و مقیاس حرکت نمی کنیم؟ استان ما هم از این قاعده مستثنی نیست و باید در بخش صنعت هم حرکت استان پر شتاب شود. نه تنها در بخش پتروشیمی که در سه منطقه استان مان مطرح شده بلکه صنایع دیگر هم باید به حول و قوه الهی پا به عرصه استانمان بگذارند. این مسئله روشن است و نگاه کارشناسی هم نمی خواهد که هر صنعتی با خود یک سری آسیبهایی به همراه دارد اما باید دید که در مقابل این آسیبها چه امتیازاتی نصیب می شود و چه سودی عاید جامعه و کارگران و انسانها می شود.

وی افزود: هر صنعتی که می خواهد وارد استان ما شود، مشابه آن در دیگر استانها انجام شده و کارشناسان اگر بلد نیستند و تجربه ای در این جهت ندارند، به سراغ استانهای دیگر بروند و امتیازات و اشتباهات را ببینند، درکنار هم قرار دهند و به یک ارزیابی صحیحی برسند. اگر فضا برای انسانهایی که نگاه کارشناسانه دارند، باز و فراهم شود. آن چیزی که مکرر اتفاق می افتد یعنی معارضات ساختگی، اتفاق نمی افتد.

کارشناسان واقعی اظهار نظر کنند
وی تاکید کرد: از کسانی که واقعا کارشناس هستند، درخواست می کنم بیایند به فکر آینده استان باشند و نظر دهند. اگر نیایند کسانی خواهند آمد و صحبت می کنند که معیارشان دوستی ها و دشمنی های کهنه شان، دوستی ها و دشمنی های سیاسی شان، دوستی ها و دشمنی های محلی و منطقه ای شان است.

به فکر جوانان بیکار باشیم/در قبال رشد استان مسئولیم
آیت الله ملک حسینی گفت: بیاییم دلسوزانه به فکر جوانانی باشیم که امروز بیکارند و به فکر فردای فرزندانمان باشیم که به ما می پیوندند. مبادا دوست نداشته باشیم به هر جهت استانمان رشد کند که مشمول نفرین آیندگان شویم. تکرار می کنم مشمول نفرین آیندگان شویم. بیاییم بیندیشیم، بخواهیم و تلاش کنیم و یک آینده پر خیر و برکت همراه با عزت و تعالی را برای استان رقم بزنیم.

وی گفت: از استاندار محترم و نمایندگان محترم و همه مسئولان خواهش می کنم و دعوت می کنم که هدفگذاری دقیق برای آینده استان کنند و در جهت توسعه استان با شتاب حرکت را آغاز کنند و در این مسیر برای اقناع جامعه هم به شکل معقول پاسخی در خور آماده نمایند. هر حرکتی برای رشد بخش کشاورزی، گردشگری و صنعت اگر نام رشد شایسته آن باشد، قابل دفاع است. اگر اعتراضها اعتراضهای دقیق نباشد پاسخ داده شود و اگر اعتراض دقیقی است باید به آن تن داد و مسیر را به سمت دیگری و صنعت دیگری و به حرکت دیگری در عرصه گردشگری و کشاورزی چرخاند. این استان باید رشد کند و خدا گواه است اگر به فکر رشد آن نباشیم مسئولیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =