۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۱

مرغ همسایه سیمرغ است

مستوره برادران‌نصیری

این بار مرغ همسایه غاز نیست، مرغ همسایه مثل مرغ‌های ماست اما رفتاری می‌کند معادل سی‌مرغ! آمریکا ترکیه را به تحریم تهدید می‌کند و مردم ترکیه در اعتراض تلاش می‌کنند تا ارزش پول ملی‌شان حفظ شود.

شروع ماجرا ساده‌تر از آن چیزی است که برای ما اتفاق افتاد. ترامپ طبق معمول یک شبه، ترکیه را به تحریم‌های شدید اقتصادی تهدید کرد. ریشه این تهدید به یک کشیش آمریکایی برمی‌گردد،‌ برونسون ۵۰ ساله از کارولینای شمالی،کشیشی که در شب کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با جریان گولن و جاسوسی و نیز همکاری با پ.ک.ک. بازداشت شد، حالا آمریکا خواهان آزادی اوست و ترکیه نیز نسبت به این موضوع مقاومت می‌کند.

با شروع تهدیدهای ترامپ به ترکیه،‌ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بر مواضع قبلی کشورش تاکید کرد و درحالی که ارزش لیر دچار نوسان شده بود،‌از مردم ترکیه خواست که برای افزایش قدرت پول ملی‌شان طلاها و دلارهای خود را در صرافی‌ها به لیر تبدیل کنند.

واکنش اولیه مردم ترکیه کمی از جنس هیجان بود، تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد مردم دلارها را آتش می‌زنند اما با گذشت چند روز موضوع شکل درست و جالبی به خود گرفت.

برخی از شهروندان ترکیه در پی این درخواست اردوغان، به این دعوت پاسخ مثبت داده و با حضور در صرافی‌ها و طلافروشی‌ها، دلارها و طلاهای خود را به لیر تبدیل کردند.

صف فروش دلار در ترکیه

تصاویری که از حضور و صف‌های به نسبت شلوغ مردم ترکیه منتشرشده نشان می‌دهد حرکت آنها خیلی بیشتر از یک اقدام نمایشی باشد.

حالا بیاییم سراغ خودمان، ما طی ماه‌های اخیر که دستور ترامپ برای شروع تحریم‌ها علیه ایران صادر شد چه کردیم؟

بر اساس اعلام مسئولان بانک مرکزی، مردم ایران از آذرماه گذشته تاکنون از طریق طرح پیش‌فروش سکه بیش از هفت میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی خریده‌اند که معادل ٦٠ تن شمش طلاست.فقط در یک مورد، دو نفر ۵۹ إهزار سکه خریدند. از بازار ارز هم که آمار و عدد رسمی ندارد،‌خبرها از همین جنس است، هرکس توانسته، هر میزان که نباید، دلار و یورو و ... خریده است. اوج تلاش‌هایمان برای همبستگی در برابر گرانی‌ها هم راه‌اندازی هشتگی بود برای نخریدن که آن را هم با شوخی و جوک و خنده رساندیم به هیچ!
آنچه در همه جای دنیا در موارد بحران مردم را به هم نزدیک می‌کند، ظاهرا ما را نسبت به همدیگر و سرنوشت کشورمان بی‌تفاوت و حتی بی رحم می‌کند.

حالا فروش طلا و ارز پیش‌کش کاش تصاویر منتشر شده از راننده بخت‌برگشته‌ای که تریلی‌اش چپ شده بود، واقعی نبود. وقتی که مردم هجوم آورده بودند و بار تریلی را بی‌هیچ اجازه و شرمندگی جلوی چشم راننده می بردند.کاش مرغ ما هم مثل مرغ همسایه بود.

۴۵۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    23 1
    سرکار خانم برادران نصیری فراموش نمیکنم روزهایی را که قلکهای شبیه نارنجکمان را در خانه پر میکردیم تا برای دفاع از کشور کاری هر چند کودکانه انجام داده باشیم . نامه هایی را که برای رزمندگان داخل کیسه های برنج اهدایی میگذاشتیم تا در مرزهای این کشور دلتنگ نشوند. ولی چه شد که پس از آن عده ای از گرد راه آمدند و سهم خواهی کردند و این مملکت را ارث پدری دانستند و برخی با اختلاس و عده ای دیگر در روز روشن بار کردند و بردند و حالا ما مانده ایم و نا امید به اصلاح بد عهدی ها. متاسفانه اینها نتیجه عملکرد عده ای نا بخرد بود. وگرنه مرغ ما هما بود که بر سر هر دولتی مینشست سعادتمند میشد.
  • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    0 1
    ما هم در قدیم همه این کارها را کردیم و چوبش را خوردیم. ساده ترینش گذاشتن دلار در بانک و پس گرفتن ریال آن هم به نرخ دولتی بود. چرا دوباره از همان سوراخ گزیده شویم. وقتی به خرید خودرو نه گفتیم دولتمردان با کلاه گذاشتن سر مردم کمپین را شکست دادند. پس همین رویه درسترین مسیر ممکن است که مردم می روند
  • بی نام IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    1 3
    دختر جان تحلیل غیر واقعی و احساسی ارائه دادید شما شناخت کافی از مردم ترکیه نداری این چیزهایی که میبینی نمایشه اخرین کسی که باید محکوم شود مردم ایران هستند اون کسی که سکه و ارز خریدن مرم نیستن دخترم بانکها و موسسات اعتباری با پول مردم بیچاره این خیانت رو انجام میدن قبلا هم کردن مردم کسانی هستند که در انقلاب و جنگ شهید میدن تو تحریم و مشکلات به اونا ظلم میشه تو انتخابات مهم میشن و...
  • نیا US ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    3 0
    امام على عليه السلام: اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ : مردم، به دولتمردان خود شبيه ترند تا به پدرانشان
  • محسن A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    2 0
    حرف مسئولين ما با عملشون يكي نيست به همين دليل هم مردم نسبت به دولتمردان و مسئولين بي اعتماد شدند و دقيقا شبيه به آنها عمل مي كنند.ميگن از كوزه همان برآيد كه در اوس.