هانتر: ترامپ مصمم است مسئله ایران را حل کند

دونالد ترامپ در آخرین مواضعش، گفته که حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با رئیس‌جمهور ایران دیدار کند. آیا این روند امکان‌پذیر است؟ از همین رو، شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا در گفت‌وگو با خبرآنلاین به بررسی آینده روابط ایران و آمریکا پرداخته است.

محمد اکبری: خروج آمریکای ترامپ از برجام امید به برقراری سیم‌های ارتباطی بین ایران و آمریکا را از بین برد. در این بین اما ترامپ و برخی مقامات آمریکایی در برخی اظهارنظرها، تمایل به گفت‌وگو و دیدار با مقامات ایرانی را ابراز کرده‌اند. در آخرین این مواضع ترامپ گفت حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با رئیس جمهور ایران دیدار کند. آیا این روند امکان‌پذیر است؟ آیا ترامپ هم‌چنان که در توئیت خود تهدید کرد می‌تواند به سمت گزینه نظامی در مقابل ایران برود؟
در این باره با شیرین هانتر، استاد دانشگاه جرج تاون امریکا گفت‌وگو کرده ایم که از نظر می‌گذرانید:

تقابل ایران و امریکا در طول چهل سال گذشته فراز و نشیب بسیاری داشته و با تغییر حاکمان و دولتها روندهای متفاوتی را طی کرده است. به نظرتان در حال حاضر چه روندی وجود دارد. در امریکا حکومتی سر کار است که حتی برخورد نظامی را هم میتواند در دستور کار خود داشته باشد؟

فراز و نشیب‌ها در روابط ایران و امریکا بستگی به تغییرات داخلی ایران و امریکا داشته است. هر وقت در ایران گروههای پراگماتیست در کار بوده اند صحبت از بهبود روابط با امریکا هم مطرح شده است. مثلا هم در دوره ریاست حمهوری خاتمی و دوره اول روحانی اینطور به نظر رسید که شاید گشایشی در این روابط ایجاد شود. اما متاسفانه برخی گروههای افراطی در دو طرف همیشه منع این شده اند. در امریکا هم هر وقت تندروها دست بالا را داشته اند سیاست نسبت به ایران تشدید شده است. ترامپ مصمم است که مسئله ایران را حل کند، یا از طریق مذاکره یا از طریق فشار و چه بسا حتی حمله نظامی. هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است. اما با توجه به شخصیت ترامپ این امکان وجود دارد که حمله به ایران در صورت وقوع قبلا اعلام نشود، بلکه به صورت غافلگیرانه باشد.

هانتر: ترامپ مصمم است مسئله ایران را حل کند

پس از برجام به نظر می رسید نوعی نگاه مثبت نسبت به ایران شکل گرفته بود و افکار عمومی بین المللی، برجام را تلاش ایرانی ها برای تعامل با جهانیان و رویکرد نرم به آن می دانستند. در حال حاضر خروج امریکا از برجام این روند را به چه سمتی برده است؟

متاسفانه حتی بعد از برجام هم نظرات آنطور که باید، نسبت به ایران مثبت نیست و برجام هم نتوانست این روند را به طور کامل تغییر دهد. امید بود که برجام نشانه تغییرات دیگر هم در سیاستهای داخلی و هم سیاست خارجی ایران باشد. متاسفانه این امیدها براورده نشد. سیاست ایران در قبال مسئله فلسطین و روابط با حماس و حزب الله برای دیگر بازیگران مهم تلقی می شود و آنها، با عینک خود به موضوع نگاه می کنند. این باعث شد از ایران تصویر یک کشور انقلابی که می خواهد نظام بین المللی و منطقه ای را تخریب کند، بدهد. همچنین بعضی از سیاستهای داخلی ایران در مورد زنان و مسائل حقوق بشری با برداشت امریکا و اروپایی ها متفاوت بوده و تصویر منفی آن را تقویت می کند.

به نظر می رسد که ایران در حال حاضر در شرایط خوبی نیست. هم از نظر اقتصادی هم از نظر محیط زیستی و حتی از نظر سیاسی و اجتماعی شرایط بحرانی شکل گرفته است. از طرف دیگر ایران هم در خاورمیانه و در سطح بین المللی نتوانسته به فضای تعاملی که باید به آن برسد دست یابد. این فضا باعث شد اروپایی ها و روسیه با اینکه برای حفظ برجام تلاش می کنند اما در سویی دیگر از ایران به عنوان ابزار در رقابت های خود با امریکا استفاده می کنند. ولی هیچ کدام به کمک ایران نخواهند آمد.

دیپلماسی عمومی وزارت خارجه و دکتر ظریف و همچنین «مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه» را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظرتان تلاش برای سخن گفتن با افکار عمومی موثر بوده و توئیتهای ظریف به مانند توییتهای ترامپ دیده می شود؟

متاسفانه سیاست خارجی ایران به شکل کامل از سوی وزارت خارجه و آقای ظریف تعیین نمی شود و نهادهای تصمیم گیر دیگری هم وجود دارد. بنا بر این بی انصافی می شود اگر رفتار آنها منفی ارزیابی شود. به نظر من توئیت های اخیر آقای ظریف بهانه ای شد که شخصی مانند ترامپ بیشتر به سمت هیجانی شدن برود و به ایران حمله کند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    50 36
    توئیتر بازی جناب ظریف و رقابت آشکار وی با ترامپ برای اول شدن منشا برخی مشکلات است که به سادگی و با مذاکره در سطوح مختلف قابل حل شدن و حداقل کم رنگ تر شدن و کم اثر تر شدن است. ایران چندین و چند وزیر خارجه دارد که اقتدار انگیزه و میل به دخالت انها بسی بیشتر از دکتر ظریف است که در اقدام و اجرا نیز بیش از حد لازم ظریفانه عمل می کنند ...
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    حرفهای خانم شیرین هانتر را می بایست با تامل و تدبر بیشتر مرور کرد.از توان و ظرفیت هر ایرانی دلسوز وطن در هر کجای دنیا می بایست استفاده بهینه کرد ...
    • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      14 54
      چقدر ساده به مسائل نگاه می کنید.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    اگر ترامپ و دوستانش جای باز کردن دهان کمی گوشهایشان را باز می کردند اوضاعشان درست می شد و دست به کارهای احمقانه نمی زدند.نه. موضوع خیلی بیشتر از اینهاست. ایدئولوژی استبدادی ترامپ است که اول از همه خود امریکا را زمین می زند
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      91 7
      راست ميگي الان تو پاساژ علائدين نيويورك گوشي ايفون پيدا نميشه
    • امیر A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      80 7
      راست میگی اگه یه کم گوششون را باز می کردند الان وضعیتشون این نبود که واحد پولشون بشه 13000 تومن...واقعا این آمریکاییا بی شعورن
    • بی نام DE ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      37 4
      نابغه اوضاع آمریکا کاملا به سامان هست این ایران هست که گوشه رینگ گیر افتاده و نه راه پیش داره نه پس. شما دلواپسان اصلا فکر هم میکنید؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    89 6
    نهادهای تصمیم گیرنده یا نهاد تصمیم گیرنده ک حرف اخرو میزنه
  • بهزاد A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    183 6
    نه ترامپ و نه مسولان جمهوری اسلامی هیچکدام به فکر مردم ایران نیستند و صرفا دنبال منافع شخصی و مالی خود هستند.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      27 1
      حرف حق جواب نداره
  • رضا IT ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    ضمن احترام به کارشناس محترم، عرایض ایشان بیشتر مبتنی بر ادراک احساسی، نا آگاهی از مسایل نظامی و تخمین توهم آلود از مباحث حقوق بشر و نتیجه خروجی آن نظراتی است که کمک کننده نبوده و بیشتر گمراه کننده است :1مقدمه شروع هر جنگ شامل حداقل دو فاز است: الف: آماده سازی افکار عمومی ب: تحرک، جا به جایی و استقرار نیروهای جنگی.در حال حاضر یعنی امروز نشانه جنگ دیده نمیشود و علت آن در هزینه های اقتصاد شکن یک جنگ با ایران است.با توجه به خصومت و جنایتهای 50 ساله امریکا با موجودیت ایران و از طرف دیگر با در نظر گرفتن توانایهایی نظامی ایران در نزاعهای متقارن و خصوصا نامتقارن شروع یک جنگ از طرف امریکا به یک جنگ تمام عیار یا all out war منتهی خواهد شد که امریکا توانایی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اداره آنرا ندارد
    • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      37 4
      اما خوشبختانه ایران از چنین توانی به خوبی بهره مند است
  • رضا IT ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    11 24
    2یک جنگ تمام عیار توجیه امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای امریکا ندارد. به همین علت دشمنی های ایران عموما به خصومتهای سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی با چاشنی گزینه جنگ به عنوان مولفه فشار روانی محدود شده اند. این موضوع به این معنا نیست که امریکا در هیچ شرایطی با ایران وارد درگیری نخواهد شد. در صورت حمله مستقیم ایران به نیروهای امریکایی در منطقه یا تهدید امنیت ملی امریکا و یا حتی چراغ سبز اکثریت طیفهای سیاسی، آن موقع داستان متفاوت خواهد بود. 3موضوع حجاب و حقوق بشر فقط بهانه های موهوم برای تحت فشار قرار دادن ایران است. صرف نظر از نیاز به بهبود در برخی مسایل در کشور منطبق با واقعیتهای فرهنگی و تاریخی، وضعیت حقوق بشر در امریکا شرم آور است.
  • رضا IT ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    13 43
    حیرت آور است که کارشناس محترم در امریکا که علی الاصول از تعداد کشته شدگان غیر مسلح سیاه پوست توسط پلیس امریکا, میزان مواد مخدر و تجاوز در زندانهای امریکا، 50 میلیون سقط جنین در 40 سال گذشته، بیش از 40 میلیون گرسنه، هفت برابر ایران به نسبت جمعیت فوت در اثر مواد مخدر،بیش از 70 درصد مشتریان خرابخانه ها که مردان متاهل دارای خانواده را تشکیل میدهد و و و مطلع است ، کارت حقوق بشر یک کشور تماما فاسد را رو میکند. امریکا نمونه زنده و واقعی انحطاط و اضمحلال یک جامعه است.3ترامپ نه توانایی و نه قصد حل مساله ای را دارد. ترامپ یک مریض فاسد قماربازی است که فقط و فقط به منافع خود، محبوبیت و حفظ و گسترش قدرت خود و اجبارا حزبش فکر میکند. 70 درصد طرفداران حزب جمهوری خواه موافق حمایتهای امریکا از اسراییل هستند.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      25 2
      حیرت آور تر اوضاع جهان را وارونه دیدن است.
    • شمس تبریزی RU ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      12 2
      همه اینها که فرمودید درست. اما برنامه هایش برای اقتصاد آمریکا داره جواب میده و این موجب افزایش محبوبیتش در میان رای دهندگان آمریکایی خواهد شد. به بی نام اول هم میگم بگذار آقازاده ها در همان آمریکا بمانند و بر نگردند. بازگشت اینها موجب خرابتر کردن اوضاع میشه. اگر بتوان اینهایی را که دل در گرو آنجا دارند به یک ترتیبی از ایران بیرون فرستاد، برای همه ما بهتره. آقازاده ها را به زودی اخراج میکنیم و پدرانی را هم که چنین فرزندانی را داشتن به دنبال آنها.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    13 23
    همانطور که موضوع کره شمالی را حل کرد؟
  • حسین A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    13 32
    با توجه به این که ترامپ دارای پرونده های فساد و خلافکاری در آمریکا است به شدت نیاز به جلب اعتبار از طریق موفقیت در مسائل بین المللی است .
  • رضا IT ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 23
    حدود 30 تا 40 درصد از رای دهندگان جمهوری خواه موافق جنگ با امریکا هستند، بزرگترین و قدرتمندترین لابی امریکا یعنی لابی اسلحه سازی موافق جنگ با ایران است و یهودیان تندرو خرافاتی و لابی های کثیف اسراییلی در بسیاری از نهادهای مالی و سیاسی امریکا حضور دارند. حتی در زمان اوباما نیز روابط مالی با مشکلات عدیده مواجه بود. توهمات کارشناس محترم در این خصوص حیرت آور است. نکته آخر در خصوص توییت تا حدی ناشیانه معاون سیاسی رئیس جمهور بود. خروج امریکا از برجام از نظر حقوقی و قطعنامه 2231 به نفع ایران بود. خارج ماندن امریکا از برجام از این جهت به نفع ایران است. اگر توافقی حاصل شود، میتواند صرف نظر از برجام و طی یک موافقتنامه سیاسی کوتاه و کلی باشد.
  • رضا IT ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    13 10
    خیال خام است اگر تصور شود در دوره ترامپ و تصدی جمهوری خواهان به مجلس، وضعیت اقتصادی در خصوص ایران به شرایط قبل یا تا حدی نرمال تغییر کند. حتی در صورت توافق ترامپ به احتمال قریب به صد درصد، نظام تحریم ها را به بهانه صبر کردن تا ایجاد تغییر واقعی در رفتار ایران حفظ خواهد کرد. هدف ترامپ از عنوان مذاکره با ایران را عزیزان تحلیلگر در دو مورد جستجو کنند: 1استفاده تبلیغاتی برای انتخابات نوامبر 2آرام کردن ایران و خریدن وقت تا فشارهای اقتصادی در داخل اثر مطلوب ترامپ را بگذارند. بنا بر این استراتژی کلی ایران میتواند اینگونه باشد: الف: پرهیز از ملاقات با ترامپ قبل از نوامبر ب: حصول یک توافقنامه سیاسی که به احتمال قریب به یقین تاثیری بر تحریمها ندارد ج: افزایش قیمت نفت
    • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      17 1
      خیال خام تر این است که مسئولان به روش های نادرست خود در امور کشور داری ادامه دهند.
    • شمس تبریزی RU ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      7 2
      شما طوری صحبت میکنید که گویا فقط با زمان ملاقات ملاقات مشکل دارید. بفرمایید بعد از ماه نوامبر میخواهید درباره چه چیزی توافق کنید. لطفا 5 بند این توافقنامه سیاسی را به طور خلاصه بفرمایید
  • بی نام US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    35 4
    هر چی میشه فقط تموم بشه.جوونی و اوج سن پویایی من رفت اقلا فرزندانم زندگی استانداردی داشته باشند
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 4
    این دوستمون توهم مدیریت جهانی داره با اون تحلیل ها و راه حل هاش؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    11 18
    آمریکا به شاه رحم نکرد چه رسد به جمهوری اسلامی... ایران هم مذاکره کند، عربستان و اسرائیل نمی گذارند... ترامپ در قضیه برجام نشان داد که هرگز قابل اعتماد نیست... اولین قربانی مذاکره با آمریکا مردم ایران خواهند بود نه مذاکره کنندگان... هزینه تسلیم و مذاکره به مراتب بیشتر از این وضعیت خواهد بود...
  • علیرضا A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    7 6
    توانایی ای که شما در ترسوندن مردم از جنگ و همراه کردنشون با خودتون دارین رو هیچکی نداره. دست مریزاد واقعا...
  • شهرام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    0 0
    هیچوقت نمیشه روی آمریکا و صحبت هاشون حساب کنیم حتی اگه تحریم هارو کامل برداره معلوم نیست پای حرفش بمونه یا نه فقط مردم دارن عذاب میکشن .کی میخواد ضربه ای که مردم خوردن رو جبران کنه؟ زندگیمون تباه شد