از افتخار به خدمتگزاری احمدی‌نژاد تا تهدید روحانی

موضع‌گیری‌های سیاسی علیه دولت حاکم و دولتمردان مستقر چنان بالا گرفت که رهبر معظم انقلاب بنا بر مشی خود از تریبون نماز جمعه اعلام کردند که من از دولت صد درصد حمایت می کنم و حمایت خودشان را طی سخنرانیهای مختلف اعلام کردند.

محمد صفایی: سال‌هاي مياني دهه هفتاد مصادف با پايان عمر دولت سازندگي و زمزمه هاي حضور سيد محمد خاتمي در هفتمين دوره انتخابات رياست جمهوري بود كه مداحان جامعه چاشني سياست را به مجالس خود افزودند و در مراسمات مختلفي چون محرم 76 و تشييع پيكر مطهر شهداي دفاع مقدس در تهران تيغ تيز نقدهاي خود را متوجه دولت سازندگي و شخص آيت‌الله هاشمي و دولت تازه تشكيل شده اصلاحات كردند.با توجه به اينكه انتخابات دوم خرداد 76 مصادف با ماه محرم شده بود نشريات نزديك به اين طيف از جامعه نيز دست به كار شدند و شعر سياسي محرم آن سال را سرودند و نشريه شلمچه ده‌نمكي هم آن را منتشر نمود:
ما منتظريم تا محرم گردد
هنگامه امتحان فراهم گردد
ما ميدانيم و تيغ و حلقوم شما
يك مو ز سر علي اگر كم گردد

موضع گيري‌هاي سياسي عليه دولت حاكم و دولتمردان مستقر چنان بالا گرفت كه رهبرمعظم انقلاب بنا بر مشي خود از تريبون نماز جمعه اعلام كردند كه من از دولت صد درصد حمايت مي كنم و حمايت خودشان را طي سخنرانيهاي مختلف اعلام كردند. عليرغم اين اعلام صريح، باز هم اين چاشني هجمه عليه دولتهاي سازندگي و اصلاحات از مراسمات دعا و روضه خواني حذف نشد و مردم حاضر در مراسمات مختلف از جمله تشييع پيكر شهداي گمنام با مداحاني مواجه مي شدند كه سوار بر پشت تريلر فرياد سياست سر ميدادند.

موضع گيريهاي سياسي مشابه از جانب برخي از مداحان مشهور آنچنان ادامه دار بود كه در لايه‌هايي از جامعه ،حزب مداحان بر سر زبانها افتاد كه نمود تمام و كمال اين فعاليت حزبي در دو انتخابات نهم و دهم رياست جمهوري با حمايت هاي صريح و انجام تبليغات انتخاباتي در مراسمات، به منصه ظهور رسيد. در يكي از همين انتخاباتهاي رياست جمهوري بود كه قريب 80 نفر از مداحان نامدار و ناشناخته پاي بيانيه حمايت آميز انتخاباتي را امضاء كردند كه در آن نوشته شده بود:" ما مداحان اهل بيت عصمت و طهارت با بررسي همه جانبه ديدگاه‌ها، برنامه‌ها و بيوگرافي كانديداهاي دهمين دوره رياست جمهوري اسلامي ايران ضمن رعايت احترام براي ساير كانديداها برادر بسيجي و ولايتي دكتر محمود احمدي نژاد را اصلح دانسته و حمايت بي دريغ خود را از ايشان اعلام مي‌داريم."

دولت نهم، دولت مداحان
با روي كار آمدن دولت نهم،اقبال دولت به جامعه مداحان كه تا قبل از آن چندان باز و گشاده نبود فزوني گرفت و مشهور ترين مداح كه از او در برخي اذهان با عنوان دبيركل حزب مداحان نام برده مي شد در سفرهاي استاني همراه هيات دولت شد و شبهاي جمعه آن سه روز سفراستاني به اقامه دعاي كميل و تمجيد از دولت احمدي نژاد پرداخت. اين حمايتهاي آشكار به صورتي بود كه وقتي در برخي از رسانه‌ها عنوان شد در حاشيه يكي از همين سفرهاي استاني حاج منصور ارضي انتقاداتي را متوجه رييس دولت كرده وي بلافاصله به تكذيب موضوع پرداخت و خبرگزاري دولتي ايرنا به انعكاس اين خبر پرداخت:" در پي درج خبري به نقل از منصور ارضي، وي در تماسي با دفتر رييس جمهور ضمن تكذيب آن، اظهار داشت: آن چه به نقل از بنده در رسانه‌ها عنوان شده كذب محض است، بنده خدمت گزار دولت نهم و شخص دكتر احمدي نژاد هستم و هيچ گاه نظرم بر نمي‌گردد و به اين اعتقاد و مشي خويش افتخار مي‌كنم."

احمدی نژاد و منصور ارضی

اما اين تنها منصور ارضي نبود كه سرمايه خود را براي حمايت از دولت احمدی نژاد به ميدان آورده بود بلكه مداحان مشهور ديگري چون سعيد حداديان نيز در محافل و مجالس خود از سياستهاي دولت وی تمجيد و به دولتهاي قبلي هجمه مي كردند.
دلدادگي دوسويه دولت احمدی نژاد و مداحان تا آنجا پيش رفت كه ازدولت نهم تعبير به دولت مداحان مي شد و برخي از مداحان جوان مانند احمد قدمي كه نسبت فاميلي با رييس دولت وقت هم داشت در مناصب دولتي قرار گرفتند.

در اين ميان حمايت از دولت يك طرف ماجرا بود و طرف ديگر لعن و نفرين و طعنه اي بود كه از جانب برخي از مداحان نثار برخي از شخصيت‌هاي نظام مي شد تا جاييكه در يكي از اين موارد منصور ارضي در واكنش به انتقاد حضرت آيت الله مكارم شيرازي به برخي از مداحي‌ها ، با بي توجهي به جايگاه مرجعيت گفت كه به مداحان مي گويد كه ديگر نخوانند! و در مورد ديگري با عمر سعد قلمداد كردن قالیباف، شهردار وقت تهران واكنشهاي بسياري از جمله برخي از سرداران دفاع مقدس را در پي داشت كه بسياري عدم دعوت از وي براي حضور در مراسم حسينيه امام خميني (ره) آن سال براي اجراي مراسم در حضور رهبر انقلاب را واكنشي به اين اظهارات قلمداد كردند.

دولت مستعجل
هرچند در بزنگاه انتخابات دهم رياست جمهوري همه سرمايه جامعه مداحي به پاي شخص احمدي نژاد ريخته شد و صراحتا از كانديداتوري وي حمايت شد اما شروع به كار دولت دهم و تثبيت آن اتفاقات ديگري را رقم زد.

دولت جديد كه طي سالهاي قبل از آن تلاش مي كرد در برخي از حوزه‌ها كج دار و مريز رفتار كند با تثبيت موقعيت خود در دولت دهم با شفافيت اقدامات خود را پيگيري كرد كه ماجراي مشايي يكي از همانها بود و از اينجا بود كه مداحاني كه تا پيش از اين عنوان كرده بودند خدمت گزار دولت نهم و شخص احمدي نژاد هستند شروع به تاختن به دولت دهم كردند تا جاييكه به نقل از سايت شيعه آنلاين در حاشيه مراسمي در مسجد ارگ تهران سعيد حداديان با لجباز،قد و ضد روحانيت خواندن احمدي نژاد گفت: "آقای احمدی نژاد فردی لجباز، قد و ضد روحانیت است. لجبازی و قدی هم از صفات شیطان است. برخی می گویند سخنان احمدی نژاد تأثیر پذیرفته از مشایی است، اما بنده مخالف این حرف هستم و معتقدم اصلا چنین نیست بلکه حرف هایی که احمدی نژاد می زند کاملا مال خود اوست و به آن اعتقاد دارد."
سعید حدادیان در حالي كه تعدادي از افراد دورش حلقه زده بودند در واكنش به اظهارات دو جوان حامي دولت افزود: بنده مانند شما جیره خور این دولت نیستم که بخواهم چشم و گوش بسته از آن حمایت کنم. من از همان اول هم به آقای احمدی نژاد گفتم، هر وقت اشتباه کنی، متذکر خواهم شد.

اين اظهارات بدين جا ختم نشد و حاج منصور ارضي هم طي ماه رمضان همان سال هر شب در مذمت اركان دولت داد سخن سر داد.به گزارش جهان نيوز وي در مراسم زيارت عاشورايي در حسينيه صنف لباس فروشان عنوان كرد كه يار نزديك احمدي نژاد يعني رحيم مشايي از سلمان رشدي بدتر است.وي با تشبيه سياست هاي فرهنگي دولت دهم با زمان سيد محمد خاتمي گفت: كارهايي كه خاتمي نتوانست بكند اينها دارند انجام مي دهند.

این حمایتها و حملات صفر و صدی در دولتهای محمود احمدی نژاد نه تنها درس عبرتی برای این طیف از مداحان برای تامل بیشتر در اظهاراتشان نشد که در آستانه انتخابات سال 96 هم بار دیگر در بیانیه ای حمایت کامل خود را از رییسی اعلام کردند و نوشتند: ما مداحان اهل بیت علیهم السلام به عالمی رای می دهیم که یادآور:سیادت، دیانت، سیاست، سعهء صدر و مظلومیت شهید بهشتی است.

اما مردم طبق نظر خود عمل کردند و به حسن روحانی رای دادند اما گویا این نظر جمعی به مذاق برخی‌ها خوش نیامد و از هر تریبونی طی این مدت برای حمله به دولت مستقر و نقدهای تند و تیز استفاده کردند.

هرچند که ملت به حمله و نقدهای تند و تیز علیه دولت روحانی توسط جناح بازنده در انتخابات عادت کرده بودند اما تهدید رییس جمهور مستقر در مراسم دعای عرفه موجب تعجب همگان شد.منصور ارضی در مراسم امسال روز عرفه در سخنانی عجیب گفت: اون یارو در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد.

با این گونه سخنان باز این پرسش قدیمی در اذهان شکل گرفت که چه ضرورتی دارد که مداحان به صورت مصداقی وارد عرصه سیاست شوند؟

برخي از مداحان كه حب و بغض هاي غليظ شان نسبت به دولتهاي نهم و دهم انگشتهايي را به نشانه حيرت به دهان گذاشته است این روزها همچنان بر همان رويه سابق پاي مي فشارند و به تعبير يكي از همانها از علي پروين و ناصر حجازي كه صاحب نظرترند! لذا ورود به مصاديق را نشانه روشنگري و در صحنه بودن مي دانند.از طرفي برخي از مداحان السابقون مانند حاج قربان و حاج مرتضي طاهري معتقدند كه ورود مداحان تنها بايد در حوزه دفاع از كليت نظام و ولايت باشد و ورود به مصاديق جز لطمه به جامعه مداحي و بي اعتبار كردن آن منفعتي در پي ندارد. اين موضوعي است كه روحانيت و مراجع عظام نيز بدان تاكيد دارند و نسبت به جناح بازيها و كشاندن آن به روضه و عزاداري بارها هشدار داده اند. حال باید دید این روند تا کجا ادامه خواهد داشت؟

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    91 6
    عجب قشری که با مدح انسانی که خداوند فرمود "بگو ای پیامبر من هم بشری هستم شبیه شما منتها فرق من این است که به من وحی می شود" اسرا. آخه چطور می شه که از مذهب هر کسی برا خودش نمدی می سازه . افرادی که بررسی کنید و ببینید سطح سوادشون روی هم یه لیسانس روانشناسی در می آد یا معرفتشون به اندازه یه جوان 14 ساله که تازه نماز شروع کرده و در نمازش پر از شرم در حضور خداست میرسه؟؟؟ آخه چرا انقدر به اینا بال و پر میدیم
  • عطا IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    2 0
    حزب باد برای همین مواقع است دگه