ریاض سرانجام به قتل خاشقچی اعتراف کرد

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) تایید کرد : خاشقچی در نتیجه مشاجره در' کنسولگری ریاض در استانبول' کشته شده است

به گزارش ایرنا، واس بامداد شنبه اعلام کرد که دادستانی 18 نفر را که تمامی آنها اتباع سعودی هستند، در خصوص پرونده قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرده است.
خبرگزاری رسمی عربستان بدون نام بردن از افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد.

عربستان در حالی کشته شدن خاشقچی را تایید می کند، که پیشتر مقام های سعودی منکر جان باختن این روزنامه نگار در مرکز دیپلماتیک خود در استانبول شده بودند.
خبرگزاری رسمی عربستان بدون نام بردن از افراد بازداشت شده، مدعی شد که تحقیقات در خصوص پرونده کشته شدن این روزنامه نگار ادامه دارد.

در بیانیه ای که واس به نقل از «سعود بن عبدالله المعجب» دادستان کل این کشور منتشر کرد، آمده است: براساس تحقیقات اولیه دادستانی کل در خصوص پرونده ناپدید شدن جمال احمد خاشقچی، در نتیجه سلسله بحث هایی که میان وی و افرادی در داخل کنسولگری در استانبول، منجر به مشاجره و درگیری وی و در نتیجه کشته شدن وی انجامید.
دادستان کل سعودی همچنین مدعی شد، افراد مظنون برای گفت ‌وگو درباره احتمال بازگشت خاشقچی به عربستان، به استانبول رفته بودند.
این درحالی است که رسانه‌های ترکیه ای پیشتر، تصاویری از ورود یک تیم 15 نفره از نیروهای امنیتی سعودی را منتشر کردند که پیش از ورود خاشقجی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده اند.
المعجب در این بیانیه افزود: دادستانی کل عربستان برای کشف تمامی حقایق، اعلام نتایج آن، مجازات تمامی دست اندرکاران در این موضوع و معرفی آنان به دستگاه قضا، بر ادامه روند تحقیقات این پرونده و بازجویی از 18 فرد بازداشت شده که تمامی آنان را اتباع سعودی تشکیل می دهند، در ارتباط با این پرونده تاکید دارد.

پس از تایید کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در حکمی، شماری از اعضای دستگاه امنیتی سعودی از جمله «احمد عسیری» معاون سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان و «سعود القحطانی» مشاور ارشد کاخ سلطنتی را از کار برکنار کرد.

مجتهد فعال سیاسی سعودی پیش از برکناری القحطانی، فاش کرده بود که وی از 9 اکتبر (17 مهر) در دفترش حاضر نشده است و در توئیتر حضور ندارد و فرد دیگری به جای وی در این شبکه اجتماعی مطلب می گذارد.
وی اعلام کرده بود: هنوز نقش واقعی القحطانی مشخص نیست، اما آنچه تایید شده است وی کینه شدیدی نسبت به خاشقچی داشت و دو تن از قاتلان این روزنامه نگار از افراد نزدیک به وی هستند.

همچنین این مقام ارشد کاخ سلطنتی همزمان با این حادثه با گذرنامه دیگری به عنوان شهروند عادی وارد ترکیه شده بود.
پیش از خبر برکناری عسیری، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز فاش کرده بود، عربستان قصد دارد برای نجات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از بحران قتل خاشقچی، عسیری را به عنوان مقصر قتل خاشقچی معرفی کند.
پادشاه سعودی همچنین دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست «محمد بن سلمان» پسرش را برای بازبینی در تشکیلات دستگاه امنیتی عربستان را صادر کرد.

در بیانیه سلمان آمده است: براساس اعلام محمد بن سلمان رئیس شورای امنیت سیاسی و امنیتی کشور مبنی بر نیاز مبرم به بازنگری در تشکیلات دستگاه اطلاعات، نوسازی سیستم آن و تعیین اختیارات دقیق و ارزیابی اقدامات این سازمان، روش ها و اختیارات و سلسه مراتب اداری، منفعت عمومی ایجاب می کند، کمیته ای برای این کار تشکیل شود.
براساس این بیانیه، قرار است، این کمیته وزارتی نتایج کار خود را ظرف یک ماه آینده اعلام کند.

براساس حکم جدید سلمان بن عبدالعزیز، علاوه بر عسیری، سرلشکر خلبان «محمد بن صالح الرمیح» معاون اطلاعاتی، سرلشکر «عبدالله بن خلیفه الشایع» معاون منابع انسانی و سرلشکر «رشاد بن حامد المحمادی» مدیر کل اداره امنیت و حمایت دستگاه امنیتی و اطلاعاتی عربستان از کار برکنار شدند.
پیش از تایید کشته شدن خاشقچی در سفارت عربستان در استانبول، مقام های ریاض و آنکارا خبرهای ضد و نقیضی درخصوص محل کشته شدن این روزنامه نگار منتشر کردند.
مقام های ترکیه ای از همان دقایق نخستین ناپدید شدن این روزنامه نگار اعلام کردند، خاشقچی از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول از آن خارج نشده است، در حالی که مقام های ریاض منکر این ماجرا شدند و ادعا کردند، وی کنسولگری را ترک کرده است.

خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.
این روزنامه نگار 59 ساله منتقد هیات حاکمه سعودی، یک و سال نیم پیش و پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت.

وی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.
«سلمان بن عبدالعزیز» 11 اکتبر (17 مهرماه گذشته) «خالد الفیصل» امیر منطقه مکه و نزدیک ترین مشاورش را راهی ترکیه و دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور کرد.

عربستان و ترکیه در این دیدار برای تشکیل یک تیم مشترک حقیقت یاب برای کشف علت ناپدیدشدن خاشقچی توافق کردند.
تا پیش از این، بسیاری از کشورها و سازمان های حقوق بشری از مقام های ریاض خواسته بودند که سرنوشت خاشقچی مشخص شود.جمال خاشقچی
عربستان در پی ناپدید شدن خاشقچی هدف انتقادات وسیع و تند محافل بین المللی قرار گرفت و این کشور در نخستین روز از ناپدید شدن این روزنامه نگار، به عنوان متهم ردیف اول این پرونده معرفی شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =