۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۰

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا از روسیه خواست آنچه را که تعداد فزاینده زندانیان سیاسی و مذهبی در این کشور خوانده آزاد کنند و هشدار داد که دولت ولادیمیر پوتین به "شیوه‌های قدیمی شوروی سابق" برای نقض حقوق زندانیان روی آورده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این محکومیت در حالی صورت گرفته که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مشغول بررسی برگزاری نشستی با ولادیمیر پوتین بوده و با انتقادهای مداومی درباره اینکه دولتش به حد کافی به روسیه سخت گیری نکرده، روبرو است.

در ماه‌های اخیر دولت ترامپ دست به یکسری اقدامات برای افزایش فشار بر روسیه از جمله با اعمال تحریم‌ها زده اما از طرف دیگر صحبت‌های متناقضی در راستای حمایت از روسیه از جمله پیشنهاد بازگشت این کشور به جمع گروه اقتصادی ۷ را مطرح کرده است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: "نگرانی عمیقی" درباره این مساله داشته و عنوان کرد که بر طبق آنچه که یافته‌های سازمان‌های حقوق بشری "معتبر" خوانده شده تعداد چنین زندانیانی در روسیه اکنون از ۱۵۰ تن فراتر رفته است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا از روسیه می‌خواهد تا استفاده از نظام قضایی خود برای "سرکوب مخالفان و اعمال مذهبی صلح‌آمیز" را متوقف کنند.

ناوئرت خاطر نشان کرد: مردم روسیه همچون مردم هر کجای دیگر جهان شایسته برخورداری از رفتار برابر مطابق قانون و قابلیت اعمال حقوقشان بدون ترس از تلافی هستند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا شاهد افزایش سه برابری زندانیان سیاسی در روسیه از سال ۲۰۱۴ و استفاده از شیوه‌های شوروی سابق برای آزار و اذیت زندانیان بوده است.

واکنش روسیه
این در حالی است که بعد از طرح این ادعاها سفارت روسیه در آمریکا در بیانیه‌ای امروز (سه‌شنبه) واکنش نشان داده و اعلام کرد: آمریکا هیچگونه حق اخلاقی برای تقاضا کردن از روسیه به منظور آزاد کردن افراد محکوم شده در ارتباط با تروریسم را ندارد.

در این بیانیه آمده است: آمریکا هیچگونه حق اخلاقی برای متهم کردن روسیه و مطالبه آزادی یک فرد از روسیه را ندارد به ویژه آنکه آنها به تعقیب افراد روسی در کشورهای ثالث ادامه می‌دهند. تروریست‌ها را نمی‌توان در آمریکا بد و در روسیه خوب دانست. به این شیوه هرگز نمی‌توان تروریسم را شکست داد.

همچنین در این بیانیه تاکید شد: روسیه به نوبه خود بر حق بازگرداندن شهروندان روسیه‌ای که به شکلی غیرقانونی محکوم شده‌اند به ویژه ویکتور بوت و کنستانتین یاروشنکو که در آمریکا زندانی هستند تاکید دارد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =