۵ نفر
۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
مزایای افزایش نرخ ارز چیست؟

اخیراً فواره بلند شده قیمت ارز و سکه سرنگون شد و قیمت دلار که تا ۱۹۰۰۰ تومان بالا رفته بود به زیر ۱۴۰۰۰ تومان و با رسیدن اخبار جدید و تصویب لایحه CFT به سقوط خود ادامه داد.

علی‌اصغر سمیعی* 

خبر ممکن است درظاهرخبرخوبی باشد و مردم از شنیدن آن خوشحال شوند مخصوصا که از گوشه و کنار از کارشناس و غیرکارشناس و از مقامات و غیرمقامات زمزمه های قیمت های ده هزار و زیر ده هزار و گاهی حتی هفت هزار و شش هزار هم شنیده می‌شود.

سپرده ارزی

ولی نمی‌دانم چرا کمتر کسی از خود سوال می‌کند، که اگر قیمت‌ها باید این‌قدر پایین می‌بود، چرا اجازه داده شد که به لمس قیمت‌های چند برابری برسیم و چرا ناگهان همان‌طورکه قیمت‌ها دیوانه‌وار بالا رفته بود سراسیمه هم پایین آمد؟ و شیب منحنی نمایش آن چرا این قدر تند است؟

بارها گفته شده قیمت یعنی علامت، و دادن و نهادن قیمت مصنوعی و غیرواقعی و دستوری بر هر کالا و خدمتی نوعی دروغ‌گویی و در واقع باعث گمراهی کسانی است که با آن قیمت سروکار پیدا می‌کنند.

بالارفتن قیمت ارز هم اگر طبیعی باشد در واقع امر مذموم و نامبارکی نیست و مواهبی دارد. از جمله همین بالا رفتن نرخ دلار تا مرز ۱۹۰۰۰ تومان به گفته برخی از آگاهان، قاچاق کالا را تا یک سوم کاهش داده بوده، هم‌چنین حجم مسافرت به خارج از کشور هم کاهش یافته، کاهش واردات کالاهای غیرضروری نیز از دیگر مواهب است.

قیمت وقتی به مرز ۱۹۰۰۰ تومان رسید البته آثار تورمی خود را هم آشکار کرد و هم‌چنین آثار روانی، ولی متاسفانه آن‌گونه نیست که به محض این‌که به ضرب تزریق یا تبلیغ و غیره قیمت دلار را با یک شیب تند بین ۳۰ تا ۴۰درجه کاهش دهیم، بلافاصله آثار روانی و تورمی نرخ های بالاتر هم از بین برود یعنی آثار سوء از بالا رفتن نرخ ارز و نوسانات و تلاطمات ناشی ازآن باقی می‌ماند و آثار خیر آن با پائین افتادن نرخ بلافاصله خنثی می‌شود. ضمن این‌که اثر مخرب نوسانات کاهشی هم مزید می‌گردد.

* رییس اسبق کانون صرافان 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =