فارس بیشترین زنان زندانی جرایم غیرعمد را دارد

«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس نداشتن اطلاعات دقیق کسب و کار را از جمله دلایل بالا بودن تعداد زنان زندانی با جرایم غیر عمد در فارس دانست.

معصومه دستغيب در همايش پويش مهر ورزان كه به منظور ايجاد زمينه آزادي زنان زنداني با جرايم غير عمد برگزار شد،‌ گفت: با توجه به اين كه فارس در كشور بيشترين زنان زنداني با جرايم غير عمد را دارد اولين جشن گلريزان در اين زمينه برپا مي شود و تا پايان ماه رمضان سعي داريم تعدادي از اين زنان را آزاد كنيم.
وي افزود: ستاد ديه در اين زمينه اگر چه قبلا هم فعاليت هايي داشته اما توجه به زنان زنداني با جرايم غير عمد به صورت ويژه در دستور كار نبوده و ما سعي داريم موانع موجود را در اين مسير از سر راه برداريم.
دستغيب يادآور شد: ‌طي رايزني با تعدادي از بانك ها قرار شد وام قرض الحسنه به زناني كه قصد كمك به زندانيان زن جرايم غير عمد را در فارس دارند داده شود.
وي گفت: ‌در اين خصوص ستاد ديه نيز 15 ميليون تومان مساعدت بلاعوض را براي اين زنان در نظر گرفته است. بيشترين جرايم مربوط به زناني است كه بيماري هايي مانند سرطان و يا صعب العلاج دارند و نتوانسته اند معوقات خود را بپردازند.
دستغيب يادآور شد: ‌همچنين بي سرپرست و بد سرپرست بودن و بيماري همسر از مشكلاتي است كه اين زنان را وارد فضاي كسب و كار كرده كه در نهايت به زندان ختم شده است.
وي گفت: تا كنون 40 ميليون تومان توسط يك نفر براي آزادي اين زنان كمك شده و اميدواريم اين ميزان تا پايان ماه رمضان افزايش قابل توجهي يابد.
دستغيب ادامه داد:‌ دستيابي به اهداف مطلوب در اين زمينه در ساختار اداري چندان كارآمد نيست و بايد خارج از شرح وظايف فعاليت كرد.
****53 زن با جرايم غير عمد در زندان هاي فارس به سر مي برند
معاون سلامت و اصلاح و تربيت اداره كل زندان هاي فارس نيز يادآور شد:‌ آمار زنان با جرايم غير عمد در زندان ها در كشور 250 تا 300 نفر است كه فارس با 53 زنداني زن جرايم غير عمد بالاترين تعداد را شامل مي شود.
مصطفي كيشاني گفت: ‌اين 53 نفر 6 و نيم ميليارد تومان بدهي دارند و با توجه به اين كه سال گذشته 42 زن زنداني با جرايم غيرعمد آزاد شدند در اين خصوص 350 درصد رشد داشتيم. طبق آمار موجود نيمي از اين زنان به دليل ضمانت هايي كه پشتوانه نداشته اكنون در زندان به سر مي برند.
وي افزود:‌ سوء استفاده از اعتماد ديگران جنسيت نمي شناسد و پيشنهاد مي كنيم زنان تحت هيچ شرايطي ضمانت نكنند ‌چرا كه طبق اسناد موجود بسياري از هموطنان و به ويژه زنان به دليل اعتماد نابجا به زندان افتاده اند.
كيشاني گفت:‌400 زن زنداني در استان داريم كه يك هشتم آن ها مرتكب جرايم غير عمد هستند و سعي داريم اين آمار تا پايان ماه رمضان به حداقل برسد.
يك قاضي بازنشسته نيز يادآور شد:‌ بسياري از مشكلات موجود مربوط به ناكارآمدي،‌ عدم برنامه ريزي و عدم شايسته سالاري خودمان است و همه چيز به ديگران بر نمي گردد.
اصغر تك بند ادامه داد:‌ اگر مردم بدانند كسي سوء استفاده نمي كند،‌ حتي لقمه شب خودشان را هم براي كمك به نيازمندان خواهند داد.
وي در ادامه گفت:‌ چك مانند بمب اتم است و اگر خانواده نحوه استفاده از آن را نداند ممكن است براثر آن از هم پاشيده شود.
تك بند افزود: ‌كودكان و نوجواناني كه مادرانشان در زندان هستند به راحتي دچار آسيب و حتي وارد باندهايي كه نبايد مي شوند،‌ اين مساله دردناك و به نوعي ولنگاري فرهنگي است.
اين قاضي بازنشسته يادآور شد: با توجه به اين مسايل از مردم و به خصوص زنان خواستاريم در ضمانت و موارد مشابه تابع احساسات نباشند و با تدبير و عقلاني تصميم بگيرند.
وي گفت:‌ ورود زناني كه نسبت به مسايل اقتصادي نابلد اند در بازار كسب و كار مي تواند مشكلات بسياري را براي آن ها در بر داشته باشد به همين دليل ارايه آموزش هايي به مردم ضروري است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =