۰ نفر
۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۶
وقتی گردشگری در شیراز تعطیل می شود!

«خبر جنوب» نوشت: گرچه تنوع و تعدد جاذبه های گردشگری شیراز این شهر را به یکی از شهرهای مهم گردشگر پذیر ایران تبدیل کرده و تمامی تورهای ورودی به کشور بازدید از جاذبه های مذهبی،گردشگری و تاریخی به این شهر را در بسته سفر خود قرار می دهند.

نبود مدیريت گردشگری یکسان در اماکن تاریخی و موزه های آن همواره گردشگران را دچار سردرگمی می کند و در برخی مواقع هم شاهدیم مسافران در مدت اقامتشان در شیراز نمی توانند از این جاذبه ها دیدن کنند . ازساعت بازدید و تعطیلی این اماکن گرفته تا نحوه برخورد سلیقه ای مسئولان تنها بخشی از مصایبی است که گردشگران به ویژه تورهای گردشگری خارجی با ورود به این اماکن در شیراز با آن مواجه اند.
شیراز با دارابودن بیش از 600 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت شده در فهرست ملی و نزدیک به یکصد اثر شاخص گردشگری همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. جاذبه هایی که قدمتشان به دوره های مختلف تاریخی برمی گردد و در سفرنامههای گردشگران خارجی طی 700 سال گذشته از این جاذبه ها یاد شده است . درحال حاضر اماکن و جاذبه هایی که همواره مورد توجه گردشگران ورودی به این شهر است به کمتر از 20 اثر می رسد که علت این موضوع به عدم تبلیغات مناسب و
زیر ساخت های گردشگری در این اماکن بر می گردد اما آنچه که این روزها نگرانی فعالین حوزه گردشگری را دو چندان کرده است، حذف بازدید برخی از جاذبهها از بسته سفر گردشگران می باشد. به گفته تنی چند از این فعالین متاسفانه برخورد مسئولان و مدیران سایت ها و اماکن تاریخی و گردشگری شیراز سلیقه ای است وتا زمانی هم که این روند ادامه یابد بی شک شاهد رونق گردشگری شهری نخواهیم بود .
در حال حاضر مدیريت جاذبه های تاریخی و گردشگری در شهر شیراز به عهده اداراتی چون میراث فرهنگی،اوقاف و امور خیریه ، دانشگاه ، ارتش و شهرداری است و هریک از این نهاد ها براساس چارت سازمانی که دارند ساعت بازدید یا تعطیلی اماکن تحت پوشش خود را مشخص می کنند که این موضوع در برخی مواقع سر در گمی گردشگران را در پی دارد و به دلیل آنکه تورهای ورودی در یک برنامه زمانبندی مشخص به شیراز می آیند هم، امکان بازدید از بعضی از این اماکن وجود ندارد به طوری که می توان به ساعت بازدید مساجد تاریخی شیراز یا بازار و باغهای تاریخی این شهر اشاره کرد که متفاوت است و البته تحت مدیريت ارگان های مختلف. بنابراین گزارش در تعطیلاتی که گذشت برخی از اماکن تاریخی و گردشگری شیراز سه روز و برخی هم دو روز تعطیل بودند و حتی اطلاع رسانی مناسبی هم در این رابطه صورت نگرفته بود به طوری که در این روزها بسیاری از گردشگران با مراجعه به این اماکن با درهای بسته آن ها و کاغذی که بر روی آن نوشته شده بود تعطیل است ،مواجه شدند!
بنابر اين گزارش، سازمان ميراث فرهنگي كه متولي توسعه گردشگري است، طبق قوانين موجودش 14 و شانزدهم خردادماه اماكن تاريخي و موزه ها را تعطيل اعلام كرده است، كه اين تعطيلي جنبه سراسري دارد و همه اين اماكن بايد قوانين را اجرا كنند اما برخي از متوليان چنين اماكني در شهر شيراز روز پانزدهم و هفدهم خردادماه را تعطيل كردند.
بعضی از کارشناسان حوزه گردشگری بر این باورند تازمانی که مدیريت واحدی در این حوزه نباشد وضعیت کنونی تغییری نمی کند و به گفته سولماز دهقانی ریيس کميسیون گردشگری شورای شهر شیراز متاسفانه هنوز برخی از مدیران دستگاه ها به این باور نرسیده اند که گردشگری توسعه و رونق اقتصادی را به دنبال دارد. وی در گفت و گو با خبرنگار «خبر جنوب» به برخورد های سلیقه ای و عدم اطلاع رسانی مناسب در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: متاسفانه این برخورد ها ضد تبلیغ است و بازتاب خوبی برای شهری چون شیراز که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است ، ندارد.
دهقانی خواستار تغییر نگاه مدیران نسبت به حوزه گردشگری شد و افزود: این امکان وجود دارد که جلساتی در شورای شهر شیراز به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده در امور شهری و با حضور مدیران نهادها وسازمان های مربوطه برگزار و مشکلاتی که حوزه گردشگری با آن مواجه است یک بار برای همیشه حل شود.
ريیس کميسیون گردشگری شورای شهر شیراز در ادامه خواستار ساماندهی وضعیت موجود در برخی از اماکن تاریخی و گردشگری این شهر شد و افزود: شیراز شهری گردشگر پذیر است و باید جاذبه های آن هم آمادگی پذیرايی از مسافران را داشته باشند حتی درب برخی از این اماکن می تواند به صورت 24 ساعته به روی گردشگران گشوده شود که در این رابطه گردشگری شبانه هم در شیراز رونق می گیرد .
دهقانی همچنین با اشاره به اینکه نباید گردشگران و مسافران در شیراز پشت درهای بسته جاذبه ها و سایت های گردشگری بمانند، تاکید کرد: هم اکنون جاذبه های گردشگری و تاریخی شیراز در برخی از مناسبت ها تعطیل است که ضرورتی ندارد .
به طور مثال پارک دراک چند روزقبل ساعاتی حتی بدون اطلاع شهردار منطقه تعطیل بود که با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد مدیريت پارک و حراست بنا بر سنت هرساله این مجموعه را تطعیل کردند .
وی ادامه داد: پس از بررسی های انجام شده درهای پارک به روی علاقه مندان گشوده شد .
دهقانی همچنین برگزاری جلساتی باحضور کارشناسان و مدیران شهری و استانی در خصوص تعیین ساعت بازدید یکسان اماکن تاریخی وهمچنین ساماندهی تعطیلات این سایت ها را یک ضرورت برشمرد .
در ادامه این گفت و گو ، مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز نیز به خبرنگار«خبر جنوب »گفت: شورای شهر شیراز به دلیل جایگاهی که دارد می تواند نقش میزبانی نهاد هایی که مدیریت اماکن گردشگری دارند را داشته باشد که در این میان می تواند نظامنامه گردشگری شهری شیراز تهیه و تدوین شود و در قالب یک تفاهم نامه اجرایی گردد.به گفته وی بر اساس این نظامنامه می توان ساعات بازدید همچنین تعطیلی اماکن تاریخی را در یک برنامه ریزی مشخص تدوین کرد که بر مبنای آن اطلاع رسانی به تور های ورودی و گردشگران صورت گیرد تا دیگرهیچ گردشگری پشت درهای بسته موزه ها و سایت های گردشگری نماند.
حاجتی در ادامه افزود: برخی از تعطیلی اماکن به مناسبت های مذهبی برمی گردد اما برخی از تعطیلی ها را می توان حذف کرد که باید در این رابطه جلسات تخصصی با حضور کارشناسان ، مدیران و متولیان این اماکن برگزار شود .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =