سازمان جهانی بهداشت درحال طرح برنامه‌ای برای مقابله با چند ویروس خطرناک جهان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سازمان جهانی بهداشت در برنامه‌ای که قرار است برای افزایش سرعت تحقیقات و توسعه هنگام اپیدمی‌های اورژانسی مثل زیکا یا ابولا بسازد، نام بیماری عجیبی را آورده؛ «بیماری ایکس»

این برنامه به اسم «طرح تحقیق و توسعه ۲۰۱۸» یک ماه پیش منتشر شد، اما «بیماری ایکس» دقیقا چیست؟

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، این اسم مبهم و هولناک نشان‌ می‌دهد در آینده امکان دارد یک اپیدمی جدی بین‌المللی توسط یک ویروس یا باکتری ناشناخته به وجود بیاید. دکتر آنتونی فوکی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، در این رابطه گفت: همانطور که تجربه به ما نشان داده در بیشتر مواقع چیزی به ما ضربه می‌زند که آن را پیش‌بینی نکرده بودیم، دقیقا همان اتفاقی که درباره بیماری‌های زیکا و ابولا برای ما افتاد.

او گفت که از کلمه «ایکس» به دلیل احتمال یک بیماری غیرمنتظره استفاده کردند. درواقع سازمان جهانی بهداشت می‌خواهد در گام‌های ابتدایی خود در مواجه با یک پدیده ناشناخته برخی فناوری‌های پایه را بسازد. اساسا دانشمندان دستورالعمل‌های قابل تنظیمی برای ساخت واکسن ایجاد می‌کنند، بعد وقتی بیماری شروع به شیوع می‌کند آنها ژنتیک مربوط به بیماری را بررسی می‌کنند و توسط تکنولوژی‌های پایه واکسن مربوط را می‌سازند.

به گفته فوکی برای توسعه این تکنولوژی‌های پایه دانشمندان در ابتدا باید همه گروه ویروس‌ها مثل زیکا، تب زرد و ... را شناسایی کنند، در این صورت واکنش‌ها به شیوع یک بیماری بسیار سریع‌تر می‌شود. گفتنی است سازمان جهانی بهداشت در کنار بیماری ایکس ۷ بیماری دیگر را هم دارای پتانسیل ایجاد خطر اعلام کرد.

طرح تحقیق و توسعه نتیجه شیوع اضطراری ابولا در سال ۲۰۱۴ در آفریقا بود. کینی یکی از اعضای سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفت: این اتفاق اضطراری بین‌المللی به دانشمندان آموخت که تحقیق و توسعه باید بخش جدایی‌ناپذیر واکنش‌ها به یک اپیدمی باشد.

بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ ابولا بیشترین شیوع را از سال ۱۹۷۶ میلادی تاکنون داشته؛ تایید شده که حدود ۲۸ هزار نفر درگیر این بیماری شده‌اند و امکان دارد در گینه، لیبریا و سیرا لئون ۱۱۳۱۰ نفر به علت ابولا جان خود را از داشت داشته باشند.

در این مدت سازمان جهانی بهداشت با همکاری دولت‌ها، دانشمندان و شرکت‌های خصوصی در ۱۲ ماه اولین واکسن مفید و موثر را در مقابل با ابولا ساخت، این در حالی است که چنین اقدامی پیش از این ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشید.

منبع: سی‌ان‌ان

۴۷۲۳۷

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =