استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: آنها که دولت را به باد نقد می‌گیرند، اصلا به این موضوع توجه ندارند که دولت به تنهایی مسوول وضعیت موجود نیست و نهادهای نظارتی و قانون‌گذاری و... نیز اگر مسوولیت دقیق خود را انجام داده بودند، وضعیت امروز بهتر بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد خوش‌چهره در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به مهم‌ترین شباهت‌های چهار دولت پس از جنگ، اظهار داشت: در تمامی این دولت‌ها ما با وابستگی اقتصاد به نفت و خام‌فروشی روبه‌رو بودیم.

وی افزود: مساله مهم این‌جاست که این اقتصاد پیش از پیروزی انقلاب وابستگی بالایی به خام‌فروشی و نفت داشت و در آن دوره گاها 95 درصد از درآمدهای ارزی ایران از محل فروش نفت که متغیری برون‌زاست، تامین می‌شد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در عین حال بحران دیگر واردات کالای مصرفی و غیرضروری از یک سو و قاچاق گسترده از سوی دیگر، در سطح 20 میلیارد دلار و بیشتر است.

خوش‌چهره ادامه داد: موضوع فساد و ارتباط آن با میزان درآمدهای نفتی هم در همه دولت‌ها وجود داشت. یادم هست در مجلس ششم جوانکی مرتکب فساد شده بود. آن دوره قیمت نفت حدود 14 دلار بود و میزان فساد رخ داده کمتر از 200 میلیارد تومان، بعد که نفت به 140 دلار در هر بشکه در دولت مهرورزی رسید، فقط یک فقره از فساد سه هزار میلیارد تومان بود. یکی دیگر همین پرونده معروف «ب- ز». پس می‌بینید مشکلات ناشی از شباهت‌هایی است که می‌گویم.

وی با تاکید بر این‌که اگر به درستی ریشه‌ها را تشخیص ندهیم، بی‌تردید راه علاج نیز به اشتباه انتخاب خواهد شد، عنوان کرد: آنها که دولت را به باد نقد می‌گیرند، اصلا به این موضوع توجه ندارند که دولت به تنهایی مسوول وضعیت موجود نیست و نهادهای نظارتی و قانون‌گذاری و... نیز اگر مسوولیت دقیق خود را انجام داده بودند، وضعیت امروز بهتر بود.

مشروح کامل گفت‌وگوی خبرآنلاین را می‌توانید (ایـــــنـــــــجــــــــــــــــــــــا) بخوانید.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    0 0
    كاش منظور از "و...." را روشن ميكرد