کاربران خبرآنلاین معتقدند «زمانی نه به خرید یک کالا موفق خواهد بود که کالای جایگزین وجود داشته باشد و دولت هم از آن کالا حمایت نکند و نیز عده‌ای سودجو نیز وارد بازار نشوند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی کریمی، فوتبالیست پیشکسوت در شبکه اجتماعی خود مردم را دعوت کرده است به مدت یک ماه از خرید اقلامی که گران شده‌اند، خودداری کنند. این اولین‌باری نیست که کمپین‌هایی از این دست در کشور راه می‌افتد. پیش از این در سال ۱۳۹۴ نیز کمپین نه به خرید خودرو، میزان فروش خودروی صفر کیلومتر را به کف رساند و دولت در برنامه‌ای که با هدف خروج از رکود تدارک دید، کمی بیش از ۱۰۰ هزار وام ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو پرداخت کرد. راه‌اندازی کمپین‌های نه به خرید و تحریم خرید برخی کالاها و خدمات به‌واسطه افزایش غیرمنطقی قیمت در بسیاری از کشورها سابقه دارد.

سوال اما این‌جاست، آیا چنین کمپین‌هایی می‌تواند حمایت مصرف‌کنندگان و کسانی که برای فرار از تورم سرمایه‌هایشان را به کالاهایی با نقدشوندگی بالا تبدیل می‌کنند، به همراه داشته باشند. به عبارت دیگر چه کنیم تا چنین کمپین‌هایی در فضای اقتصادی ایران توفیق یابند؟

یکی از کاربران خبرآنلاین در این خصوص معتقد است: «اصلا چرا باید بخریم؟ چرا مردم هلند 50 درصدشان اتومبیل ندارند؟ دلیل این حجم مصرف‌زدگی چیست؟»

کاربر دیگری در نظرسنجی خبرآنلاین نوشته است: «بايد خطايي كه دفعه قبل با فريب وام و غيره مردم رو دوباره كشوندن تو صف خريد پرايد و امثال اون‌ها رو تكرار نكنيم.»

یکی از کاربران خبرآنلاین تصریح کرده است: «نه به قيمت كاذب؛ وگرنه قيمت واقعي باشد، مردم خريد مي‌كنند. ولي نه به قيمت احتكاري مسكن و خودرو. بعد حراج كالاي احتكاري و بعد تصرف كالاي احتكاري.»

کاربری متذکر شده است: «در کشوری نه به خرید یک کالا جواب می‌ده که اولا کالای جایگزین وجود داشته باشه و دوما، دولت هم حداقل از اون کالا حمایت نکنه و سوما، عده‌ای همیشه در صحنه و سودجو دست به کار نشن مثل همون صف‌های دلار و سکه. نه اینکه اولا همه چیز انحصاری باشه و مثلا شورای رقابت بگه به‌جای 45 درصد، 40 درصد گرون کنید و حق رو به نوعی بده به خودروساز و دوستان سودجو هم مثل همیشه برن تو صف.»

ایمان، یکی از کاربران خبرآنلاین نوشته است: «اولین کاری که باید کرد، برخورد با سایت‌های دلال‌گردان است که ساعت 1 بامداد با وجودی که بازارهای جهانی هنوز شروع به کار نکرده‌اند و اونس ثابت مانده و همه بازارهای داخلی هم تعطیل هستند، ساز افزایش را کوک می‌کنند و تا 7 صبح فردا 50 هزار تومن قیمت سکه را افزایش می‌دهند.»

کاربری عنوان کرده است: «اگر دولت در این جنگ علیه گرانی در سمت مردم بایستد و مانند دفعه قبل با وام 25 میلیونی کمپین را خراب نکند، این کمپین‌ها جواب می‌دهد. مشکل این است که دولت در سمت سرمایه‌داران ایستاده است و نه مردم.»

کاربری متذکر شده است: «خودرو صفر نخرید، دست دلال‌ها بسته می‌شه. این‌جوری قیمت‌ها خود به خود کاهش پیدا می‌کنه، چون درصد فروش میاد پایین. فقط اتحاد ما لازمه، مردم نخرید نخرید.»

 

223225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    7 1
    مثل اینکه یادتان رفته آقای نعمتزاده وزیرقبلی وزارت صنایع ومنافع فرمودند هرکس خودروی داخلی نخرد ضدانقلاب است.
  • استکی A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    5 0
    به نقل از یک خبرگزاری فکر کنم خبرگزاری تسنیم بود یک نفر 39000سکه یعنی نود و هفت میلیارد تومان و یک نفر دیگر 20000 سکه یعنی پنجاه میلیارد تومان سکه خریده به نظر شما این افراد عامل نفوذی دشمن هستند و قصد به هم ریختن اقتصاد کشور را دارند یا رانتخوار هستند و اصلاً این همه پول را ازکجا اورده اند و افراد مشابه در بازار طلا مسکن و خودرو که اینگونه خرید کرده اند چه کسانی هستند و هدفشان چیست و وظیفه مسئولین در خصوص این افراد چیست لطفاً نظر بدهید ؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    1 3
    یه دوربین عکاسی یه هفته ای ۳ میلیون و نیم گرون شد
  • محمد A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    4 2
    همه ی مردم باید دست به دست هم دهند وچیز های گران نخرندوخصوصا صدا وسیما هم نظرات مردم را در مورد نخریدن کالاهای گران پخش کند وفقط نزدیک انتخابات نظرات مردم را پخش می کند؟؟؟؟