۰ نفر
۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۴

ایرنا نوشت: کره شمالی به ژاپن هشدار داد این کشور حق ندارد به مساله خلع سلاح هسته ای ورود کند و درباره آن اقدامی صورت دهد.

'یو چونگ چول' دیپلمات کره شمالی مستقر در ژنو، در کنفرانس خلع سلاح در این هفته گفت توکیو به هیچ عنوان حق ندارد به این موضوع ورود کند.

او تصریح کرد مساله خلع سلاح هسته ای موضوعی مرتبط با دو کره است و ژاپن هم امضا کننده بیانیه صلح سران دو کره نیست و نقشی هم در شکل گیری اجلاس سران آمریکا و کره شمالی نداشته است.
این هشدار در حالی صادر می شود که به گزارش روزنامه کوریا تایمز، نمایندگی ژاپن در همین اجلاس گفته است که کره شمالی باید به توافقات اجلاس های سران پایبند بوده و خلع سلاح هسته ای را تحقق بخشد.

** توقف رزمایش ها خواست کره شمالی از ژاپن
خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز امروز چهارشنبه نوشت کره شمالی همچنان ژاپن را در فرایند صلح شبه جزیره نادیده می گیرد مگر اینکه این کشور «اقدامات خصومت آمیز» علیه پیونگ یانگ مانند «توقف رزمایش های بزرگ» و همچنین «تلاش های گسترده برای تقویت آمادگی نظامی» خود را متوقف کند.
این رسانه نوشت: اگر ژاپن جاه طلبی های خود را در مورد صلح و امنیت منطقه تصحیح نکند، حذف این کشور از گردونه صلح اجتناب ناپذیر است.

کره شمالی به آمریکا گفته است هر اقدامی را با آن کشور به صورت همزمان انجام می دهد و گام های یکجانبه برای تحقق غیراتمی شدن شبه جزیره کره کفایت نمی کند.

ژاپن می خواهد به هر شکل ممکن با آمریکا و کره جنوبی در برنامه خلع سلاح هسته ای کره شمالی مشارکت داشته باشد اما این کشور هنوز موفق به برگزاری دیدار مستقیم سران میان توکیو و پیونگ یانگ نشده است.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در ماه جاری میلادی گفت که این کشور آماده است تا به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی پول پرداخت کند اما رسانه های کره شمالی همزمان نوشتند اگر این کشور اگر قرار است کمک مالی کند باید غرامت دوران استعماری امپراتوری خود را به کره شمالی پرداخت کند.

این کشور همچنین خواستار آن است که ژاپن فشارهای اقتصادی را از روی کره شمالی برداشته و با تحریم ها به ملت کره بیش از این لطمه نزند.

ژاپن نه تنها در مورد کاهش تحریم ها هنوز اقدامی انجام نداده بلکه به آمریکا هشدار داده است که چین ممکن است بتدریج به دلیل برگزاری اجلاس های سران کره شمالی با آمریکا و کره جنوبی از تحریم ها فاصله بگیرد و تمایلی به اعمال آنها نشان ندهد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =