کنترل جوندگان و سگ‌های ولگرد، خرداد و دیگر ماه‌های گرم سال در فارس جدی گرفته شود

«خبرجنوب» نوشت: با توجه به قرار گرفتن در ماه هایی از سال که احتمال انتقال سالک بیشتر است، کنترل آن به ویژه با همکاری های بین بخشی ضروری است.

13 ارگان در اين زمينه بايد فعاليت نمايند و سهل انگاري حتي يك مورد توسط هر كدام نه تنها باعث بي نظمي در اين زمينه مي شود بلكه كنترل بيماري را در فارس سخت تر مي كند البته كنترل اين امر در يك سال اخير مطلوب تر از قبل بوده و كاهش 30 درصدي ابتلا به سالك را در استان به همراه داشته و طبق نظر كارشناسان براي حفظ آن بايد اصول پيشگيرانه را جدي گرفت.

مدير گروه بيماري هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي شيراز در اين خصوص به «خبرجنوب» مي گويد: در فارس بايد كنترل جوندگان و سگ هاي ولگرد را به خصوص در خرداد و ساير ماه هاي گرم سال جدي بگيرند تا فرصتي براي انتقال عامل بيماري توسط پشه خاكي از اين مخازن به انسان وجود نداشته باشد.

دكتر حسين فرامرزي مي افزايد: مردم نيز با نريختن زباله، نخاله هاي ساختماني و فاضلاب هاي خانگي در كوچه و معابر سطح شهر و رعايت موارد لازم در مورد زباله هاي خانگي و جمع آوري به موقع آن مي توانند در كاهش سالك تاثير داشته باشند.

وي يادآور مي شود: با كاهش قابل توجه مبتلايان سالك در استان، اين ميزان طي يك سال اخير به حدود يكهزار نفر رسيده كه اميدواريم با همكاري هاي بين بخشي، اين رقم همچنان كاهش يابد.

دكتر فرامرزي مي گويد: طبق آمار موجود، اين ميزان در سال هاي گذشته 4 تا 5 هزار مورد در فارس بوده كه در حال حاضر كاهش چشمگيري داشته است.

كارشناس سالك دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم به «خبرجنوب» مي گويد: سالك روستايي شايع ترين نوع در فارس است كه از طريق گزش پشه خاكي منتقل مي شود و مخازن اصلي آن جوندگاني مانند موش صحرايي هستند كه در مناطق حاشيه شهر و روستاها به سر مي برند.

احمدرضا رضايي مي افزايد: هر عاملي كه باعث رشد و تكثير جوندگان آلوده شود مي تواند افزايش تعداد مبتلايان به سالك را به دنبال داشته باشد و كنترل آن مي تواند زمينه كاهش را فراهم كند.

وي يادآور مي شود: طي يك سال گذشته تعداد مبتلايان به سالك در فارس 30 درصد كاهش داشته كه با توسعه راهكارهاي پيشگيرانه مي توان به وضعيت مطلوب تري در اين زمينه دست يافت.

رضايي مي گويد: در مناطق شايع با توجه به مشاهده موارد سالك در فصل تابستان به مردم توصيه مي شود هنگام قرارگرفتن در فضاي باز از لباس هاي پوشيده تر استفاده كنند.

اين كارشناس دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي گويد: استفاده از پشه بند و قلم دافع حشرات هنگام خوابيدن در محوطه هاي باز مي تواند از گزش پشه خاكي و انتقال سالك پيشگيري كند.

رضايي مي افزايد: با توجه به اينكه 13 اداره درگير كنترل سالك هستند همكاري بين بخشي در اين خصوص اهميت بسياري دارد و اگر هركدام از ارگان ها حتي در يك مورد كوتاهي كنند، كنترل سالك سخت و حتي امكان ناپذيرمي شود.

وي با اشاره به بودجه اندك كنترل سالك، توجه ارگان‌هاي مربوطه به اهميت همكاري در اين خصوص را ضروري مي‌داند و مي‌گويد: شيراز و اصفهان از قديم الايام در متون علمي به عنوان كانون هاي سالك نام برده شده و طبق آمار موجود، مرودشت و زرقان بيشترين شيوع اين بيماري را در حال حاضر در فارس دارند.

رضايي يادآور مي شود: وجود مخروبه ها مشكل اصلي شهرها و حاشيه شهرها در اين زمينه است كه بايد توسط شهرداري مسطح شود؛ در روستاها نيز انباركردن كود در وسط روستاها زمينه بروز سالك را فراهم كرده و مي تواند باعث افزايش تعداد پشه خاكي شود.
وي مي گويد: به هر زخمي كه بهبود آن بيش از 2 هفته طول بكشد بايد مشكوك به سالك شد و هنگام مراجعه به پزشك در اين مورد نظر او را پرسيد، اين مسئله به ويژه در مناطقي با شيوع بالاي سالك بايد بيشتر جدي گرفته شود.

رضايي مي افزايد: درمان به موقع و زودهنگام زخم سالك از وسيع تر شدن زخم پيشگيري مي كند و روند درمان را تسريع مي بخشد. با توجه به اينكه كوتاه ترين مدت بروز زخم پس از گزش، 2 تا 3 ماه بوده توجه به زخم هايي كه دير بهبود مي يابد ضروري است.

ریيس مركز بهداشت شهداي والفجر هم بر پيگيري جدي سالك تاكيد مي كند و مي گويد: انجام فعاليت هاي پيشگيرانه به منظور عدم پيشرفت ميزان سالك در شيراز مختص علوم پزشكي نيست و ارگان هاي ديگري مانند شهرداي، جهاد و فرمانداري ها نيز در اين زمينه دخيل هستند.

دكتر احمد رضا زاده مي افزايد: براي دستيابي به اهداف مطلوب و همكاري هاي بين بخشي در كنترل سالك نامه نگاري هايي از سوي مركز بهداشت انجام گرفته اما با توجه به برخي مشكلات موجود بايد همكاري هاي بين بخشي در شيراز تنگاتنگ شود تا با وجود بودجه هاي كم بتوانيم به اهداف مطلوب تري دست يابيم.

كارشناس مسئول مبارزه با بيماري هاي واگير مركز بهداشت والفجر شهرستان شيراز نيز مي گويد: طي يك سال اخير ميزان بروز سالك 35 تا 40 درصد كاهش يافته به طوري كه هماهنگي با سازمان پسماند شهرداري و همكاري آن ها در خصوص كنترل سالك و همچنين تعامل فرمانداري و بخشداري، در اين مورد بسيار نقش داشته است.

علي محمد شاهيجاني مي افزايد: آموزش به مردم در كانون هاي آلوده به سالك نيز در اين زمينه تاثير گذار بوده به طوري كه توصيه استفاده از پشه بند و قلم هاي دافع حشرات و همچنين درمان بيماران مبتلا به سالك هم در كاهش آمار نقش داشته است.

وي يادآور مي شود: آزمايش ها و درمان هاي مربوط به سالك در شيراز به طور رايگان انجام مي شود و مردم در صورت مشاهده زخمي كه بهبود آن بيش از 2 هفته طول كشيده مي توانند به مراكز بهداشت واقع در شيراز و ساير مراكز استان مراجعه كنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 780195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =