طی دهه‌های اخیر، چاقی در جهان به‌شدت رشد داشته و اصلی‌ترین دلیل آن نیز تغییر الگوی مصرف مواد غذایی است. طراحی برچسب‌های هشداردهنده روی مواد غذایی می‌تواند این روند افسارگسیخته را مهار کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سیناپرس، امروزه تقریبا تمام کشورهای جهان، کمابیش با بحران چاقی روبه‌رو هستند و متأسفانه هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که برای مقابله با این بحران، چه باید کرد. در بین کشورهایی که درگیر چاقی هستند، کشور شیلی یکی از بهترین برنامه‌های مقابله با بحران را ارائه کرده است. در این کشور تغییراتی اساسی و انقلابی در طراحی و ارائه بسته‌بندی غذایی و برچسب‌های اطلاعات ارزش مواد غذایی انجام‌شده است.

دولت شیلی به‌جای ارائه ارقام و آمار و درصدها روی برچسب مواد غذایی از نشانه‌های ساده و پایه‌ای برای اخطار مواد مضر موجود در بسته‌بندی‌های غذایی استفاده کرده است که روی این بسته‌ها نصب می‌شود و برای مثال به میزان بالای چربی، نمک، شکر یا چربی‌های اشباع‌شده داخل محصول اشاره می‌کند.

نمونه برچسب‌های هشداردهنده مواد غذایی

دیگر کشوری که در این زمینه به تلاش‌هایی برای مبارزه با چاقی دست زده، کاناداست که ۲۰ درصد از شهروندان بالغ آن دارای مشکل چاقی هستند. کانادا با وضع قوانین منسجم مرتبط با کنترل چاقی در حال تبدیل‌شدن به نخستین کشور پیشرفته‌ای است که این برنامه را در پیش‌گرفته است. هم‌زمان با این کشورها، مکزیک نیز برنامه‌های بهداشت عمومی برای مهار دیابت، چاقی و اضافه‌وزن را آغاز کرده است.

در ایالات‌متحده آمریکا که یکی از کشورهای اصلی دارای بحران چاقی محسوب می‌شود، داستان کاملا متفاوت است و شرکت‌های بزرگ تجاری تلاش می‌کنند اطلاعات و هشدارهای مرتبط با مواد غذایی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار نگیرد. بر اساس اسنادی که وب‌سایت خبری Vox به دست آورده است، نمایندگان تجارت ایالات‌متحده در تلاشند از طریق مذاکراتNAFTA ، سیاست‌های ملی برچسب زدن مواد غذایی در مکزیک، کانادا و همچنین ایالات‌متحده را لغو کنند.

به‌طور خاص در ایالات‌متحده پیشنهادی در مورد مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و نوشیدنی‌های غیرالکلی ارائه شده است که نشان می‌دهد کشورهای درگیر در معامله تجارتی نباید برچسب‌های هشداردهنده را روی محصولات غذایی نصب کنند.

این در حالی است که سبک غذایی آمریکا که مبتنی بر فست‌فودها شامل همبرگر، نوشابه‌های قندی و ... است و در سراسر جهان نیز شایع شده، وابستگی شدیدی به مواد غذایی فرآوری‌شده دارد. بر اساس مطالعه جدیدی که در نشریه پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده، تقریبا ۶۰ درصد از کالری مصرف‌شده در آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) تا ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) از غذاهای فرآوری‌شده مانند نوشابه، آب‌میوه، غذاهای یخ‌زده، نان سفید، کیک و بیسکویت‌ها تأمین شده است.

هنگامی‌که به‌جای وعده‌های غذای خانگی از غذاهای بسته‌بندی‌شده استفاده می‌کنیم، قند، نمک، کالری و چربی بیشتری مصرف می‌کنیم؛ به همین دلیل مصرف غذاهای آماده‌شده و بسته‌بندی‌شده به‌شدت با شیوع بیماری‌های مربوط به رژیم غذایی، ازجمله چاقی و اختلالات متابولیکی در سراسر جهان مرتبط است.

تغییر نحوه زندگی و الگوهای تغذیه انسان در دهه‌های گذشته سبب افزایش سطح چاقی در جوامع مختلف شده است و مطالعات جدید، نشان می‌دهد که در مقیاس جهانی، دو کشور آمریکا و کانادا بیشترین تعداد کودکان دارای اضافه‌وزن را به خود اختصاص داده‌اند و البته میزان شیوع چاقی در کودکان ایالات‌متحده آمریکا بیش از کشور کاناداست. محققان برای دست‌یابی به این نتیجه، اطلاعات و آمار موجود در مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) را طی بازه زمانی سال‌های دهه ۱۹۷۰ (۱۳۵۰) و ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۰) موردبررسی قرار داده‌اند. آن‌ها در این تحقیقات دریافته‌اند که میزان رشد چاقی در رده سنی کودکان و نوجوانان در کشورهای آمریکا و کانادا طی مدت زمان فوق‌الذکر، رشد بسیار نگران‌کننده‌ای داشته است.

نمودار رشد چاقی در ایالات‌متحده آمریکا

بر اساس این نتایج، شیوع چاقی در دهه‌های گذشته تنها مربوط به کودکان نیست و این موضوع در افراد بالغ و بزرگ‌سالان نیز مشهود است. اصلی‌ترین دلیل این موضوع نیز افزایش میزان دسترسی به مواد غذایی و تغییر رژیم غذایی انسان‌هاست که افزایش شدید چاقی را در جوامع به همراه داشته است. در این مطالعات، ۶۹ کشور مختلف موردبررسی قرار گرفت و مشخص شد از این میان، متوسط وزن و شاخص توده بدنی مردم ۵۶ کشور طی سال‌های گذشته با افزایش زیادی همراه بوده است. لازم به توضیح است که در این مطالعات تنها کشورهای دارای شرایط عادی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و کشورهایی که درگیر جنگ‌های داخلی، خارجی و قحطی بودند، بررسی نشده‌اند.

شیوع پدیده چاقی از این نظر دارای اهمیت است که به گفته پزشکان، چاقی می‌تواند ضریب خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله برخی بیماری‌های مرگبار را در افراد افزایش دهد. بیماری‌هایی مانند دیابت، عوارض قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان، در افراد چاق بیشتر بروز می‌کنند؛ به همین دلیل در این مطالعات به دولت‌ها توصیه شده است که با در پیش گرفتن سیاست‌های پیشگیرانه، مردم را به سمت مصرف مواد غذایی سالم‌تر سوق دهند.

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =