ایرنا نوشت: رئیس جمهوری فرانسه در کنگره آمریکا با تاکید بر ثبات و احترام به حاکمیت ایران، گفت: برجام را همه امضا کرده ایم و ما به هیچ وجه از آن خارج نخواهیم شد.

امانوئل مکرون روز چهارشنبه با حضور در کنگره آمریکا این مطلب را در جمع سناتورها و نمایندگان آمریکا مطرح کرد.

وی در بخشی از اظهارات خود به ایران و برنامه جامع اقدام مشترک( برجام) پرداخت و گفت: درباره ایران هدف ما روشن است، ایران هرگز نباید به هیچ سلاح هسته ای دست یابد. نه الان ونه در 5 سال و نه در 10 سال آینده، هرگز.

رئیس جمهوری فرانسه اضافه کرد: این سیاست هرگز نباید ما را وادار به جنگی دیگر در خاورمیانه کند، ما باید از ثبات و حاکمیت ملی کشورها از جمله حاکمیت ملی ایران احترام بگذاریم که نماینده یک تمدن عظیم است. اشتباه گذشته را تکرار نکنیم، ساده لوح نباشیم و جنگ های جدید هم ایجاد نکنیم.


مکرون تصریح کرد: یک چارچوب کنونی برجام وجود دارد، ما این را امضا کردیم. با اشاره ایالات متحده این کار را کردیم به همین خاطر است که نمی توانیم بگوییم از دستش خلاص شویم.
وی ادامه داد: این هم درست است که بگوییم شاید این توافق به همه نگرانی های ما نپرداخته است اما نباید این را کنار بگذاریم بدون این که چیزی محکم تر و بهتر به جای آن داشته باشیم.
رئیس جمهوری فرانسه اضافه کرد: فرانسه از برجام خارج نخواهد شد، ما آن را امضا کردیم. رئیس جمهوری شما باید در روزها و هفته های آینده باید مسئولیت خودش را انجام دهد اما کاری که می خواهم بکنم این است که درباره توافقی جامع تر کار کنیم که همه این نگرانی ها را دربر می گیرد.


مکرون اظهار کرد: این توافق بر چهار مبنای موضوعات توافق کنونی، برای پس از آن، مهارکردن نفوذ نظامی ایران و نظارت بر فعالیت های بالستیک ایران. این چهار ستون که در سپتامبر گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل گفتم تمام نگرانی های هم پیمانان مان را در بر می گیرد.
وی ادامه داد: ما باید کار کنیم و اطمینان یابیم که تصمیم ایالات متحده هرچه که باشد اجازه ندهد جا برای بی قانونی و کشمکش ها در خاورمیانه باز شود. من فکر می کنم می توانیم همکاری کنیم تا این توافق مشترک و فراگیر را برای همه منطقه و مردم خود بسازیم.
رئیس جمهوری فرانسه درباره مهار ایران در منطقه اظهار کرد: لازمه ایجاد صلح پایدار در سوریه احترام گذاشتن به حاکمیت و حق تعیین سرنوشت توسط مردم آن است.

 

روابط فرانسه و آمریکا
تاریخ این کشور را سرشار از حضور و مشارکت فرانسه دانست و گفت در انقلاب آمریکا و فرانسه برای ایده آل های جهانی، آزادی، بردباری و حقوق برابر جنگیدیم.
ما با مرگ همواره قرار ملاقات داریم چون با آزادی و دموکراسی پیوند داشته ایم. آن طور که انقلابیون فرانسه می گفتند آزاد زندگی کن یا بمیر. آزادی تنها چیزی است که ارزش دوست داشتن دارد و به همین خاطر است که در زمان صلح آمریکا و فرانسه یک پیوند ناگسستنی را ایجاد کنند.
وی ادامه داد: در تولد مارتین لوتر کینگ به یاد الهام رهبران آفریقایی تبار آمریکایی، شاعران و نویسندگان آنها می اندازد. ما پیشینه مدنی را به اشتراک گذاشتیم. فرانسوی ها در دو سوی اقیانوس اطلس برای آزادی جنگیدند.
رئیس جمهوری فرانسه اظهار کرد: دموکراسی گفتمان هر روزه ملت ها است. دموکراسی متکی بر تشویق آزادانه حال حاضر و توانایی ایجاد تغییر در آینده است.


مکرون با بیان این که از سینما تا مد و هنر آشپزی، علمی، پژوهشی و مطالب دیگر، اشتراکات فرهنگی است، گفت: آمریکا نخستین شریک تجاری فرانسه است. اما باید به یادآوریم که روزولت هشدار داد که آزادی هرگز بیش از یک نسل از نابودی دور نیست.
وی ادامه داد: ما آزادی را به نسل های بعد به ارث نمی گذاریم بلکه باید برای آن جنگید و حفظ کرد و آن ها هم همین کار را خواهند کرد. اروپا و آمریکا باید با یکدیگر با چالش های جهانی این قرن مواجه شود.
رئیس جمهوری فرانسه با اعلام این که ارزش های غربی ما در خطر هستند، گفت: ما با فراموش کردن اصول و تاریخ خود در این کار موفق نخواهیم شد. قرن 21 مجموعه ای از تهدیدها و چالش ها را به ارمغان آورد که هرگز نیاکان ما تصور نمی کردند. با به وجود آمدن نظم نوین جهانی باید از آینده فرزندانمان محافظت کنیم.


مکرون تصریح کرد: دموکراسی بهترین پاسخ به پرسش های امروز است، حتی اگر مشکلاتی داشته باشیم باز هم مبارزه می کنیم تا اصول ما پیروز شود. ما مسئولیت دیگری هم داریم که از تاریخ مشترک به ارث برده ایم.
وی ادامه داد: حاکمیت قانون که 70 سال حاکم بوده است با اقداماتی به خطر افتاده است ما به اتفاق هم پیمانان خود با نابرابری ایجاد شده توسط جهانی شدن و افزایش تهدید لیبرالیزم و همچنین تهدید توسط کشورهای قدرتمند و تبهکار مواجه شده ایم، باید روبرو شویم.


رئیس جمهوری فرانسه ادعا کرد: ما در حال خشم و ترس زندگی می کنیم، اما آن ها نمی توانند چیزی بنا کنند، خشم فقط ضعف می آورد و ساکن می کند، تنها چیزی که باید از آن بترسیم، خود ترس است. بنابراین بگذارید این را بگویم که دو راه پیش روی داریم، یا انزواگرایی و ملی گرایی را انتخاب کنیم اما بستن درها به روی جهان ، تحول جهان را متوقف نخواهد کرد.
مکرون ادامه داد: این خشم شهروندان ما را خاموش نخواهد کرد. معتقدم اگر تصمیم بگیریم چشمانمان را بازتر کنیم نیرومندتر خواهیم شد، اجازه نخواهیم داد ملی گرایی افراطی بر جهان پر از رفاه غلبه کند. اگر به فوریت به عنوان جامعه جهانی عمل نکنیم یقین دارم نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل و ناتو قادر به ادامه نفوذ خود نخواهند بود در آن صورت نظم لیبرال را تضعیف خواهیم کرد.


وی اضافه کرد: تمام قدرت ها با چنین خلائی خالی خواهند شد. من به هیچ عنوان به تصور ملی گرایی علاقه ای ندارم. بنابراین اعضای محترم کنگره بگذارید این ها را کنار بگذاریم و تاریخ خودمان را بنویسیم. ما باید پاسخ های مشترکی به تهدیدهای جهانی پیش رو بدهیم. تنها راه همکاری است و باید بر اساس روابط متقابل نظم نوین جهانی را بسازیم. نظامی گرایی قوی، هدفمند و مشترک بیش از هرچیز نیازمند مشارکت ایالات متحده و نقش آن در ایجاد این نظم جهانی است.


رئیس جمهوری فرانسه با بیان این که آمریکا باید کمک کند تا نظامی گری را از نو بسازد، اظهار کرد: این روند نیرومند به فرهنگ ملی و هویت ملی ما آسیب نمی رساند، با نظامی گری قوی به فرهنگ ما احترام می گذارند، فرهنگ خود ما بر مبنای هر دو سوی اقیانوس اطلس بنا شده است و این علاقه خاص به آزادی و صلح است. این نظامی گری جدید گزینه منحصر به فردی است که با فرهنگ و هویت ملت های ما سازگار است.


مکرون ادامه داد: می توانیم برای ساخت نظم نوین جهانی در قرن 21 مشارکت کنیم. آمریکا نقش تاریخی در این مورد دارند و این تنها راه برای پیش بردن ارزش های خود است . این تنها پاسخ واقعی به بی نظمی جهان است.


وی اضافه کرد: من بر این باورم که در این حقوق و ارزش ها، علیه نادانی ، تحصیل، علیه نابرابری، عدالت، علیه تحجر، فرهنگ، علیه بیماری، دارو و علیه تهدیدات علم را داریم. من باور دارم که اقتصاد بازار و تاثیر جهانی شدن اقتصادمان را تجربه می کنیم. رویارویی با این چالش ها نیازمند مقابله با قوانین سفت و سخت و ملی گرایی افراطی است. جنگ تجاری پاسخ به این تحول نیست.


رئیس جمهوری فرانسه با بیان این که نیازمند بازرگانی آزاد و منصفانه هستیم، گفت: جنگ تجاری تناسبی با تعهد ما با امنیت جهانی ندارد و باعث می شود شغل ها از بین برود و تهدیدها افزایش یابد، من بر این باورم که می توانیم پاسخ های مشروع خود را از طریق سازمان تجارت جهانی بدهیم و این قوانین را خودمان نوشته ایم و باید از آن پیروی کنیم.


مکرون تصریح کرد: نمی توانیم همه نگرانی های مردم را درباره حریم شخصی پاسخ دهیم، جلسه اخیر درباره فیس بوک و حفاظت از اطمینان در جهان امروز، اتحادیه اروپا قانونی تصویب کرد، باید بجنگیم تا تعادلی برای داده های اطلاعاتی و اخلاق برگزار کنند.
وی با بیان این که باوردارم رویارویی با نابرابری نیازمند همکاری در گروه 20 است، گفت: طبقه متوسط ما ستون فقرات دموکراسی ما است و باید به آن ها توجه داشت. من باور دارم در ایجاد آینده ای بهتر برای فرزندانمان که نیازمند تحویل دادن زمین به آن ها است که در 25 سال آینده هم قابل زندگی باشد.


رئیس جمهوری فرانسه ادامه داد: برخی فکر می کنند که تضمین مشاغل کنونی فوری تر از چالش های تغییرات اقلیمی است اما باید راهی پیدا کنیم که انتقال راحتی را با اقتصاد با کربن پایین را بیابیم. به این دلیل که معنای زندگی ما چه خواهد بود که اگر کار کنیم و با این کار کشور و جهان را از بین ببریم و آینده فرزندانمان را فدا کنیم. اگر تصمیم های ما فرصت های نسل های بعد را کاهش دهد، معنای زندگی ما چه خواهد بود؟


مکرون تصریح کرد: با آلوده کردن اقیانوس ها، مراقبت نکردن از گازهای دی اکسید کربن جهان را آلوده می کنیم، باید بگویم که دیگر کره و جهان دیگری نخواهد بود.در این مورد، شاید اختلاف نظری بین آمریکا و فرانسه داشته باشیم اما این اختلاف کوتاه مدت است، ما باید بپذیریم که شهروندان یک کره زمین هستیم وباید با جوامع محلی و رهبران اقتصادی کار کنیم .


وی اظهار کرد: باید در حالی که از زمین محافظت می کنیم مشاغل و اقتصادمان را اصلاح کنیم. من یقین دارم که روزی خواهد آمد که ایالات متحده به معاهده پاریس بازخواهد گشت و من یقین دارم که می توانیم با هم همکاری کنیم تا به همراه شما رویاهای مجموعه جهانی برای محیط زیست را برآورده کنیم.


رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر بر دموکراسی تاکید کرد و گفت: در این سده تازه باید از ارزش های چند صد ساله و جهانمان محافظت کنیم و مطمئن شویم که تکنولوژی مسئولیت حفظ جهان را بیشتر کرده است و باید در برابر ویروس اخبار دروغین بجنگیم که مردم ما در معرض تهدید قرار داد.


مکرون افزود: همچنین باید علیه تبلیغات تروریست ها در اینترنت بجنگیم. این بر برخی از شهروندان ما در فرانسه تاثیر گذاشته است و می خواهم این جنگ بخشی از تعهدات متقابل ما باشد، می خواهم این جنگ بخشی از کار گروه هفت باشد. تهدید تروریست ها خطرناک تر است وقتی آن را با گسترش سلاح هسته ای همراه می کنیم.
وی ادامه داد: فرانسه کاملا از ایالات متحده در تلاشش برای آوردن کره شمالی به مذاکره و عاری سازی شبه جزیره کره حمایت کامل می کند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =