۰ نفر
۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۶
سالمندان زمین ۲ میلیاردی می‌شوند

سیناپرس نوشت: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته که آیا دنیا در آینده آمادگی برخورد با جمعیت در حال پیرشدن دو میلیارد نفری را دارد یا خیر.

 

تا سال 2020، جمعیت شصت سال به بالای دنیا بیشتر از تعداد کودکان کمتر از پنج سال خواهد بود و تا سال 2050، جمعیت سالمند دنیا به دو میلیارد نفر خواهد رسید. این ارقام قابل‌توجه‌اند و با توجه به موضوعاتی مانند زوال شناختی، طرح‌های مقرری بازنشستگی و افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی این سؤال مطرح می‌شود که آیا دنیا در آینده آماده برخورد با چالش‌های پیچیده طول عمر زیاد جمعیت خود خواهد بود؟

این چالش‌ها فرصت‌های منحصربه‌فرد و درعین‌حال خطرهای قابل‌توجهی را در صورت عدم انجامات اقدامات زودهنگام به وجود خواهد آورد. دولت‌ها و شرکت‌های بیمه به ارتقاءدادن طول عمر سالم انسان‌ها علاقه‌مند هستند و آن‌ها دراین‌بین تنها نیستند چون تمامی بخش‌ها و حتی سهامداران جوامع در پیشرفت یک جامعه به سمت داشتن جوامع مسن‌تر سالم ایفای نقش می‌کنند.

سازمان‌های خدماتی مالی ازجمله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه وظیفه‌دارند از مشتریانشان حمایت کنند و حفاظت مالی برای جلوگیری از سوءاستفاده مالی از کهن‌سالان ضروری است. دراین‌بین، فناوری‌های پیش‌بینی‌شده در چهارمین انقلاب صنعتی از ابزار پوشیدنی گرفته تا حسگرهای خانگی و همچنین هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته می‌توانند از ثروت و سلامت سالمندان پشتیبانی کنند. مقررات و سیاست‌های موردنیاز هم باید با این پیشرفت‌های فناورانه همراه باشند.

تعداد روزافزون آکادمی‌ها و شرکت‌ها در حال بررسی تأثیرات سلامتی و ثروت به همراه یکدیگر هستند. داشتن مهارت در استدلال مالی همراه با تغییرات شناختی در مغز فرسایش می‌یابد و باید به افراد حرفه‌ای درزمینهٔ نارسایی شناختی و پیری آموزش داده شود تا از بیمارانشان حمایت کرده و به برقراری ارتباط آن‌ها کمک کنند. در این میان پزشکان نیز باید برای بحث کردن درباره امور شخصی و مالی بیمارانشان، آموزش داده شوند و به این کار ترغیب شوند.

ارزش فعالیت‌های انجام‌شده برای ارتقای سلامت و ثروت در اوایل زندگی در دوران‌ بعدی زندگی خود را نشان می‌دهد. برنامه ریزان مالی باید با مشتریانشان همکاری کنند و برنامه‌های مالی را طراحی کنند که با تأثیرات زوال شناختی در طول زندگی فرد برخورد کنند. برنامه ریزان و طراحان شهری نیز باید مسکن، وسایل حمل‌ونقل و شهرهای متناسب با جمعیت در حال پیر شدن دنیا را ارائه دهند.

تحقیقات همکاری گونه

تحقیقات برای ارتباط دادن بهتر سلامتی و ثروت موردنیاز هستند و برای داشتن یک جمعیت سالم، مطالعات بیشتری درباره عوامل طول عمر موردنیاز است. برای این‌که سالمندان ثروت داشته باشند، پیش‌بینی کنندگان و دانستن الگوهای سوءاستفاده مالی و کلاه‌برداری موردنیاز هستند. محققان آکادمیک و نهادهای ملی باید با یکدیگر همکاری کنند تا تحقیقات مهمی درزمینهٔ رفاه مالی و سالمندی سالم صورت دهند.

ارائه فناوری های نوآورانه

فناوری های شخصی شده با پتانسیل آسان کردن پیری سالم و ممانعت از کلاه‌برداری مالی در میان سالمندان به تدریج در حال ظهورند. این فناوری ها باید توسعه یابند تا کاربردپذیر باشند و همچنین حفاظت داده ای و حریم شخصی سالمندان را حفظ کنند. دراین‌بین، هوش مصنوعی و حوزه رباتیک هم قادر خواهند بود حمایت های مهمی را انجام دهد گرچه به اقدامات جمعی برای اطمینان یافتن از مزیت های گسترده خود نیاز دارند.

سیاست‌های دوستدار پیری

سیاست‌های و قانون گذاری ها برای سازگارشدن با جمعیت در حال پیر شدن موردنیاز هستند و این سیاست ها می‌توانند شامل اصلاحاتی درزمینهٔ مددکاران و افرادی باشند که وظیفه شان ممانعت از سوءاستفاده و کلاه‌برداری مالی افراد از سالمندان است. دسترسی داشتن به چنین مددکارانی باید به یک نرم جدید در میان جمعیت های در حال پیرشدن تبدیل شود.

مجمع جهانی اقتصاد در پایان می نویسد که توصیه های ارائه شده در این گزارش بلندپروازانه هستند و یک فرد یا یک سازمان به تنهایی نمی تواند آن‌ها را عملی کند. تحقق این توصیه ها نیازمند همکاری سازمآن‌ها و سهامداران جهت آسان کردن فرآیند ایجاد سلامتی و ثروت پایدار برای سالمندان است و این امر ارزش سرمایه گذاری کردن را دارد.

5656

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 808715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =