امکان درمان انحراف‌های شدید چشمی

دکتر روستائی متخصص و جراح چشم دانشگاه علوم پزشکی بابل از جراحی انحراف چشمی ۵۰ درجه و بهبود کیفیت زندگی خانم ۴۰ ساله و امکان درمان انحراف های شدید چشمی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از بابل، دکتر روستایی گفت: شش عضله در چشم مسئولیت حرکت کره چشم را بعهده دارند، اختلال در عملکرد هماهنگ عضلات دو چشم، منجر به از بین رفتن همراستایی چشمها شده و انحراف یا لوچی ("استرابیسم") ایجاد میشود. در این حالت غالبأ فقط یک چشم تصویر واضحی میبیند.

این متخصص با اشاره به اینکه شایعترین نوع انحراف چشم، نزدیک شدن سیاهی چشمها به همدیگر است که انحراف به داخل یا "ازوتروپی" نامیده میشود، اظهار داشت : درمان شامل اصلاح کامل عیب انکساری با عینک و تحریک چشم تنبل به دیدن از طریق بستن چشم سالم چند ساعت در روز می‌باشد و دیابت، فشار خون بالا، ضربه به سر، تومور یا سکته مغزی، بالا رفتن فشار مغز و بیماریهای غده تیروئید از دلالیل انحراف چشم در بزرگسالان می باشند.

وی ادامه داد : کاهش بسیار شدید بینایی در یک چشم و همچنین انحرافات طول کشیده از زمان کودکی نیز از دیگر علل شایع می‌باشند.

دکتر روستایی گفت : اگر انحراف به دلایل گذرا و یا قابل درمان ایجاد شده باشد، مثل دیابت، فشار خون بالا یا بیماریهای مغز و اعصاب، در این حالت نیاز به درمان جراحی عضلات چشمی ندارد ولی در غیر این‌صورت درمان اصلی آن جراحی است.

وی افزود: اگر تنبلی چشم وجود نداشته و یا خیلی شدید نباشد، نتایج طولانی مدت جراحی و حفظ همراستایی چشمها بسیار مطلوب است.

این متخصص بیان داشت: تصحیح انحراف علاوه بر بهبود حالت ظاهری فرد، سبب کاهش علایم خستگی چشمها و همینطور بهبود درک عمق یا دید سه بعدی میشود و مستقیم شدن چشمها همچنین سبب بهتر شدن احساس، اعتماد به نفس، شرایط اجتماعی-اقتصادی و در مجموع بهبود کیفیت زندگی فرد میشود.

وی با اشاره به اینکه محدودیت سنی برای انجام جراحی وجود ندارد ، گفت: اگر فرد مشکلات طبی و منع بیهوشی داشته باشد، جراحی تحت بی‌حسی موضعی قابل انجام است.

همچنین دکتر روستایی در خصوص بیماری که با انحراف شدید به بیمارستان میناگر مراجعه کردند، گفت: بیمار خانم ۴۰ ساله با انحراف به داخل (افقی) چشمها و با بیش از ۱۰۰ پریسم تقریبا معادل ۵۰ درجه همراه با انحراف عمودی چشم چپ از کودکی مراجعه نمودند و طی بررسی های اولیه کاندید عمل جراحی قرار گرفتند.

این متخصص چشم ادامه داد: ۳ عضله از چشم چپ و ۲ عضله از چشم راست بیمار طی دو مرحله جراحی شد و دو هفته پس از جراحی دوم چشمهای بیمار کاملا هم‌راستا بوده و بیمار دید دوچشمی خود را در غالب ساعات شبانه روز به دست آورده است و با توجه به عدم وجود تنبلی چشمها و بازگشت دید دوچشمی، پیش آگهی طولانی مدت بیمار از نظر مستقیم باقی ماندن چشمها بسیار عالیست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =