بحران فعلی ممکن است منجر به سقوط دولت انگلیس شود

یاسر نورعلی‌وند پژوهشگر و کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرآنلاین به بررسی بحران کابینه ترزا می در رابطه با برگزیت پرداخته و معتقد است خروج لندن از اروپا به آسانی مقدور نیست.

محمد اکبری: کابینه انگلیس با دو استعفای ناگهانی در شوک بزرگی قرار گرفت. موضوع خروج و جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا معضلی برای ترزا می و دولت او شده است. در حالی که می احساس می کرد می تواند همه اعضای کابینه را با طرح خود همراه کند، جدایی دو عضو از دولت، کل روند را با بحران و اختلال مواجه کرد. دلیل استمرار بحران خروج انگلیس از اتحادیه چیست و اختلافات موجود ناشی از چه مسئله ای است؟ ترزا می توانایی اجرای طرح خود را خواهد داشت؟
در این باره با یاسر نورعلی‌وند پژوهشگر و کارشناس مسائل اروپا گفت‌وگو کرده ایم که از نظر می گذرانید.

شوک بزرگ استعفای وزیر خارجه و وزیر برگزیت در دولت انگلیس بازتابهای بسیاری به همراه داشت دلیل پیچیدگی موضوع برگزیت در حال حاضر چیست؟ 
دو الگو براي خروج از اتحاديه اروپا برای انگلیس وجود دارد؛ يكي خروج نرم كه به بريتانيا اجازه مي‌دهد پيوندهاي خود با اتحاديه را طي مذاكراتي نسبتا طولاني حفظ كند و به نوعی تنها اسم خروج را به یدک بکشد. الگوی دوم خروج سخت و جدایی و استقلال کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا است. ترزا می طرفدار الگوی نخست و بوریس جانسون و دیوید دیویس طرفدار الگوی دوم بودند. طرحی که اخیرا خانم می برای خروج ارائه کرده است به نوعی یک خروج نرم از اتحادیه اروپا محسوب شده و به دنبال این است که بریتانیا همچنان ارتباطاتش را با بازار داخلی این اتحادیه در زمینه تجارت اجناس حفظ کند و به نوعی در حوزه اتحادیه گمرکی و بازار واحد اروپایی باقی بماند. بر اساس طرح ترزا می اما سه آزادی دیگر، یعنی سرمایه، نیروی کاری و ارائه خدمات، که (در کنار آزادی تجارت اجناس) اساس بازار داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند، قرار است مشمول محدودیت‌ها شوند. ترزا می که پس از کش و قوس‌های فراوان توانست موافقت کابینه را نسبت به طرح خود جلب کند برای جلوگیری از دو دستگی مجدد در کابینه به صراحت تهدید کرد که اگر هر کدام از وزرا بخواهند با کلیات طرح نهایی مخالفت کنند برکنار خواهند شد.

دلیل مخالفت جانسون با طرح می چه بود؟ او چرا مجبور شد استعفا دهد؟
بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس و همچنین دیوید دیویس وزیر برگزیت به عنوان مخالفان جدی، این طرح را مانعی برای تجارت آزاد انگلیس، نماد سازش با اتحادیه اروپا و قرار گرفتن بریتانیا در موضع ضعف در برابر این اتحادیه و به نوعی خیانت به رای‌دهندگان برگزیت و رویای خروج از اتحادیه اروپا می‌دانند. از نظر جانسون اگر عضویت بریتانیا در بازار واحد و اتحاد گمرکی اتحادیه اروپا ادامه یابد، همه‌پرسی برگزیت بی معنی و توسط مردم جهان به تمسخر کشیده خواهد شد. جانسون مخالف تسویه حساب مالی انگلیس با اتحادیه اروپاست و خواهان خروج کامل و یکباره از این اتحادیه است. در واقع جانسون با این استعفا نه تنها مخالفت جدی خود را با سیاست برگزیتی ترزا می علنی‌تر کرد بلکه از همین حالا خود را به عنوان جانشین احتمالی دولت بحران‌زده ترزا می معرفی کرده است. به هر حال اگرچه به نظر می رسد که با خروج جانسون و دیویس به عنوان حامیان خروج سخت از اتحادیه اروپا کابینه ترزا می یکدست شده و کار وی برای ادامه مذاکرات و دستیابی به یک خروج آرام و نرم از اتحادیه اروپا راحت‌تر شده است اما از طرفی دیگر به دلیل اختلافات درون حزبی، مخالفت رقبای برون حزبی و فشارها و خواسته‌های اتحادیه اروپا در مذاکرات خروج، شرایط دشواری برای نخست وزیر بریتانیا و تداوم دولت وی رقم زده است. نباید این نکته را از نظر دور داشت که با شکاف بیشتر در کابینه خانم می اکنون دولت وی در آستانه بحرانی قرار دارد که ممکن است منجر به سقوط کابینه وی شود.

پس به نظرتان با این روند طرح ترزا می عملی نیست و به مانند نظر جانسون، برگزیت در حال احتضار است؟
چالش ترزا مي ‌تنها معطوف به داخل و ایجاد اتحاد داخلی برای ارائه یک طرح نهایی به اتحادیه اروپا نيست و اگر در داخل به يك صدای واحد برسد، كار او وارد مرحله سخت‌تر یعنی توافق با اتحادیه اروپا بر اساس طرح پیشنهادی خود می‌شود. اتحادیه اروپا از همان آغاز مذاکرات برگزیت تاکید دارد لازم است که در سه موضوع کلیدی و مهم پیشرفت‌های کافی و قانع کننده‌ای حاصل شود تا بتوان گام‌های بعدی خروج را برداشت. نخست صورت حسابی که دولت انگلیس باید برای خروج از اتحادیه اروپا تسویه کند؛ سرنوشت شهروندان اروپایی که در خاک انگلیس زندگی می‌کنند و آینده مرزهای ایرلند و ایرلند شمالی.

با توجه به زمان محدود باقیمانده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یعنی پایان مارس 2019، باید گفت با توجه به سه خواسته فوق الذکر اتحادیه اروپا، اگر چه به احتمال قوی این طرح خانم می از سوی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به شکل کامل پذیرفته نخواهد شد اما می‌تواند پایه‌ای برای مذاکرات جدی میان دو طرف و پیشرفت در زمینه نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه باشد. دولت بریتانیا در مذاکرات پیشین خود سه اصل مورد تاکید اتحادیه اروپا را در کلیات پذیرفته است اما در مورد جزئیات آنها اختلاف نظرهای جدی میان دو طرف وجود دارد. به همین سبب در مورد اینکه اتحادیه اروپا به طور کامل با طرح می موافقت کند تردیدهای جدی وجود دارد. با این حال، در حال حاضر بیش از آنکه مشکل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اختلاف نظرهای آن با اتحادیه اروپا بر سر نحوه خروج باشد، اختلافات داخلی در این کشور میان طرفداران دو الگوی خروج نرم و سخت است که با استعفای جانسون و دیویس وارد فاز جدیدی شده است.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =