یک ایرانی در میان ۴ برنده جایزه نوبل ریاضی ۲۰۱۸

کوچر بیرکار، ریاضی‌دان ایرانی و استاد کمبریج همراه با آلسیو فیگالی از ایتالیا، پیتر شولز آلمانی و «آکشای ونکاتش» هندی، چهار برنده 2018 جایزه فیلدز موسوم به نوبل ریاضی شدند.

به گزارش خبرآنلاین، جایزه فیلدز/ Field Medal هر 4 سال یک‌بار به ریاضی‌دانان برجسته زیر 40 سال اهداء شده و به هرکدام از برندگان 15 هزار دلار کانادا داده می‌شود.{لینک}

جوان‌ترین برنده امسال پیتر شولز 30 ساله است که در دانشگاه بن کار می‌کند و تحقیق وی روی تقاطع بین نظریه اعداد و هندسه تمرکز دارد. وی پیش از اعلام اسامی برندگان، از جایزه خود خبر یافت.

جوان 34 ساله ایتالیایی نیز به خاطر تجربیاتش روی نظریه معادلات مشتق جزئی و احتمالات جایزه گرفت و جوان ایرانی نیز به دلیل تحقیقاتش روی هندسه birational  جایزه گرفت.

هندی 36 ساله نیز برای ترکیب تئوری اعداد تحلیلی با دینامیک همگن، توپولوژی و نظریه نمایندگی جایزه خود را دریافت کرد.

 یک ایرانی در میان چهار برنده نوبل ریاضی ۲۰۱۸

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    109 5
    ایرانی؟ در ایران امکانات واسش فراهم شده؟ انتخاب محل تولد و رنگ پوست و دین پدر و مادر از اختیار انسان خارجه. مباهات به این موارد از ناآگاهی و جهله.
    • پوریا IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
      49 21
      فعلا که جنس ما مردها باید سربازی بره سکه مهریه بده طلا بخره نون آور خانه باشه و ... آخرش هم فمینیستها اعتراض دارند ضمنا منم از منفیهای بی انصاف ها نمی ترسم
    • بی نام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
      23 2
      به خاطر اینکه مرد قدیم اگه یک شیفت کار میکرد پول هفت هشت نفر رو درمیاورد و خبری از خریدن وسایل لوکس و موبایل و طلا و سکه و ... هم نبود. الان تو دو تا شیفت هم کار کنی بعد 10 سال شاید یه آپارتمان نقلی بتونی بخری.
  • بی نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    9 72
    بنظرم ریاضیدانان میبایست از این همه محض گرایی و مباحثی که ریاضیات صرفا برای کاربردِ در خود، می زاید قدری دوری کرده روی مطالب کاربردی تر تمرکز کنند زیرا ریاضیات بسیار غنی و درون زاست و این مطالب تمامی ندارد. فیثاغورث میگوید "سرشت نامتناهی عالم عدد است" فیلسوف کوئین میگوید "اعداد واقعیاتی هستند که ما آنها را بر چیزها می نهیم" مختصات دکارتی هم هندسه را به عدد تبدیل می کند همان هندسه تحلیلی. نسبیت عام میگوید "این گرانش است که هندسه را بوجود می آورد" این نیروهای بنیادین نیز با اعداد توصیف میشوند. شاید مغز ما هم از همین فرضهای ساده به نظریه کوانتوم رسیده باشد. در دنیای فناوری هم بسمت دیجیتالی شدن پیش میرویم. برخی از ریاضیدانان نظریه وحشتناکی دارند و میگویند "کل جهان عدد است و هندسه ای وجود ندارد"
    • محسن A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
      13 77
      خوب معلوم شد از اين توضيحات هم اين دوست عزيزمون دستي بر آتش دارند و اگر ميدان دار شوند حتما چيزي در چنته دارند.اما افسوس كه پشت ديوارهاي مرز گرفتار شدند و الان مشغول خريد فروش ارز و سكه در سبزه ميدان تهران مي باشند.البته صحبت هاي ايشون يه كم هم بوي حسادت ميداد.
    • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      15 1
      دوست گرامی همین رایانه ای که هم اکنون زیر دست شماست حاصل همین محاسبات و فرمولهایی است که در نظر نخست بدون کاربرد هستند. ریاضیات محض خشت بنای مهندسی است.
  • بی نام DE ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    53 37
    بهش افتخار می کنم. درود بر ایران و ایرانی
  • بی نام DE ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    125 6
    بیل گیتس اگر در ایران بود نهایتا سی دی فروش می شد. اینهم اگر در ایران می ماند هیچی نمی شد
  • بی نام DE ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    79 7
    ایرانی های واقعی هر روز می روند و غیر ایرانی ها ....
  • بی نام A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    80 9
    اگر این آقا تو یه کشور دیگه بود حداقل یه هفته در صدر اخبار بود ولی تو کشور ما تنها چیزی که ارزش نداره علمه اصلا نه صدا وسیما و نه هیچ خبر گزاری خبری از ایشون کار نکرده
  • بی نام A1 ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    45 3
    ایرانی اگر مجبور نباشند علوم اجباری را در کنار علوم تخصصی و مورد علاقه بیاموزد همراه دانشمندان مطرح دنیا کائنات را در خدمت بشریت قرار خواهند داد
    • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
      11 0
      نون اعضای هیات علمی رو نَبُر
  • بی نام IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    15 44
    به ما چه؟نوش جونش اما به ما چه؟الان از موفقیت اون چی به من میرسه؟ اگر ایرانی بودنشو باید حس کنم و حال کنم خوب کلی مورد دیگرم هست که باید حال نکنم از ایرانی بودنم.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    30 0
    اگه پسر باشی و استعداد داشته باشی راهی بهتر از رفتن نداری. اینجا باشی هزارتا مساله مثل خونه و سربازی و مهریه و نفقه و ... هست و آخرش هم از لحاظ علمی بهت بها نمیدن و به یه کار معمولی مشغول میشی و استعدادت هم تلف میشه. مخصوصا اگه پارتی هم نداشته باشی. این آقا اگه اینجا بود احتمالا از کولبری هزارتا مشکل سلامتی پیدا کرده بود. دمت گرم رفتی. ما که استعداد شما رو نداریم ولی اون موقع که دولتی تهران میخوندیم باید میرفتیم. اشتباه کردیم.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    25 0
    اگر ایران بود حداکثر الان کارمند یه آقازاده بود که سن داداش کوچیکه اش بود و یک دهم سواد خودشو داشت. از صبح تا شب باید سر خم می کرد که آخر ماه با هزار منت سه میلیون و نیم حقوق بگیره و تا آخر عمر هشتش گرو نهش باشه و به خاطر پیشرفت و به دست آوردن وضعیت بهتر مجبور به انجام هزار کار نادرست بشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    7 0
    پناهندگی گوارای وجودش