اولین رویداد فناورانه استان با پرده برداری از دو محصول کلید خورد

«خبرجنوب» نوشت: ساختمان اصلی استانداری فارس صبح دیروز میزبان یک اتفاق تازه بود؛ رویدادی که به گفته استاندار فارس، برای اولین و آخرین بار در محل استانداری برگزار شد و آن هم رونمایی از اولین محصولات دانش بنیان در قالب رویدادهای فناورانه بود؛ دو محصول، یکی پهپاد نانوکامپوزیت و دیگری سامانه قفل مرکزی خودرو که هر دو جواز ورود به بازار کشور را دریافت کردهاند.

استاندار فارس در مراسم رونمايي از اين محصولات،‌ گفت: اين اولين بار و البته آخرين بار است كه شاهد چنين مراسمي در استانداري فارس خواهيم بود چرا كه معتقديم جايگاه اين كار در ساختمان استانداري نيست و بايد در مراكز علمي و فناوري انجام شود و ما براي رونمايي به آنجا برويم.
اسماعيل تبادار افزود: البته اين برنامه، شو تبليغاتي و نمايشي نيست بلكه واقعيتي از توانمندي فعالان مراكز علم و فناوري است و خوشحالم كه جوانان ما با اعتماد به نفس بالا، هم گزارش رهاورد كاري خود را ارائه مي دهند، هم از آينده صحبت مي كنند و هم توليدات آنها از بالاترين استانداردهاي جهاني برخوردار است به گونه اي كه كار خود را با محصولات همسان خارجي مقايسه كرده و در كنار آن محصولي باكيفيت تر و با قيمتي پايين تر ارائه مي دهند.
وي ادامه داد: امروز اساس و اركان اقتصاد در دنيا، علم و دانش روز است و روز به روز شاهد نوآوري هاي بيشتري در عرصه هاي مختلف هستيم، حتي اگر بخواهيم نگاه جامعي به اشتغال و كارآفريني هم داشته باشيم بايد حتما به سمت محصولات دانش بنيان و توليد نوآورانه برويم.
تبادار با اشاره به ظرفيت هاي بالاي استان در حوزه هاي علمي و فناوري، ادامه داد: در حال حاضر 160 مركز علمي داشته هاي عظيم در حوزه فناوري در استان فعال است كه دو دانشگاه علوم پزشكي و دانشگاه شيراز در صدر آنها قرار دارند كه نه تنها در كشور بلكه حتي در حوزه بين المللي هم نقش آفريني مي كنند و بنيان نوآوري هاي امروز ما از همين دانشگاه ها و مراكز علمي است.
استاندار فارس با بيان اينكه دو محصول رونمايي شده، تجاري سازي شده است، گفت: يكي از نكاتي كه همواره بر آن تاكيد داشتم نگاه بازار به حوزه فناوري و توليد است تا با اين كار و نگاه جدي به بازار،‌ محصولاتي توليد شود كه به انبوه سازي رسيده و تجاري شود.
وي خواستار همكاري مسئولان با حوزه هاي فناوري و علمي شد و افزود: امروز ما شاهد حضور افرادي هستيم كه مي گويند انديشه،‌ خلاقيت، نوآوري، فكر و پويايي داريم اما سرمايه اي براي عملياتي كردن آن نداريم. بايد به اين افراد اعتماد و اطمينان داشته و زمينه فعاليت آنها را مهيا كنيم.
استاندار فارس گفت: ما بايد به جاي مراكز فني و حرفه اي، زمينه فعاليت اين افراد را در مراكز و شهرك هاي صنعتي و منطقه ويژه اقتصادي مهيا كنيم تا بنيان اين فعاليت ها از اين مراكز شكل گيرد.
تبادار با تاكيد بر لزوم تمركز، مباحث حوزه نوآوري و تكنولوژي،‌ افزود: البته بايد براي اين كار يك چارچوب تعريف كنيم و با هم افزايي به وجود آمده، استان را ارتقا دهيم.
وي تصريح كرد: استان فارس از گذشته در حوزه هاي آي تي و آي سي تي به عنوان قطب اين تكنولوژي ها مطرح بوده و بايد به دنبال تقويت اين زمينه باشيم و با همكاري تمامي اركان استان، نه تنها در حوزه هاي پزشكي بلكه در حوزه هاي صنعتي، كشاورزي و حتي علوم انساني و فرهنگي هم به موفقيت هايي دست يابيم.
استاندار فارس با اشاره به رونمايي از اين دو محصول دانش بنيان،‌ گفت: يكي از محصولات رونمايي شده، سامانه قفل مركزي خودرو بود كه به گفته سازندگان، هزينه واردكردن هركدام از آنها به كشور 700 هزار تومان است، اما محصول توليدشده با كمتر از يك پنجم قيمت وارداتي، كيفيت بهتري را دارد.
تبادار اظهار كرد: محصول ديگر، پهپاد نانوكامپوزيت است كه كاربرد آن بيشتر در حوزه كشاورزي است و هرسال نيازمند توليد 1200 دستگاه از اين پهپادها هستيم.
استاندار فارس در پاسخ به اين سوال خبرنگار ما كه آيا سازوكاري براي اعلام موارد نياز دستگاه هاي اجرايي به فعالان حوزه فناوري و تامين اين نيازها از طريق شركت هاي دانش بنيان و فعالان حوزه فناوري طراحي شده است يا خير؟ گفت: جا دارد شركت هاي دانش بنيان و فعالين اين حوزه ابتدا در يك محل يا نمايشگاه، محصولات خود را عرضه كرده و افراد را دعوت كنند و براي توليد محصولاتشان اطمينان خاطر داده و اعتمادسازي به وجود آورند.
ریيس پرديس شركت هاي دانش بنيان فارس نيز در اين مراسم افزود: ما براي محصولات فناورانه، سه شاخصه را درنظر گرفتيم؛ ظرفيت نوآوري طرح، انجام آن براي نخستين بار در كشور و تجاري سازي آن.
امير مسعود والي اظهار كرد: اين دو محصول رونمايي شده به توليد انبوه رسيده است. سامانه قفل مركزي خودرو تاكنون از كشورهاي فرانسه، كره و چين وارد و برروي 5/1 ميليون خودرو توليد داخل استفاده مي شد كه در حال حاضر با شركت خودروسازي سايپا در داخل كشور براي نصب اين سيستم برروي خودروها موافقت شده و اين اولين بار است كه شركتي در فارس در اين سطح فعاليت مي كند.
وي افزود: در اين زمينه در وهله اول پس از انجام آزمايش هاي لازم از محصول توليدي براي تامين سامانه قفل مركزي 50 هزار دستگاه قرارداد بسته شد كه تا 700 هزار خودرو نيز قابل افزايش است.
وي تصريح كرد: براي پهپاد نانوكامپوزيت نيز با بخش كشاورزي قراردادهايي را منعقد كرديم.
والي گفت: از اين پس ما هر هفته از يك محصول حوزه فناوري رونمايي مي كنيم. در حال حاضر 40 محصول در استان توليد شده و 20 محصول در ليست انتظار قرار دارد تا از آنها رونمايي شود.
گفتني است در حاشيه اين مراسم، تفاهم نامه هايي ميان دستگاه هاي اجرايي، بانك ها و شركت هاي دانش بنيان و توليد فناوري براي همكاري بيشتر به امضا رسيد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =