۰ نفر
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰

اسپانیا کشور تاریخ و فرهنگ است. این سرزمین به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب و دیدنی‌های متفاوتی که در خود جای داده، طرفداران زیادی دارد. هرگوشه‌ای از این سرزمین قسمتی از تاریخ و تمدن‌های پیشین را روایت می‌کند. اسپانیا به قدری زیباست که پیاده‌روی در میان کوچه و خیابان‌ها از محبوب‌ترین تفریحات گردشگران به حساب می‌آید. مردم میهمان‌نواز اسپانیا همواره با آغوشی باز از توریست‌ها استقبال می‌کنند و به معرفی بهترین دیدنی‌ها و ناب‌ترین جاذبه‎‌ های سرزمین‌شان می‌پردازند. به جرات می‌توان گفت که اسپانیا از آن جمله مکان‌هایی‌ست که هرکسی برای یکبار هم که شده باید به آن سفر کند.

از زیبایی‌های شهرهای اسپانیا که بگذریم جشنواره‌ها و مناسبت‌هایی که هر چند وقت یکبار در سراسر کشور برگزار می‌شوند نیز بسیار جالب هستند. همه ساله فستیوال‌های متعددی در اسپانیا برپا می‌شوند که هزاران گردشگر از سراسر اروپا برای شرکت در آن به این سرزمین سفر می‌کنند. در واقع فستیوال‌های اسپانیا بخش مهمی از آداب و رسوم مردم این دیار را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این فستیوال‌های منحصربه‌فرد در این مطلب به معرفی برخی از محبوب‌ترین جشنواره‌های این سرزمین خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که مردم هر یک از روستاها و شهرهای مختلف اسپانیا آداب و رسوم و جشن‌های خاص خودشان را دارند و در اینجا تنها با بعضی از آنها آشنا می‌شویم.

1-هفته مقدس | The Holy Week
بر اساس گفته‌های انجیل، هفته‌ی مقدس آخرین هفته‌ایست که حضرت مسیح (ع) بر روی این کره‌ی خاکی زندگی می‌کرد. همین موضوع سبب شده تا مسیحیان این زمان را جشن بگیرند. مراسم هفته‌ی مقدس یک هفته‌ی تمام طول می‌کشد و هرسال در تاریخ 14 آوریل آغاز شده و در بیستمین روز همین ماه به پایان می‌رسد.

لازم نیست حتما فردی مذهبی باشید تا از هفته‌ی مقدس در اسپانیا لذت ببرید، زیرا بسیاری از کسانی که در این فستیوال شرکت می‌کنند مسیحی نیستند و یا از افراد مذهبی به شمار نمی‌آیند. باید بدانید که این جشن در اسپانیا با نام (Semana Santa) نیز شناخته می‌شود. یکی از بهترین مکان‌ها برای شرکت در این فستیوال شهر سویل یا همان سویاست. در هفته‌ی مقدس در سراسر شهر و روستاها شمع روشن می‌کنند و افرادی با شمع‌های بسیار بزرگ، مسئول روشن کردن شمع‌های مردم می‌شوند.

جالب است بدانید که همه ساله هزاران تن با صندلی‌های خود در کنار خیابان‌ها می‌نشینند و منتظر شروع مراسم می‌شوند. تماشاگران اغلب با خود خوراکی‌های سبکی همراه می‌آورند و در کنار خیابان‌ها میل می‌کنند.

جشنواره هفته مقدس

جشنواره هفته مقدس

2-کارناوال اسپانیا | Carnival
اگر به فستیوال‌های رنگارنگ و موزیکال علاقه‌مند هستید و ترجیح می‌دهید که در جشنواره‌ای شاد شرکت کنید، کارناوال اسپانیا را از دست ندهید. در این جشنواره شرکت‌کننده‌ها لباس‌های متنوع و زیبایی به تن می‌کنند و با حرکات ریتمیک به رقص و آواز می‌پردازند. باید بدانید که کادیس و تنریف دو شهری هستند که کارناوال اسپانیا به بهترین شکل ممکن در آن‌ها برگزار می‌شود.

زمان این کارناوال ماه فوریه است و به صورت پراکنده در سراسر این ماه ادامه پیدا می‌کند. تنریف یکی از جزایر اسپانیاست که اگر آن را برای تماشای کارناوال انتخاب کنید، می‌توانید از سایر تفریحات موجود در آن نیز لذت ببرید. باید بدانید که این جشنواره در سطح دنیا بسیار مشهور است و برای تماشای آن از کشورهای مختلف دنیا به اسپانیا می‌روند. به عبارتی ساده‌تر باید بگوییم که این کارناوال شبیه به یک میهمانی بزرگ است که شرکت‌کننده‌هایش همگی لباس‌های رنگارنگ و زیبا به تن می‌کنند و در کنار هم به شادی می‌پردازند.

کارناوال اسپانیا

کارناوال اسپانیا

3-فالز | Falles
همه ساله در اواسط ماه مارس فستیوالی به نام فالز در شهر والنسیا برپا می‌شود. فالز جشنی بسیار بزرگ و همه‌گیر است و می‌توان گفت که تمامی ساکنان والنسیا در آن شرکت می‌کنند. فالز به قدری محبوب است که نامش در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شد. فالز فستیوالی یک هفته‌ای است و در این یک هفته عروسک‌های غول پیکری را در سراسر شهر به حرکت در می‌آورند. هر یک از عروسک‌ها سمبل یک شخص بزرگ یا رویدای مهم هستند، برخی از آنها هم برگرفته از شخصیت‌های کارتونی هستند. هر یک از عروسک‌ها جذابیت خاص خودشان را دارند و افراد بسیاری برای تماشای آن‌ها فرسخ‌ها راه می‌روند و دنبالشان می‌کنند.

در طول فستیوال فالز هرروز ساعت 14:00 یک نمایش بزرگ برگزار می‌شود که نمایش همراه با موزیک و آتشبازی است. امسال (2018) بیستمین سالگرد برپایی فستیوال فالز بود به همین خاطر با شور و حالی بیشتر برگزار شد.

جشنواره فالز اسپانیا

جشنواره فالز اسپانیا

4-لاتوماتینا | La Tomatina
لاتوماتینا یکی از منحصربه‌فردترین و مشهورترین جشنواره‌های دنیاست. در این جشن همه گردهم می‌آیند تا به یکدیگر گوجه‌فرنگی پرتاب کنند! اگر تا به حال به سمت کسی گوجه‌فرنگی پرتاب نکرده‌اید لاتوماتینا این فرصت را فراهم کرده تا هرقدر که بخواهید به دیگران گوجه پرتاب کنید. مردم اسپانیا از 70 سال پیش این فستیوال را برپا می‌کنند، در سال‌های ابتدایی شمار شرکت‌کننده‌ها زیاد نبود اما حالا به اندازه‌ای محبوب شده که اروپائیان از کشورهای دیگر به اسپانیا رفته تا در لاتوماتینا شرکت کنند.

این جشنواره در آخرین چهارشنبه‌ی ماه آگوست برپا می‌شود و تنها یک روز است. مردم برای شرکت در لاتوماتینا از چندین روز قبل برنامه‌ریزی کرده و گوجه‌فرنگی خریداری می‌کنند، البته در سال‌های اخیر، دولت مسئولیت تامین گوجه‌ی این جشن را بر عهده گرفته است. مسئولان در این طی لاتوماتینا کامیون‌های حمل گوجه را در شهرها می‌گردانند تا مردم بتوانند هرقدر که می‌خواهند گوجه برداشته و به سمت دیگران پرتاب کنند. در لاتوماتینا قوانینی هم وجود دارد، برای مثال هیچ کسی حق پرتاب لباس یا شی دیگری را ندارد و کسی نباید به دیگران آسیب برساند. حالا علاقه‌مندان به شرکت در این جشن باید بلیط بخرند. میزان فروش بلیط‌ها نشان می‌دهد که سالانه افراد زیادی در این جشنواره شرکت می‌کنند. با تمام شدن فستیوال نیز همه به سمت رودها و حوضچه‌ها می‌روند و خودشان را تمیز می‌کنند.

جشنواره لاتوماتینا

جشنواره لاتوماتینا

‏5-لوس پاتیوس | ‏de los Patios
جشنواره‌ی لوس پاتیوس همه ساله در شهر کوردوبای اسپانیا برگزار می‌شود. البته برخی نام شهر و فستیوال را باهم ‏ترکیب کرده و به آن کوردوبا پاتیوس ‏‎(Cordoba Patios)‎‏ می‌گویند. این جشن با شروع ماه می آغاز شده و چند ‏روزی ادامه پیدا می‌کند.‏

این جشنواره یکی از زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین مراسم‌هایی‌ست که در اسپانیا برگزار می‌شود. در طی این جشن ‏مردم کیک‌هایی با طعم گیلاس سرو می‌کنند و در همه جا بساط رقص و آواز برپا می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مهم ‏این جشنواره وجود گل‌های گوناگون در آن است، به این صورت که درِ برخی از باغ‌های گلِ خصوصی به روی ‏عموم باز می‌شود و همه می‌توانند از تماشای گیاهان لذت ببرند. اگر علاقه‌مند به شرکت در این فستیوال هستید، بدانید که ‏شهر کوردوبا را با خوراکی‌های خوشمزه‌اش می‌شناسند و باید در طول سفرتان حتما طعم خوش خوراکی‌های محلی ‏این دیار را بچشید.‏

جشنواره لوس پاتیوس اسپانیا

جشنواره لوس پاتیوس اسپانیا

6-آوریل فیر | The April Fair
این جشنواره با نام‌های آوریل فیر، سویل فیر یا نمایشگاه آوریل شناخته می‌شود. تا اسم فستیوال به میان می‌آید، در ذهن افراد بسیاری، لبا‌س‌های رنگین بانوان و رقص و موسیقی تداعی می‌شود. در آوریل فیر این تصورات به واقعیت تبدیل می‌شوند. از روز چهاردهم ماه آوریل به مدت یک هفته، مردم شهر سویل لباس‌های رنگی و زیبایی به تن کرده و در خیابان‌ها می‌گردند.

در طی این جشنواره همه‌چیز طوری آماده‌سازی می‌شود که گویا شرکت‌کنندگان چندین سال به عقب بازگشته‌اند زیرا اغلب شهروندان به وسیله‌ی کالسکه به این سو و آن سو می‌روند و همه پوششی همچون اجدادشان به تن می‌کنند. این جشن برای زنده‌نگهداشتن فرهنگ کهن اسپانیایی‌ها به وجود آمد و توضیح و توصیف آن کمی دشوار است و باید در آن حضور پیدا کنید تا اوج زیبایی و جذابیت‌هایش را متوجه شوید.

جشنواره آوریل فیر

جشنواره آوریل فیر اسپانیا

7-فریا دل کابایو | The Feria del Caballo
فریا دل کابایو عبارتی اسپانیایی‌ست که مترادفش در زبان فارسی نمایشگاه اسب می‌شود. این جشنواره را هر سال در شهر خرز ده لا فرونترا برگزار می‌کنند. این شهر وسعت کمی دارد اما طی این جشن، پر می‌شود از مردم و اسب‌هایی که از شهرهای دیگر به سمتش آمده‌اند.

فریا دل کابایو یک هفته طول می‌کشد و آغازش از ابتدای ماه می است. اما این جشنواره چیست؟ در این زمان، اسب‌ها و سوارکارانی وارد شهر شده و در مناطق مختلف رژه می‌روند و قابلیت‌هایشان را به نمایش می‌گذارند. اگر شما هم به اسب‌ها علاقه‌مند هستید این فستیوال را از دست ندهید. بد نیست بدانید که هر سال حدود 250 اسب در این جشن شرکت داده می‌شوند.

جشنواره فریا دل کابالو اسپانیا

جشنواره فریا دل کابالو اسپانیا

8-آگوست فیر | The August Fair
آگوست فیر یا نمایشگاه ماه آگوست نیز یکی از به‌یادماندنی‌ترین جشنواره‌های اسپانیاست. این جشن هر سال اواسط آگوست به مدت یک هفته در شهر ماگالا برگزار می‌شود. اگر در تابستان به اسپانیا می‌روید، شهر ماگالا یکی از بهترین مقاصد برای سفرهای آرامشبخش و استراحت است و می‌توانید در آن شاهد فستیوال‌های متعددی هم باشید.

طی این جشنواره دستفروشان به خیابان‌ها رفته و بازارهای خیابانی برپا می‌شوند. همچنین هرروز گروه‌های متعددی در کوچه‌ها و گذرگاه‌ها به رقص و آواز می‌پردازند. به طور کلی می‌توان گفت که فستیوال آگوست فیر زمان خوبی برای خرید، شادی و آشنا شدن با آداب و رسوم مردم بومی اسپانیاست.

جشنواره آگوست فیر اسپانیا

جشنواره آگوست فیر اسپانیا

9-ماجور دی گراسیا | Major de Gracia
این جشنواره مخصوص شهر بارسلوناست و یک فستیوال هنری به حساب می‌آید. زمان برپایی ماجور دی گراسیا 15 تا 21 ماه آگوست است. هنرمندان اسپانیایی برای نشان دادن استعدادهایشان دست به کار می‌شوند و گوشه و کنار شهر را به روش‌های مختلف تزیین می‌کنند.

اگر طی این جشنواره به بارسلونا سفر کنید، متوجه خواهید شد که هر بخش از شهر سورپرایزی ویژه برایتان دارد. همه‌جای شهر رنگین و زیباست و همه با شادی از تماشای آثار هنری لذت می‌برند. در این میان برخی از هنرمندان نوپا نیز نمایشگاه‌هایی برپا می‌کنند تا نظر بازدیدکننده‌ها را درباره‌ی آثار خود بدانند.

جشنواره ماجور دی گراسیا اسپانیا

جشنواره ماجور دی گراسیا اسپانیا

10-سنت جانز ایو | Saint John's Eve
یک شب در اسپانیا وجود دارد که برای همه‌ی ساکنان این کشور حایز اهمیت است، شبِ بیست‌وسوم ماه ژوئن. این شب را آغاز تابستان می‌دانند و همه در سواحل کنار هم جمع شده و آتش درست می‌کنند یا به تماشای آتشبازی می‌نشینند.

برخی از شرکت‌کننده‌ها لباس‌هایی به سبک گذشتگان می‌پوشند تا رنگی فرهنگی به این جشنواره بدهند. جالب است بدانید که این جشن شباهت زیادی به چهارشنبه سوری دارد زیرا مردم از روی آتش‌ها می‌پرند و آرزوی خوشی و خوش‌شانسی می‌کنند. در برخی از شهرهای اسپانیا، غذا نیز نقش مهمی در جشنواره‌ی سنت جانز ایو ایفا می‌کند و بومیان خوراکی‌های خاصی تهیه کرده و به همراه دوستان و اعضای خانواده‌شان نوش جان می‌کنند.

سنت جانز ایو اسپانیا

سنت جانز ایو اسپانیا

سخن پایانی
مروری شد بر برخی از بهترین و معروف‌ترین جشنواره‌های اسپانیا. نظر شما درباره‌ی این فستیوال‌ها چه بود؟ آیا از وجود چنین جشن‌هایی باخبر بودید؟ دوست دارید در کدامیک از آنها شرکت کنید؟

منبع: لست سكند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =