ایسنا نوشت: نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه گفت: توسعه نامتوازن و ناعادلانه در کشور، عاملی مهم در شیوع مهاجرت به مازندران است.

علی محمد شاعری در این نشست که در محل جهاد دانشگاهی مازندران برگزار شد، درباره تغییرات اقلیمی، مشکل کم آبی و خشکسالی در کشور و مهاجرت استان های کم آب به استان‌های شمالی، اظهار کرد: توسعه نامتوازن و ناعادلانه در کشور شکل گرفته است و به همین دلیل استان های کمتر توسعه یافته به استان های توسعه یافته مهاجرت می‌کنند و تا زمانی که توسعه متوازن و پایدار در هر منطقه شکل نگیرد نمی توانیم از پدیده مهاجرت جلوگیری کنیم.

*مدیریت منابع آبی کشور اولویت 4 دهه اخیر در ایران نبوده است

شاعری با بیان اینکه در 4 دهه اخیر اولویت های درجه یک نظام جمهوری اسلامی از سوی مسئولان مورد غفلت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: پدیده بیابان زایی، جنگل زدایی، خشک شدن تالاب ها، مدیریت ناصحیح منابع آب در کشور و به راه افتادن موج سدسازی در چند دهه اخیر در ایران اتفاق افتاده در حالی که باید آبخیزداری در سر شاخه ها و کارهای اصولی برای حفاظت منابع آب انجام می‌شد.

وی ادامه داد: موج برداشت سفره های آب زیرزمینی اتفاق افتاده و در حال حاضر 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در ایران وجود دارد. حتی در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی مجوز حفر 100 هزار حلقه چاه تصویب و صادر شد که همه این موارد نشان می دهد مدیریت منابع آبی کشور اولویت 4 دهه اخیر در ایران نبوده است و به همین دلیل نمی توانیم درهای استان مازندران، گیلان و گلستان را به روی مردم استان‌های کم آب کشور ببندیم.

واحد عبدالهیان، رئیس جهاد دانشگاهی مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: رویکرد جهاد دانشگاهی ورود عالمانه به مسائل توسعه‌ای استان است و در این راستا به خبرگزاری ایسنا نسبت به این امر تکلیف دارد.

*مهاجرت به مازندران به دلیل تغییرات اقلیمی، مشکلات آبی و خشکسالی

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه محیط زیست مشکلات عدیده ای در کشور و به ویژه مازندران وجود دارد و اگر به فکر چاره نباشیم و راهکار مناسبی برای حل آن ارائه نکنیم کشور گرفتار بحران های بسیار شدیدی می شود و مصیبت های بزرگی به بار می آید.

عبدالهیان گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی، مشکل کم آبی و خشکسالی در کشور، جمعیت استان های شمالی هر روز افزایش می یابد و مهاجرت هایی به مازندران صورت می گیرد و اراضی این استان توسط غیربومی‌ها خریداری می شود که قطعا تبعات سوء فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به وجود می آید و باید هر چه سریع تر به دنبال راه حل باشیم تا چند سال آینده افسوس نخوریم چراکه آن زمان حل این مسئله یا غیرممکن و یا بسیار دشوارتر از امروز است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران از شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای مخالفت و جلوگیری از انتقال آب دریای خزر به سمنان که تبعات زیست محیطی بسیاری را در پی داشت، قدردانی کرد و خواستار توجه جدی به مسئله تغییر اقلیم و مهاجرت مردم استان های کم آب کشور به استان های شمالی شد تا راهکارهایی در سطح کلان کشور و در مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکل ارائه، تصویب و عملیاتی شود.

2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    12 2
    مساحت سه استان شمالی ایران تقریبا برابر مساحت کشور هلند است. هلند با 16.5 میلیون جمعیت یکی از کشورهای پیشرفته و درآمد بالاست و با کم ترین آسیب به طبیعت یکی از بزرگترین صادر کنندگان محصولات کشاورزی در دنیا است و استان های شمالی ما .............
    • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      9 0
      جمعیت این استانها هم از هلند کمتر است و اینکه هلند دومین صادر کننده محصولات کشاورزی بعد از آمریکا هست و حدود 11 یا 12 پالایشگاه فقط روتردام داره و یکی از بزرگترین بنادر جهان و بالاترین تکنولوژی مدیریت آبی و انرژی ولی وقتی وارد خونشون بشی یخچال ساید بای سایدی که الان اینجا بعضی روستاییها هم توی جهیزیشون هست رو نمیبینی اصلا و اینکه زوجهای جوان حتی وسایل خونه رو دست دوم تهیه میکنند و اصلا مثل ما تجمل گرا نیستند یکی از شاد ترین کشور های دنیا و بهترین امکانات اموزشی برای بچه هاشون ولی با امریکا و اسراییل خیلی دوستندبه قول سیاست مداران ما وابسته و سرسپرده هستند حالا ما استقلال داریم یا اونا؟
  • بی نام DE ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    3 0
    طی دهه اینده شاهد افزایش موج مهاجرتها از نقاط بی اب به مناطق معتدل و بارانی خواهیم بود و مناطق بسیار وسیعتر درگیر کم ابی شدید یا بی ابی مطلق خواهد شد و هرچه زودتر خودمان ،سیستم کشاورزی،الگوی مصرف،و فرهنگ ،صنعت را اصلاح کنیم امیدی ب اینده این خاک زنده خواهد ماند وگرنه چیزی جز کویر نخواهد ماند از ایران