ثبت کفش دست دوز تبریز در فهرست ملی میراث فرهنگی کشور

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز، از ثبت کفش دست دوز تبریز در فهرست ملی میراث فرهنگی کشور خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، علیرضا جباریان فام اظهار داشت: شهر تبریز به عنوان پایتخت صنعت چرم و کفش از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده و بیش از ۹۰ درصد تولید کفش دست دوز تمام چرمی نیز در تبریز توسط استادکاران مجرب تولید می‌شود‌.

وی با اشاره به اینکه بر همین اساس از سه سال پیش اقدامات لازم برای ثبت ملی کفش دست دوز تمام چرم تبریز را شروع کردیم، افزود: الحمدالله با عنایت و همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور و استان این امر مهم تحقق یافت و ان شالله طی مراسمی ویژه با حضور مقامات کشوری و استانی ثبت ملی کفش دست دوز تمام چرمی در تبریز رونمایی خواهد شد.

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز در خصوص روند انجام شده برای ثبت ملی نیز بیان کرد: بر اساس اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس و قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذ‌کور سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه آن و ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷، میراث فرهنگی ناملموس مورد تاکید قرار دارد.

جباریان ادامه داد: برهمین اساس، مهارت تهیه کفش چرمی دست دوز تبریز با گسترده استان آذربایجان شرقی به شماره ۱۴۸۰ در تاریخ ۱۸ دی ماه سال گذشته در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت و پس از طی مراحل قانونی ماه گذشته به اتحادیه کفاشان تبریز ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: امیدواریم این رویداد مهم بتواند در معرفی بیشتر صنعت کفش تبریز و یافتن بازارهای جدید جهانی موثر باشد.

این گزارش حاکی است شهر تبریز به عنوان اولین شهر جهان که تولید کفش دست دوز تمام چرمی در آن شروع شده، مطرح بوده و ثبت ملی کفش دست دوز تمام چرممی تواند در معرفی آن بیشتر موثر باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =