ایسنا نوشت: مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به بارش‌های خوب امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، از عمیق شدن این دریاچه خبر داد.

مسعود تجریشی  با اشاره به اینکه بارش‌های بهاره در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خوب بوده است، اظهار کرد: در بارش‌های بهاره در حوضه آبریز دریاچه ارومیه توجه به دو نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه کف دریاچه ارومیه پایین‌تر رفته که این به معنای حل شدن نمک‌های دریاچه ارومیه است.

وی با بیان اینکه در برخی نقاط دریاچه، کف آن تا ۲۰ سانت پایین رفته است، گفت: بارندگی‌های اخیر بیشتر از افزایش سطح باعث افزایش عمق دریاچه ارومیه شده است و همین نشان می‌دهد که می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد. بنابراین ادعای برخی مبنی بر غیر قابل احیا بودن دریاچه ارومیه رد می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ر یزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: مسئله مهم دیگر در مورد بارش‌های بهاره، مربوط به نوع بارش‌ها است. بارش‌های بهاره شدت زیادی ندارد و به همین دلیل به غیر از دو - سه بارندگی که تبدیل به رواناب شد؛ بقیه بارش‌ها بیشتر برای تر کردن زمین‌های خشک و تشنه بود.

تجریشی تصریح کرد: حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال گذشته به لحاظ بارشی سال خوبی نبود، برعکس امسال سال خیلی خوبی داشتیم، اما از آنجا که همه آبخوان‌ها در این منطقه خشک بوده، همه آب‌ها تنها برای تر شدن خاک‌ها و آبخوان‌ها بود و شدت زیادی نداشت که به رواناب تبدیل شود. در حالیکه اگر بارش‌ها با شدت اتافق می‌افتاد؛ منجر به شکل‌گیری رواناب و جاری شدن آن به سمت رودخانه و سپس دریاچه ارومیه می‌شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پایان در مورد شرایط کلی دریاچه ارومیه در ماه‌های آینده اظهار کرد: با توجه به بارش‌های مناسب طی سال جاری، اگر برداشت‌ها افزایش نیابد و در سال آبی بعد هم بارش‌ها نرمال باشد، آب مناسبی برای دریاچه ارومیه خواهیم داشت و دریاچه شرایط قابل قبولی خواهد داشت.

مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست و عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه چندی پیش ضمن انتقاد شدید از وزارت نیرو به دلیل خودداری وزارت نیرو از رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه به ایسنا گفته بود که جدول وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که آب سدها سرریز شده، با این وجود وزارت نیرو از رهاسازی آب به دریاچه ارومیه خودداری کرده است.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =