خبرگزاری ایرنا نوشت:بررسی نرخ ارز در بازار ترکیه نشان می‌دهد که لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا بیش از ۹۳ درصد ارزش خود را طی ۱۲ ماه گذشته از دست داده است.

نرخ دلار در بازار امروز معاملات ارزی ترکیه ۶.۵۸ لیر خرید و فروش می‌شود که این نرخ در مدت مشابه سال گذشته میلادی (اوایل سپتامبر ۲۰۱۷) ۳.۴۱ لیر خرید و فروش می‌شد.


ارزش لیر در برابر اکثر ارز‌های خارجی کاهش یافته است به طوری که این واحد پولی طی یکسال اخیر در برابر یورو نیز ۸۷ درصد ارزش خود را از دست داده است.


آمار مندرج در نشریات این کشور نشان می‌دهد که قیمت یورو در اوایل سپتامبر سال گذشته ۴.۰۹ لیر معامله می‌شد و امروز این میزان به رقم ۷.۶۵ لیر رسیده است.


به ادعای مقامات آنکارا، افزایش قیمت ارز‌های خارجی و افت شدید لیر پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس این کشور، دسیسه‌ای از سوی غرب به ویژه آمریکا علیه ترکیه است، اما بسیاری از کارشناسان سیاسی ـ. اقتصادی ترک، افزایش نرخ ارز را ناشی از سیاست‌های اشتباه حزب حاکم طی سالیان گذشته می‌دانند و به باور آن‌ها افزایش نیافتن نرخ ارز پیش از انتخابات به دلیل کنترل شدید دولت بود تا از انتخابات به سلامت خارج شود.


آمار و ارقام نرخ ارز‌های خارجی در تابلو‌های صرافی‌ها طی دو ماه اخیر نیز نشان می‌دهد که رشد قیمتی انواع ارز در بازار معاملات ترکیه پس از انتخابات تشدید شده و با بروز تنش در روابط میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس خانگی کشیش برونسون آمریکایی در شهر ازمیر، به اوج رسید.


دولت ترکیه برای مقابله با افت ارزش لیر و فشار‌های آمریکا تدابیر گوناگونی از جمله بسته‌های تشویقی برای تبدیل پس انداز‌های ارزی شهروندان به لیر، اعطای وام‌های کم بهره به کسب و کار‌های کوچک و متوسط، استفاده از لیر در مبادلات تجاری بین المللی، پیشنهاد مبادلات تهاتری با کشور‌های متحد و موارد دیگری از این دست اقدامات را به کار گرفت، اما پیش بینی می‌شود که رخ دلار به ارقام بالاتر طی هفته و ماه‌های آینده افزایش یابد.


بحران اقتصادی و افزایش سرسام آور نرخ ارز‌های خارجی از زمان بروز تنش بین آنکارا ـ. واشنگتن بر سر زندانی شدن کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.


تداوم تنش در روابط میان آنکارا و واشنگتن موجب وارد آمدن شوکی به بازار ترکیه به ویژه بازار معاملات ارز این کشور شده به طوری که ارزش دلار و یورو اواسط هفته گذشته به ترتیب به ارقام بی سابقه ۶.۹۸ و ۷.۹۹ لیر افزایش یافت.

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    1 0
    بابا اونجا حساب كتاب داره، ما اينجا دويست تا شبه دولت داريم