۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۰
ظریف به سی‌ان‌ان چه گفت؟

وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان با اشاره به اینکه آمریکا معتاد به تحریم شده است، تاکید کرد که توافق هسته ای ایران بدون حضور واشنگتن نیز به حیات خود ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نخستین مصاحبه خود با رسانه های خارجی پس از خروج واشنگتن از برجام، با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا در این باره گفت و گو کرد.

ظریف در این گفت و گو با بیان اینکه آمریکا یک بیماری دارد و آن اعتیاد به تحریم کردن است، گفت: حتی در زمان دولت اوباما (رئیس جمهوری پیشین آمریکا) نیز ایالات متحده بر تحریم هایی که رفع نکرده بود بیشتر تاکید می کرد تا اعمال تعهدات خود در مورد تحریم هایی که رفع کرده بود.

براساس گزارش تارنمای سی ان ان، ظریف در این مصاحبه به صراحت تاکید کرد که توافق هسته ای ایران بدون حضور آمریکا نیز می تواند به حیات خود ادامه دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد که کشورش از برجام خارج شده و تحریم های رفع شده به مدد این توافق را باز می گرداند. بر همین اساس، اولین دور تحریم های واشنگتن علیه ایران که بیشتر شامل بخش خودرو و فلزات گرانبها است در 15 مرداد ماه اعمال شد.

ظریف در پاسخ به پرسش خبرنگار سی ان ان مبنی بر اینکه چرا با وجود آگاهی از اعتیاد آمریکا به تحریم ها برجام را ادامه دادید، بیان داشت: این یکی از اشتباهات بود، مشکل این بود که ما گمان می کردیم آمریکا یاد گرفته که در مورد ایران، تحریم ها دشواری‌های اقتصادی ایجاد می کند اما نتایج سیاسی را که آن ها هدف گرفته اند به دنبال ندارد؛ و من گمان کردم که آمریکایی ها این درس را آموخته اند. متاسفانه اشتباه می کردم.

وزیر خارجه ایران که در سالروز کودتای 28 مرداد با سی ان ان مصاحبه کرد، ساعاتی پیشتر در توئیتی با اشاره به نقش آمریکا در این کودتا و تشکیل «گروه اقدام علیه ایران» از سوی وزارت خارجه این کشور در هفته گذشته نوشت: حالا یک گروه اقدام رویای کار مشابهی را از طریق فشار، اطلاعات غلط و عوام فریبی می بیند؛ هرگز روی نمی دهد.
وی در این گفت و گو با اشاره به اینکه همان طرز فکر دهه 1950 (1330 شمسی) رویکرد امروز آمریکا را شکل می دهد، افزود: من فکر می کنم دولت آمریکا هنوز گمان می کند که در حال همکاری با دولتی است که پس از کودتای 1953 در ایران روی کار آورد. به قول آمریکایی ها، باید بیدار شوند و بوی قهوه را بشنوند. (سر خود را از برف درآورند)


به نوشته سی ان ان، ظریف در جای جای این مصاحبه احتمال مذاکره با دولت ترامپ در آینده را رد و ابراز امیدواری کرد که توافق حفظ خواهد شد. وی با بیان اینکه فشار اروپایی ها ترامپ را به تغییر نظر خود ترغیب می کند، آمریکا را به قلدرمآبی برابر طرف های اروپایی برجام متهم کرد.
ظریف ادامه داد: ما نمی خواهیم این توافق هسته ای را بازنگری کنیم. ما از آمریکا می خواهیم که همان توافق هسته ای را اعمال کند. امروز نزدیکترین متحدان آمریکا در مقابل این تحریم ها مقاومت می کنند. آمریکا اساسا با اجبار فشار خود را اعمال می کند. نمی خواهم از تعبیر قلدرمآبی استفاده کنم، اما این کاری است که انجام می دهند.

 

ظریف

 

وزیر خارجه ایران در پاسخ به اینکه آیا حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار رو در رو با ترامپ خواهد داشت، با تاکید بر اینکه «ابتدا باید توافق هسته ای موجود مورد احترام قرار گیرد»، افزود: وقتی پیشرفت شگرفی که ما قبلا داشتیم به دور انداخته شود، نه. توافق پیشین برای ما آزمون این بود که می توانیم به آمریکا اعتماد کنیم یا خیر.

در ادامه این گفت و گو خبرنگار سی ان ان پرسید که آیا امکان توافقی پایدار با نویسنده کتاب «هنر معامله» وجود دارد؟ ظریف در پاسخ گفت: این به رئیس جمهوری ترامپ بستگی دارد. اینکه آیا او قصد دارد کاری کند ما باور کنیم که او طرفی قابل اعتماد است یا خیر.
ظریف ادامه داد: اکنون اگر ما وقتمان را صرف او (کنیم) و او توافقی دیگر امضا کند، چه قدر پایدار خواهد بود؟ تا پایان دوره ریاست جمهوری او؟ یا تا وقتی که او محل امضای توافق را ترک می کند؟
وی تصریح کرد که فشارهای آمریکا در چند دهه گذشته بدین معنا بوده که مردم ایران در مقابل آن ایستادگی می کنند و این فشارها تاثیری نخواهد داشت.
وی گفت: تحریم های آمریکا همیشه آسیب زده است. اما کسی که آسیب می بیند مردمی هستند که می خواهند دارو بخرند. مردمی که می خواهند، غذا بخرند.

وزیر خارجه ایران پیرامون مشکلات اقتصادی اخیر در ایران گفت این مشکلات که باعث کاهش ارزش پول ملی ایران و افزایش قیمت مواد غذایی شده، به دلیل اقدامات مقدماتی است که در حال انجام است.

وی توضیح داد: تحولات اقتصادی که اکنون می بینید به دلیل اقداماتی است که باید انجام می شد تا برای آن روزها (روزهای تحریم) آماده شویم؛ لذا ما برای بدترین سناریوی ممکن آماده ایم.

ظریف با اشاره به مذاکرات طولانی مدت پیش از امضای برجام، گفت: ما زمان زیادی صرف کردیم. این تصمیم سیاسی آسانی برای دولت ایران، شخص من و رئیس جمهوری روحانی نبود. شاید ساعت ها مذاکره با وزیر خارجه آمریکا برای برخی وزیران خارجه (دیگر کشورها) اعتبار به شمار آید؛ اما قطعا در ایران اعتبار نیست.

ظریف در پایان گفت:

اما این کار دیپلمات ها است. بخشی از حقوق ما برای این است که به خاطر منافع ملی ضربه بخوریم. این کار ما است.

 

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =