۰ نفر
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵

یک روزنامه انگلیسی از اهداف پوتین در لیبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وب سایت روزنامه سان، در گزارشی نوشت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قصد دارد لیبی را مانند سوریه کند.

این روزنامه در ادمه گزارش نوشته است نهادهای اطلاعاتی انگلیس به نخست وزیر این کشور گفته‌اند، روسیه می‌خواهد "لیبی را به سوریه‌ای جدید تبدیل کند" تا بر هجوم مهاجران به اروپا تسلط یابد و به این ترتیب نفوذش بر غرب را افزایش دهد.

 

روسیه و لیبی

 

پس از آنکه معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ سرنگون شد، این کشور درگیر جنگ داخلی شد و کنترل آن اکنون در دست دو جناح رقیب قرار دارد. دولت طرابلس که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد، کنترل بخش غربی لیبی را در دست دارد و بخش شرقی لیبی نیز در کنترل پارلمان منتخب تحت حمایت ارتش موسوم به ارتش ملی لیبی است.

روزنامه "سان" به نقل از یک منبع عالی رتبه در دولت انگلیس نوشته است که مسکو از خلیفه حفتر که رهبری ارتش ملی لیبی را بر عهده دارد، پشتیبانی کرده و "سربازان و تجهیزات سنگین آن را تامین می‌کند."

 

روسیه و لیبی

 

به گزارش ایسنا، ده‌ها تن از مقامات سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه و نیروهای ویژه آن هم‌اکنون در شرق لیبی مستقر شده‌اند و با نیروهای ارتش ملی لیبی همکاری داشته و به آن‌ها آموزش می‌دهند.

این روزنامه مدعی شده است که دو پایگاه نظامی روسیه هم‌اکنون در بنغازی و طبرق در حال عملیات هستند که تحت پوشش شرکت نظامی خصوص "واگنر" روسیه فعالیت می‌کنند.

این گزارش بدون اشاره به منبع یا مدرکی می‌افزاید: تصور می‌شود که موشک‌های ضد کشتی کالیبر و سامانه دفاع موشکی S-۳۰۰ نیز به لیبی ارسال شده باشند.

به نوشته این روزنامه، تام توجندهت، رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام پارلمان انگلیس در بیانیه‌ای به دولت این کشور اظهار کرده است: اینکه روسیه می‌خواهد جبهه‌ای جدید را علیه غرب در لیبی به راه بیندازد، بسیار نگران‌کننده است اما نباید غافلگیرکننده باشد. آنان بی‌شک تلاش خواهند کرد تا از مسیرهای مهاجرت در سراسر آفریقا (به سود خود) بهره‌برداری کنند.

او همچنین خواستار واکنشی به این اقدام شده و گفته است که مساله لیبی به امنیت ملی انگلیس مرتبط است.

عدم وجود دولت مرکزی واحد در لیبی قاچاق را افزایش داده و گسترش گروه‌ها و تشکیلات شبه‌نظامی در این کشور را به دنبال داشته است. لیبی همچنین یکی از راه‌های اصلی مهاجرت از شمال آفریقا به اروپا و از دلایل عمده بروز بحران مهاجرتی در سال‌های اخیر است.

مقامات اطلاعاتی انگلیس گفته‌اند: حقیقت این است که ما در برابر هجوم مهاجران و شوک نفتی لیبی بسیار آسیب‌پذیر هستیم و پیامدهای آن برای دموکراسی غرب فاجعه‌بار خواهند بود.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =