محمدرضا زائری: با حکم شرعی فقیه مجتهد مقیم قم نمی‌شود جامعه را اداره کرد

محمدرضا زائری تاکید می‌کند به نظر او، اصل ادعای حکومت فقهی و انقلاب اسلامی اشتباه نبوده است بلکه در این مسیر درست، اشتباهات زیادی انجام شده است که باید به آن‌ها اعتراف کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، فعال فرهنگی و کارشناس دین و رسانه که به منظور بررسی جایگاه روحانیت در جامعه، مهمان کافه خبر بود، درباره نسبت روحانیت و حکومت گفت: «در هر حکومتی از جمله جمهوری اسلامی، مردم از حاکمان، اداره کشور را می‌خواهند و این با اداره یک اتاق پشت در مسجد فلان فرق می‌کند. اداره جمهوری اسلامی و مدیریت یک نظام یعنی تامین آب، غذا، نان، هوا و اشتغال برای همه شهروندان.»

او با اشاره به این‌که به‌خاظر برخی از مواضعش از جمله این که روحانیت بهتر است در برخی امور جامعه دخالت نکند، بر چسب ضدانقلاب خورده است، توضیح داد: «در پاسخ یه این ادعا، اتفاقا معتقدم که من از همه آن‌ها انقلابی‌ترم چون دارم از موضع اداره جامعه با نظام اسلامی، روحانیت و دین حرف می‌زنم. اتفاقا من اگر انقلابی نباشم، موضع‌ام همان موضع روحانیت سنتی فقاهتی می‌شود. تعارف که نداریم؛ با آن حکم شرعی فقیه مجتهد داخل قم نمی‌شود جامعه را اداره کرد. آن فقیه مجتهد داخل قم یک نظام حقوقی و حکم قانونی را بیان می‌‌کند و می گوید این حرام است. ولی اگر از او بپرسید که حالا فرزندم فلان مشکل را دارد چکار کنم می‌گوید که دیگر به من ربطی ندارد! یعنی حکم شرع این است و شما از مرجع تقلید استفتا می‌کنید که مثلا دختر من در خانه سگ دارد، آیا می‌تواند نگهداری کند یا خیر که پاسخ فقیه منفی است و تمام شد.»

زائری ادامه داد: «آن نگاه دین دارانه‌ای که در حوزه فردی می‌گوید من نباید آستین کوتاه بپوشم وقتی به حوزه مدیریتی جامعه تسری پیدا کرد، آن‌وقت دم در یک ساختمان عمومی مثل درمانگاه گفت من را با آستین کوتاه راه نمی‌دهند، این‌جا مشکل به وجود می‌آید. اتفاقا حرفم این است که آن اسلامیتی، روحانیتی، دیانتی و فقاهتی که قرار است جامعه را اداره کند و بعد نسخه‌ای برای همه دنیا بپیچد که ژست پیاده سازی این الگو را هم گرفته‌ایم، کجاست؟ ببینید!»

این کارشناس فرهنگی و رسانه‌ای افزود: «ما با شهروندانی طرفیم که به هر دلیل عقیده ما را ندارند. قرار است چه کار کنیم؟ می‌گوییم قانون یا شرع؟ یک چیزی باید بگوییم که پای آن بایستیم. اینجاست که تعارضات بوجود می‌آید. سوالات زیادی هست که ما نمی‌توانیم جواب دهیم.»

زائری در پاسخ به این‌که در حال حاضر می‌توانیم بگوییم ادعای حکومت فقهی و انقلاب اسلامی اشتباه بوده است یا خیر؟ توضیح داد: «من اصلا معتقد نیستم که ما اشتباه کردیم. چون بعضی‌ها ممکن است بگویند انقلاب از اصلش اشتباه بود ولی من این‌طوری فکر نمی‌کنم. من اتفاقا نمی‌گویم اشتباه کردیم اما در این مسیر درست اشتباه زیاد کردیم. من می‌گویم آن‌جایی که اشتباه کردیم، صادقانه اعتراف کنیم که اشتباه کردیم..»

مشروح گفت‌وگوی زائری در کافه خبر را اینجا و فیلم کامل آن را اینجا ببینید.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    4 0
    درست و منطقی.
  • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    6 0
    چقدر دیر
  • عبدالکریم A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    0 16
    حکم ، حکم الله ست و همه مطیع امر ولایت فقیه هستیم وسلام
  • بی نام A1 ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    0 0
    حالا ؟ کمی دیر نیست این حرفا؟