تسنیم نوشت: عضو هیات علمی انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استفاده مداوم از لوازم آرایشی، استعمال دخانیات نظیر سیگار و قلیان، کم تحرکی، مصرف مواد الکلی، کم خوابی و بی‌خوابی و همچنین عادت داشتن به نوشیدنی‌های داغ از دیگر عوامل تحریک کننده سرطان است.

دکتر سید روح الله میری، فوق تخصص جراح سرطان اظهار داشت: وقتی صحبت از رابطه تغییر سبک زندگی با سرطان می‌شود بسیاری تصور می‌کنند که منظور بازگشت به شیوه‌های سنتی و حتی روستایی است درحالیکه به هیچ وجه اینطور نیست و باید در این زمینه بیشتر آموزش داده شود.

وی گفت: سبک زندگی در جامعه دچار افراط و تفریط شده است که البته همین تغییرات شدید باعث افزایش سرطان می شود به طور نمونه استفاده بیش از حد از غذاهای فست فودی و حاضری یکی از عوامل سرطانهای دستگاه گوارش است چراکه مواد نگهدارنده‌ای مثل نیترات و نیتریت بیشتر در فرآورده‌هایی همچون سوسیس و کالباس استفاده می‌شود تا خطر ابتلا به باکتری را کاهش دهد ولی وقتی همین ترکیبات سرخ می‌شوند نیترات به نیتریت تبدیل می‌شود و در نهایت نیتریت هم با آمین‌های ثانویه ترکیب شده و تولید نیتروزآمین می‌کند که ماده‌ای بسیار سرطان زاست.

میری یکی دیگر از عوامل خوراکی در سرطان را چربی حیوانی برشمرد و افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای پُرچرب باعث افزایش ابتلا به سرطان‌هایی نظیر کبد، پروستات، لوزالمعده و روده،رحم،پستان می‌شود، ضمن اینکه افراط در مصرف غذاهای دودی شده نظیر کباب سوخته و ته دیگ و حتی برخی از ترشیجات صنعتی که به آنها مواد نگهدارنده می‌زنند نیز باعث افزایش احتمال سرطان معده خواهد شد.

این فوق تخصص جراح سرطان ادامه داد: استفاده مداوم از لوازم آرایشی، استعمال دخانیات نظیر سیگار و قلیان، کم تحرکی، مصرف مواد الکلی، کم خوابی و بی‌خوابی و همچنین عادت داشتن به نوشیدنی‌های داغ از دیگر عوامل تحریک کننده سرطان است.

وی گفت: افراد باید نسبت به تغییرات ظاهری بدن خود توجه بیشتری نشان دهند، اغلب افراد مبتلا به سرطان زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری در آنها به شدت پیشرفت کرده و برای خاموشی سرطانی باید راههای درمانی متعددی را به طور همزمان طی کنند، این افراد اغلب به تغییرات جسمانی‌شان کم توجه بودند، به همین دلیل لازم است جامعه با علائم و نشانه‌های بروز سرطان بیشتر آشنا شوند.

میری اضافه کرد: نفخ کردن و احساس سیری زودرس به شکل طولانی یکی از عوامل سرطان تخمدان در خانم‌ها به حساب می‌آید ضمن اینکه تغییرات پوستی نظیر تغییر رنگ خال‌ها، تغییر در تعداد و اندازه آنها و همچنین خونریزی از خال می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان پوست باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به سایر علائم سرطان اشاره کرد و ابراز داشت: مشکل در بلع و قورت دادن غذا می‌تواند نشانه سرطان مری ومعده باشد و وجود خون در مدفوع و ادرار می‌تواند نشانه سرطان روده به حساب آید،همچنین لکه‌های سفیدی که درون دهان زده می‌شود و با درمان اولیه بهبود نمی‌یابد ممکن است نشانه آغاز سرطان دهان باشد، البته همه مواردی که تاکنون ذکر شده می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد و این بدان معناست که خود افراد باید به تغییرات جسمانی توجه داشته باشند، موضوعی با اهمیت که باید بیشتر به آن توجه شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =