رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مشکلات زاینده رود باید در سطح کلان مدیریتی مرتفع شود و ما از آغاز دوره هشتم اتاق بازرگانی با الگو گرفتن از ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه به دنبال تحقق این هدف بودیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمیدرضا قلمکاری در نشست نقد و بررسی توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار که به همت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی و با حضور نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: مشکلات زاینده رود باید در سطح کلان مدیریتی مرتفع شود و ما از آغاز دوره هشتم اتاق بازرگانی با الگو گرفتن از ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه به دنبال تحقق این هدف بودیم.

وی با بیان اینکه پیگیری مصوبات 9 ماده ای، در گیر کردن نهادهای مختلف و تشکیل ستاد ملی نجات زاینده رود سه اولویت کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در مساله آب بوده است، افزود: خوشبختانه در این سه محور، تلاش‌های زیادی توسط اعضای این کمیسیون انجام شده است که از مهمترین نتایج آن می توان به دستور معاون اول رئیس جمهور به وزرای کشاورزی، نیرو و کشور جهت ایجاد کارگروه نجات زاینده رود اشاره کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه مطابق با قانون، اتاق های بازرگانی تنها نقش مشاور را برای قوای سه گانه ایفا می‌کند، بیان داشت: با این وجود کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان توانست در مساله آب و تشکیل ستاد منطقه‌ای نجات زاینده‌رود فعالیت‌هایی پر رنگ و کنش‌گری قابل قبولی را داشته باشد.

وی نقد برنامه ششم توسعه در حوزه ی کشاورزی را از دیگر اقدامات مهم کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان برشمرد و ابراز داشت: توقف برخی بندهای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار که در سند ششم توسعه گنجانده شده بود و جلوگیری از اجرای آن در برخی استان‌ها از جمله نتایج این اقدام است که توسط اساتید برجسته دانشگاهی، متخصصان و فعالان اقتصادی و محیط زیستی عضو این کمیسیون انجام شد.

قلمکاری برگزاری همایش ملی نقد توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار و حضور دانشمندان و متخصصین حوزه آب این کمیسیون به عنوان مشاور در کارگروه های مجلس شورای اسلامی را، دو خواسته کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح تبعات جبران ناپذیری را برای کشور به دنبال خواهد داشت و لازم است تا نمایندگان در این خصوص توجه بیشتری را داشته باشند .

کارگروه بررسی برداشت های غیرقانونی و نتیجه ی کشت باغات در ارتفاعات بالادست تشکیل می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی و اصلاح سند ششم توسعه را دو راه جلوگیری از اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار دانست و تصریح کرد: بر اساس قانون برای اصلاح سند توسعه لازم است تا دو سوم نمایندگان مجلس به اصلاح آن رای دهند و به همین خاطر لازم است تا اطلاعات علمی در خصوص تبعات این طرح در اختیار نمایندگان سایر استان های کشور نیز قرار بگیرد.

موسوی لارگانی از آمادگی نمایندگان اصفهان برای توجیه سایر نمایندگان مجلس در خصوص طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار خبر داد و اضافه کرد: این مساله از طریق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز قابل بررسی و پیگیری است و ما آن را دنبال می کنیم.

لارگانی با اشاره به جلساتی که در وزارت کشور پیرامون مساله اعتراضات کشاورزان اصفهان برگزار شده بود افزود در این جلسات پیشنهاد تشکیل کارگروهی بی طرف (به غیر از متخصصان استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری ) جهت تحقیق و تفحص در خصوص برداشت های بالادست از سوی اینجانب ارائه شد تا مشخص کنند انتقال آب به ارتفاعت و احداث باغ در این مناطق از منظر صرفه اقتصادی چگونه است که خوشبختانه این کارگروه درحال شکل گیری است.

حجت الاسلام لارگانی طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار را شبیه به توسعه باغات در ارتقاعات بالادست دانست و اظهار داشت: در حال حاضر بحث باران زایی ، سد تونل سوم کوهرنگ و انتقال آب دریا به فلات مرکزی از جمله مواردی است که در راستای افزایش منابع آبی دنبال می شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص برداشت های بالا دست حوضه آبریز زاینده رود اضافه کرد: اعتراضات و تجمعات کشاورزان اصفهانی به خاطر دفاع از یک حق قانونی است اما این اقدام با اقدامات مقابله ای نیروی انتظامی مواجه می شود ؛ حال آنکه برداشت های غیرقانونی در بالادست رودخانه زاینده رود بدون هیچگونه مانعی درحال انجام است.

طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار در واقع شیوه‌نامه واگذاری اراضی ملی است

لطفعلی ضیائی نائب مسئول کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار را طرحی فوق العاده ویرانگر برای محیط زیست و حوضه های آبریز کشور توصیف و ادامه داد: این طرح، راه را برای دست اندازی سودجویان به اراضی ملی و بار گذاری های جدید آبی هموار می کند.

وی افزود: طرح توسعه باغات دیم در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور که متاسفانه در سند ششم توسعه نیز آمده است، در واقع شیوه نامه ی قانونی است که چگونگی واگذاری اراضی و مراتع ملی به سودجویان را با شعار توسعه باغ نشان می‌دهد و اجرای آن مساوی با راه انداختن موجی از زمین خواری در کشور است.

ضیائی ادعای مجریان این طرح مبنی بر جلوگیری از تبخیر بارش و تولید آب از این طریق را رد کرد و اظهار داشت: اساس این طرح بر جمع آوری روان آب هایی است که در حال حاضر سفره های آب زیرزمینی ، آب ذخیره شده پشت سدها و یا تالاب های کشور را تقویت می‌کند و گذشته از این موضوع بندهایی در این طرح وجود دارد که به مجریان طرح این اجازه را می دهد که درصورت کمبود روان آب ها از منابع آبی دیگر نیز استفاده کنند.

نائب مسئول کمیته آب، ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع و حذف این طرح از سند ششم توسعه را خواستار شد و اضافه کرد : خوشبختانه با تلاش های کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان چند بند از این طرح متوقف و از اجرای کلیت طرح نیز در برخی استان ها جلوگیری شده اما هنوز معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به دنبال اجرای تمام کمال آن است.

با اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار دیگر آبی برای خوردن وجود نخواهد داشت

یوسفی مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به این که آمارهای سال گذشته کشور 11 درصد کاهش بارش و 44 درصد کاهش روان آب ها را در کشور نشان می دهد گفت : کاهش 44 درصدی روان آب ها بیانگر آن است که ما در بالادست حوضه های آبریز کشور توسعه کشت داشته ایم و بدون شک اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار نیز می توانند این آمار را افزایش دهد.

وی کاهش آب ورودی به سدها و به تبع آن کاهش میزان آب شرب را از دیگر معایب اجرای این طرح دانست و ادامه داد :در حالی که مردم فلات مرکزی به خصوص اصفهان در تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند ، بر اساس این طرح باید 30 هزار هکتار باغ در اراضی بالادست حوضه آبریز زاینده رود ایجاد شود که این مساله یعنی باید منتظر شرایط وحشتناک تر از شرایط امروزی در مساله تامین آب باشیم.

یوسفی با اشاره به مکاتبات و جلسات انجام شده بین کمیته آب کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با موضوع نقد طرح توسعه باغات در ارضی شیب‌دار اظهار داشت: در حال حاضر پیگیری های انجام شده تنها منجر به توقف چند بند و جلوگیری از اجرای این طرح در چند استان شده است ولی باید دانست که این طرح منحصر به اصفهان نیست و تمام حوضه های آبریز کشور را تهدید می کند.

23

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =