۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹

ایرنا نوشت: معاون وزیر دفاع آمریکا در مانیل پایتخت فیلیپین در سخنانی تحریک آمیز علیه چین گفت: آمریکا متحد خوبی برای فیلیپین درصورتی که چین به جزایر تحت مالکیت مانیل در دریای جنوبی حمله کند، خواهد بود.

به گزارش جمعه ایرنا از رسانه های منطقه جنوب شرق آسیا، رندال شریور Randall Schriver معاون وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی آسیا - پاسفیک در مانیل به فیلیپین اطمینان داد که در هر بروز منازعه در دریای جنوبی چین از فیلیپین حمایت خواهد کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگاران در سفارت آمریکا در مانیل بدون ذکر جزئیات گفت: فیلیپین نباید در تعهد آمریکا در هنگام بروز تهدیدات امنیتی در دریای جنوبی چین تردید کند و برای هر کمکی به فیلیپین درصورت بروز چنین شرایطی آماده هستیم.

رسانه های فیلیپینی پیش تر گزارش دادند: مانیل نگران بروز منازعه در این پهنه آبی است.

چین بیش از 90 درصد از دریای جنوبی را در مالکیت خود می داند اما این ادعای ارضی با مخالفت مالزی، برونئی، فیلیپین، تایوان و ویتنام در جنوب شرق آسیا روبه رو شده زیرا آنها نیز در بخش هایی از این پهنه آبی ادعای ارضی دارند.

چین تاکنون استحکامات گسترده نظامی را در جزیره های متعدد این پهنه آبی مستقر کرده که با مخالفت کشورهای هم مرز این منطقه روبه رو بوده است.

این پهنه آبی راهبردی دارای ذخایر بزرگ نفت وگاز و آبراه بین المللی کشتی های تجاری است.

حضور و تردد ناوهای آمریکایی در این منطقه تنش ها میان چین و دیگر کشورها را در این منطقه افزایش داده است.

معاون وزیر دفاع آمریکا در مانیل از این حضور حمایت کرد و گفت: ما شاهد افزایش چالش های در این حوضه آبی از سوی چین هستیم اما این امر مانع از فعالیت های ما نخواهد شد و واشنگتن به حضور نظامی دریایی و هوایی خود در دریای جنوبی چین ادامه خواهد داد.

پکن نیز اعلام کرده که با استفاده از ماهواره های نظامی وضعیت و تحرکات کشورهای دیگر در این منطقه را تحت رصد خود دارد.

'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین پس از به قدرت رسیدن در سال 2016 تاکنون چرخش زیادی در سیاست های پیشین این کشور ایجاد کرده و با حفظ روابط با آمریکا به عنوان متحد قدیمی اش درعین حال روابط خود را با چین و روسیه افزایش داده است.

با این وجود دوترته درعین حال چندین بار از چین خواسته است تا ساخت استحکامات نظامی در دریای جنوبی چین را متوقف سازد.

برخی رسانه های محلی فیلیپین نیز به نقل از شریور گزارش دادند : وی به مانیل برای خرید تسلیحات بزرگ نظامی مانند زیردریایی از روسیه هشدار داده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =