ایرنا نوشت: وال استریت ژورنال' نوشت: تصمیم اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کانال ویژه پرداخت که به اروپایی ها ودیگر شرکت ها اجازه می دهد به شیوه قانونی با ایران معامله مالی داشته باشند، مخالفت مستقیم با سیاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران و خروج از توافق بود.

 این روزنامه آمریکایی نوشت: این تصمیم زمینه را برای مقابله آمریکا و اروپا در روزهای آتی در مجمع عمومی سازمان ملل که ایران مهمترین موضوع آن را تشکیل می دهد، فراهم می کند.


وال استریت ژورنال در گزارشی تحت عنوان «اروپا وسیله انتقال ویژه ای را برای حفظ روابط شرکت ها با ایران ایجاد می کند» ، افزود: به دنبال نشست طرف هایی که هنوز به توافق متحد هستند شامل ایران، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در سازمان ملل، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در بیانیه مشترکی به فارسی و انگلیسی «یک سازوکار ویژه» برای معاملات مالی را اعلام کردند.

 

موگرینی و ظریف

وال استریت ژورنال با اشاره به خروج برخی از شرکت های اروپایی به دلیل تحریم ها افزود: اکنون باید دید که آیا این شرکت ها با کمک دولت هایشان برای جلوگیری از تاثیر تحریم ها، تغییر رویه خواهند داد یا نه.

این رسانه افزود: با این حال، تصوری که از تصمیم اتحادیه اروپا وجود دارد در کنار اقدام چین و روسیه در به چالش کشیدن آمریکا ، تداوم انتقادها از دولت ترامپ به دلیل تصمیمش راجع به ایران را نشان می دهد.

موگرینی تاکید کرد که ایران به طور کامل به تعهداتش تحت توافق هسته ای پایبند است همان طور که گزارش های آژانس بین المللی انرژی هسته ای به عنوان دیده بان هسته ای سازمان ملل نیز آن را تایید کرده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین توافق سال 2015را به عنوان دستاوردی بزرگ برای دیپلماسی و منع گسترش سلاح هسته ای ستود و درباره آنچه که خروج یکجانبه آمریکا از توافق خواند «عمیقا ابزار تاسف کرد».

در بیانیه مذکور آمده است: طرف های توافق به کمک به ایران برای مدرنیزه کردن راکتور تحقیقاتی اراک و تغییر کاربری تاسیسات فردو به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فناوری ادامه می دهند.

49310

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =