ویکتوریا پانفیلووا (Victoria Panfilova) با انتشار تحلیلی با عنوان "دریای خزر را بین استخراج کنندگان گاز تقسیم کردند" به بررسی ابعاد نشست آتی سران کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در تحلیل  مفسر بخش سیاست کشورهای خارج نزدیک روزنامه نزاويسيمايا گازتا آمده است:

در نظر است کنوانسیون رژیم حقوقی خزر در اجلاس سران کشورهای ساحلی آن در قزاقستان امضا شود. این سند امکان تحقق پروژه‌های مربوط به ساخت خطوط لوله در دریای خزر را فراهم می‌کند. باور بر این است که این پروژه‌ها با منافع روسيه مغایرت دارد. تا وقتی مسئله رژیم حقوقی خزر در حالت پا در هوا قرار داشت صحبت از پروژه‌های مرتبط کننده آسیای مرکزی به اروپا ماهیت فرضی داشت. ایران و روسيه به عنوان کشورهای دارای مواد هیدروکربنی به رقبای جدید علاقه‌مند نبودند و همین مسئله سبب تعویق پروژه شد. 

الهام شعبان رئیس مرکز مطالعات نفتی (باکو) می‌گوید تأخیر در تدارک کنوانسیون با موضع ایران ارتباط دارد آنها سعی دارند از ساخت خط لوله بین ترکمنستان و آذربایجان جلوگیری کنند. به گفته این صاحبنظر، کرملین هم منافع خود را در بخش خطوط لوله دارد. به نظر وی حل و فصل امور مورد اختلاف در بخش میادین نفتی به آسانی میسر نیست.

آرکادی دوبنوف (Arkady Dubnov) کارشناس مسائل روسیه می‌گوید ایران ناچار شد به سازش تن دهد و موضوع سازش ایران در اجلاس سران خزر در قزاقستان معلوم مي‌شود. اما ایلگار ولی زاده رئیس باشگاه صاحبنظران سیاسی "قفقاز جنوبی" می‌گوید امضای کنوانسیون، دست ترکمنستان برای ساخت خط لوله را باز می‌کند. پس از امضای کنوانسیون عشق آباد باید فقط با باکو و تهران به توافق برسد.

ایگور پانکراتنکو (Igor Pankratenko) کارشناس خاورمیانه نیز معتقد است در صورت امضای سند علاقه‌مندی بازیگران خارج از منطقه به خزر افزایش می یابد. این امر باعث مي‌شود چالش‌های جدیدی به وجود آید اما در حال حاضر مکانیزم‌های پاسخ دادن به این چالش‌ها موجود نیست. به همین دلیل در صورت امکان بهتر است اوضاع مسکوت بماند. این امر به ایران و روسيه فرصت لازم برای طراحی پاسخ را داده و برای پروژه‌های فرامرزی رقیب روسيه مشکل ایجاد کرده و باکو، عشق آباد و آستانه را وادار می‌کند در پروژه‌های خزری به موضع مسکو و تهران توجه بیشتری داشته باشند.

اما یک صاحبنظر سیاسی دیگر اعلام کرد ممکن است امضای کنوانسیون باعث تغییر اوضاع در بخش ساخت خطوط لوله نشود و همه اینها در آخرین لحظات نمایان مي‌شود.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    2 2
    سلام ،وقتی ما نام بیگانه خزر را بر دریای کاسپیان که نام بین المللی آن کاسپین نیز برگرفته از این نام ایرانی است می گذاریم وآن را نام رسمی دریای شمال ایران قرار می دهیم دیگر از همسایه های شمالی توقعی نیست که حقوق ما رادر این دریای ایرانی زیر پا نگذارند.وقتی خودمان به هویت ملی مان بی احترامی می کنیم وبا اطلاق خزر بر دریای شمال ایران هویت ملی مان را به چالش می کشیم از دیگران توقع وانتظاری نیست. دریای کاسپیان یا کاسپین،دریای مازندران،دریای هیرکانی یا هیرکانیان ،دریای کادووسیان و....همه نامهای ایرانی این دریا هستندکه می توان جایگزین خزر این نام ایران ستیز ونام دشمنان ایران زمین کرد.