معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم با اشاره به اهمیت تبیین راهکارها و روش های موثر و اثر بخش برای مقابله با آسیب های اجتماعی گفت: کنترل و مدیریت آسیب های اجتماعی باید به صورت میدانی و با محوریت مساجد هر محله انجام شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، سید محمد رضا هاشمی روز چهارشنبه درکارگروه ساماندهی آسیب های اجتماعی در سالن جلسه های معاون سیاسی استانداری، اظهار داشت: برغم برخورداری قم از پتانسیل های متعدد فرهنگی مانند مرکزیت نشر جهان اسلام، وجود حوزه های علمیه، علما و مراجع اما آسیب هایی مانند طلاق، اعتیاد، مسائل اخلاقی و بی بند و باری که در استان های مختلف وجود دارد، دامنگیر این استان نیز شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 جمعیت این استان حدود یک میلیون و 300هزار تن است، افزود: در شرایطی که به صورت میانگین سالانه 24میلیون زائر وارد قم می شوند، چندین برابر شدن فعالیت های مضاعف فرهنگی و خدماتی ضروری است.
هاشمی با اذعان به نامتناسب بودن اعتبارهای ملی قم با حجم گسترده زائران و رویکرد فراملی موجود به این استان گفت: قم با وجود داشتن شرایط منحصر به فرد و درحالی که مدت ماندگاری مسافر در آن 13ساعت است، نباید با استانی مانند سمنان با 635هزار جمعیت و مدت زمان توقف تنها 2.5 ساعت برای هر مسافر در تخصیص اعتبارها یکسان باشد.
وی با تاکید برتعامل و هم افزایی دستگاه ها وهمچنین پرهیز از موازی کاری، افزود: به طور حتم هر منطقه و محله ای از شهر نیازها و مشکلات مربوط به خود را دارد، از این رو بهترین شیوه برای رسیدگی به این مشکلات و ساماندهی آنها حضور میدانی مسئولان و تشکیل جلسه در محلات آسیب پذیر است.
معاون استاندار قم همچنین با بیان اینکه هر یک از دستگاه ها باید فارغ از وظایف و مسئولیت های ذاتی خود برای پیشگیری از آسیب ها طرح های جدید و نوآورانه ای را ارائه دهند، گفت: دهیاران از روستاهای مختلف استان باید برنامه های فرهنگی برای مقابله با آسیب ها را با هماهنگی امام جماعت و پایگاه بسیج تهیه و در 6ماهه دوم سال جاری ارایه دهند.

** فرماندار قم نیز دراین جلسه با تاکید بر گسترده بودن پهنه آسیب های اجتماعی، مساجد را بهترین ظرفیت های موجود برای رفع معضل آسیب های اجتماعی دانست و گفت: هرچند دستگاه ها و مجموعه های گوناگون امکانات و ظرفیت های زیادی برای مباحث فرهنگی دارند، ولی آن مکانی که بیش از همه نزد مردم مقبولیت دارد، مسجد است.
رضا سیار همچنین تشکیل شورا و یا قرارگاه فرهنگی به ریاست امام جماعت در مساجد را روش مناسب و مفیدی برای پیگیری مسائل فرهنگی محلات و مناطق توصیف کرد و افزود: مساجد زیادی در قم وجود دارد ولی نقش آنها در مسائل اجتماعی به یک اندازه نیست و برخی فعالیت های چشمگیری دارند و برخی نیز در حد برگزاری نماز جماعت است.
وی با بیان اینکه اقدامات مقابله ای با آسیب ها باید از مساجدی که قابلیت این کار را دارند آغاز و به دیگر مساجد بسط و گسترش پیدا کند، گفت: هم اکنون 45 مسجد در استان در سه ناحیه بسیج امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام رضا(ع) در این زمینه فعال هستند، و باید مساجد بیشتری در این مسیر قرار بگیرند، و همه دستگاه ها امکانات خود که متعلق به بیت المال است را نیز در اختیار این حرکت قرار دهند، و پایگاه بسیج در هر مسجد نقش عوامل اجرایی دستگاه ها را ایفا کند.

** مدیرکل بهزیستی قم نیز دراین جلسه با بیان اینکه پیگیری مشکل آسیب های اجتماعی نیازمند مدیریت واحد است، گفت: برای پیمایش و اندازه گیری دقیق نرخ آسیب های گوناگون اعم از طلاق و اعتیاد نباید صرفا به آماری که دستگاه های مختلف ارایه می کنند، استناد کرد.
رضا سلیقه با اشاره به کاهش 14درصدی طلاق و همچنین کاهش 13درصدی آمار ازدواج در استان در سال گذشته افزود: از آنجایی که طلاق را به نسبت جمعیت محاسبه می کنند، نرخ طلاق در قم افزایش پیدا کرده که این زیبنده این استان نیست.
وی بابیان اینکه طرح های فرهنگی اجرا شده برای مقابله با آسیب ها در صورتی موفق است که بازخورد مثبت داشته باشد، گفت: در حال حاضر حتی طرح هایی که توسط بهزیستی انجام شده نیز خیلی راضی کننده نیست.

** مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اجرای طرح آمایش فرهنگی در این استان را ضروری خواند و افزود: در حال حاضر آمایش فرهنگی با مشکل مواجه است و اطلس فرهنگی نیز نداریم.
سید موسی حسینی کاشانی افزود: یک سال و نیم پیش طرح تدوین دانش نامه فرهنگی قم در شورای فرهنگ عمومی تصویب شد، ولی لازمه انجام این کار اختصاص اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی است..

** مدیرکل تبلیغات اسلامی قم نیز در واکنش به پیشنهاد مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری مبنی بر جمع آوری و انتشار اطلاعات مربوط به آسیب های اجتماعی استان در قالب یک نشریه فرهنگی اجتماعی گفت: برای این اقدام خیلی دیر شده و باید سال ها پیش این کار صورت می گرفته است.
حجت الاسلام عباس اسکندری افزود: با توجه به حساس بودن شرایط فعلی از حیث تحریم های دشمن و اینکه خشکسالی و کم بارشی نیز مزید علت شده باید در شرایط اضطراری تصمیم گیری کنیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =