۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
طوبای زرین در دست هنرمندان برتر

در آیین پایانی دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، طوبای زرین به هنرمندان برتر و ده نفر از مفاخر این عرصه اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، عصر امروز (جمعه چهارم اسفند) با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزیر ارشاد، مجتبی آقایی، دبیر جشنواره، مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی، علی‌محمد زارع، سرپرست موزه هنرهای معاصر و جمعی زیادی از هنرمندان حوزه تجسمی برگزار شد.

در آغاز مراسم، منصور ضابطیان که اجرای برنامه را برعهده داشت، از حاضران دعوت کرد تا فیلمی از توضیحات ملانوروزی درباره جشنواره را نظاره‌گر باشند.

نیاز به ساخت کاخ جشنواره

سپس، مجتبی آقایی، دبیر جشنواره با حضور روی صحنه درباره دهمین دوره این رویداد هنری گفت: «امسال با نگاه کلی به 9 دوره گذشته، جشنواره‌ای بسیار عالی را پشت سر گذاشتیم. نخستین شاخص جشنواره امسال این بود که اصلا انتظار نداشتیم به این شکل در استان‌ها با کیفیت برگزار و با استقبال همراه شود. اما دبیران هنری ۲۰ استان به نحو احسن، جشنواره را برگزار کردند و طبق گزارش‌ها شاهد یک اتفاق پرشور و نشاط بودیم.»

او افزود: «شاخص دوم این دوره همراهی بسیار خوب نگارخانه‌ها بود. نقش نگارخانه‌ها در معرفی استعداد‌ها و به گردش درآوردن اقتصاد هنر بسیار مهم است که با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر، انشالله پررونق‌تر هم خواهد شد.»

آقایی ادامه داد: «همچنین در نیاوران از ستاره‌های تجسمی کشور که در عرصه‌های جهانی نیز درخشیده‌اند، نمایشگاهی برگزار کردیم. سومین شاخص این دوره، حضور هنرمندان ۱۵ کشور در موسسه فرهنگی هنری اِکو و نمایش آثارشان بود و خوشحالیم که در میان برگزیده‌های این دوره، هنرمندی از کشور صربستان هم حضور دارد.»

این هنرمند تاکید کرد: «در حوزه ملی، جشنواره گام بلندی در این دوره برداشت و به تحقق اهداف خود نزدیک‌تر شد. در بخش دیگر مفاخر را داشتیم که از دوره اول تاکنون، بزرگانی که برای ارتقا هنرهای تجسمی زحمت کشیده‌اند، مورد تقدیر قرار گرفتند. امسال خوشبختانه شاهد حضور بسیاری از سفیران و نمایندگان فرهنگی کشور در بازدید از نمایشگاه‌ها هم بودیم.»

آقایی ادامه داد: «در حوزه هنرهای تجسمی، امروزه حتی موزه هنر‌های معاصر دیگر گنجایش نمایش توانمندی کشور را ندارد. با داشته‌های امروزی، نیاز به کاخ جشنواره داریم تا بتوانیم طیف وسیع‌تری از هنرمندان را در این رویداد مشارکت دهیم.»

دبیر جشنواره تجسمی فجر در پایان سخنانش گفت: «اتفاق خوش‌آیندی که جشنواره هنرهای تجسمی به آن دست زده، برداشتن دیوار بین رشته‌ای است. قرار است این ظرفیتی را که وجود دارد، در قالب پیشنهادی به فدراسیون جهانی هنر ارائه بدهیم.»

تقدیر از 10 هنرمند شاخص و با سابقه

در ادامه مراسم، کلیپی از هنرمندان درگذشته در سال گذشته پخش شد و سپس نوبت به تقدیر از 10 چهره با سابقه هنرهای تجسمی رسید. ابتدا فیلمی درباره این 10 هنرمند پخش شد و پس از آن با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مدیران هنرهای تجسمی کشور، نشان عالی، طوبای زرین و لوح تقدیر به هنرمندان شاخص زیر اهدا شد:

هادی شفائیه (عکاسی)، حسین محجوبی (نقاشی)، امیرهوشنگ جزی‌زاده (نگارگری)، ایرج محمدی (مجسمه‌سازی)، عبدالصمد صمدی (خوشنویسی)، فریده تطهیری‌مقدم (سفالگری)، امرالله فرهادی (گرافیک)، اکبر نیکان‌پور (نقاشی)، علی دیوان‌دری (کاریکاتور) و حبیب الله صادقی (نقاشی).

اهدای لوح افتخار دهمین دوره جشنواره تجسمی فجر به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های برتر، دیگر بخش این مراسم بود که به حسین فرخنده (خراسان شمالی)، حسین مسگرانی (سیستان و بلوچستان) و محمدباقر کریمی (آذربایجان غربی) تعلق گرفت.

احمد تاجی (چهارمحال و بختياری)، حجت مجرد (اردبيل )، سيدتقی رضايی (خراسان شمالی)، مجيد كاظمی (قزوين) و ياسر قادر ( آذربايجان غربی) هم به عنوان مدیران هنری برتر استان ها لوح تقدیر دریافت کردند.

در بخش دیگر این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب طوبای زرین دهمین جشنواره تجسمی فجر رونمایی شد.

صالحی: هنر تجسمی ما در عین حفظ هویت گذشته، در جهان می‌درخشد

سیدعباس صالحی در سخنانی درباره جشنواره تجسمی فجر گفت: «هنرهای تجسمی علاوه بر اینکه امتیاز این را دارد که از موضوع وسیعی برخوردار است و ارتباطی بی‌واسطه زبانی را با مخاطب پیدا می‌کند، نیازمند ترجمه زبانی نیست. هنرهای تجسمی با زبان تصویر صحبت می‌کنند و انسانی و جهانی‌اند. پدیدآورندگان این آثار، بی‌واسطه می‌توانند با مخاطبانی که دور یا نزدیک‌اند و در زمان حال و یا آینده هستند، ارتباط برقرار کنند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرهای تجسمی ایرانی را شناخته شده و صاحب سبک دانست و بیان کرد: «خوشبختانه خلاقیت‌های ایرانی در چندسال اخیر باعث شده است هنر مدرن همراه با هنر سنتی و معاصر حرکت کند؛ حرکت‌هایی که در هنرهای بین رشته‌ای در ایران رقم می‌خورد و خود را نشان می‌دهد. سرزمین ما ریشه‌ای کهن در هنرهای سنتی دارد و اینک عرفان و حمکت ایرانی با سبک‌ها و روش‌های هنرهای جدید تجلی پیدا می‌کند.»

او با اشاره به این‌که دوره جدید را باید قدر دانست، ادامه داد: «هنر تجسمی ما در عین حفظ هویت گذشته در جهان می‌درخشد. ایران به‌واسطه هنرهای تجسمی می‌تواند با جهان صحبت کند و این یک فرصت اساسی برای نشان دادن گنجینه چندین هزارساله کشور است.»

صالحی همچنین گفت: «با فرصتی که وجود دارد، ما ارتباط چند نسلی هنرهای تجسمی را خواهیم داشت. این ارتباط و اتصال نسلی در هنرهای تجسمی، سرمایه‌ای برای هنر ایرانی محسوب می‌شود. گستره هنرهای تجسمی در گستره جغرافیایی خودش را نشان می‌دهد و امروز فقط متمرکز در تهران نیست و در همه استان‌های ایران، خلاقیت‌های متنوع و گسترده ایرانی را می‌توانیم مشاهده کنیم.»

او در پایان سخنانش، ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشنواره تجسمی فجر و همه هنرمندان این حوزه، خاطرنشان کرد: «باید تلاش کنیم که هنرهای تجسمی به عنوان کالای فرهنگی در جامعه مورد استقبال قرار گیرند. هر خانه‌ای باید از کالای فرهنگی سرشار باشد. هنرهای تجسمی صرفا برای قشر مرفه جامعه نیست و عموم مردم باید مخاطب و مصرف کننده کالاهای فرهنگی تجسمی باشند.»

معرفی هنرمندان برتر

در ادامه، نوبت به معرفی برگزيدگان بخش رقابتی جشنواره هنرهای تجسمی فجر رسید. در این بخش، تندیس طوبای زرین، لوح افتخار، معرفی‌نامه برای امکان استفاده از فعالیت‌های مطالعاتی در فرانسه و جایزه نقدی (15 میلیون تومان) به حسن قائدی (تهران)، حسن كاكاوند (تهران)، سجاد رافعی (اهواز)، سمانه (شيلان) سليمی (رشت)، عبدالرحمن مجرد (تبریز)، ميترا سلطانی (تهران)، ليليانا پتروويچ (صربستان)، مرتضی پورحسينی (تهران)، مهدی بهبودی (تهران) و نيماد آذرگان (بابلسر) رسید.

تندیس طوبای زرین، لوح تقدیر و معادل ریالی دو هزار دلار نیز برای برگزیده اینستاگرامی جشنواره امسال به صورت مشترک به حسین اسفندانی و صمد قربان‌زاده اهدا شد.

در پایان، علی راشكی از سيستان و بلوچستان هم به عنوان هنرمند منتخب استانی دهمین دوره جشنواره تجسمی فجر انتخاب شد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =