تسنیم نوشت: مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اغتشاشات اخیر کشور و نقش فضای مجازی در رخداد این حوادث گفت: اجماع خارجی و داخلی حاکی از زیان‌بار بودن فضای مجازی است حال که اجماع شده باید به فکر فضای مجازی سالم باشیم.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به حدیث اخلاقی از پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: بر اساس این حدیث، مردم آزارترین مردم در دنیا عذابشان از همه در روز قیامت شدیدتر است.

وی افزود: کسانی که توهین، هتک، دروغ و تهمت به سایر افراد در جامعه به‌ویژه در فضای مجازی می‌زنند، یکی از شاخصه‌های زشت مردم‌آزاری است که دامنه آن به ‌واسطه فضای مجازی بسیار گسترده شده است، بازی کردن با آبروی مردم بازی با خون مردم است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه درست کردن شایعات برای مردم نیز یکی دیگر از شاخصه‌های زشت مردم‌آزاری است گفت: رسانه‌های خارجی در این امر نقش مهمی دارند نباید کسانی که در داخل هستند به این شایعه افکنی‌ها توجه کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی پخش شایعات را سبب متزلزل شدن جامعه دانست و ادامه داد: پخش کالای قاچاق در جامعه نیز مردم‌آزاری است، آوردن کالای قاچاق سبب تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری مردم در داخل می‌شود، شاخه دیگر مردم‌آزاری این است که به تشریفات عقد نکاح و عروسی دامن بزنیم این امر سبب می‌شود جمعی از جوانان نتوانند اقدام به ازدواج کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی مسدود کردن مسیر افراد را مردم‌آزاری دانست و تصریح کرد: در باب حدود و دیات گاهی به مباشره و گاهی به تسبیب حکم می‌شود، مسدود کردن مسیر افراد دیه دارد.

وی مورد دیگر مردم‌آزاری را بلند بودن صدای بلندگوهای مساجد بیان و خاطرنشان کرد: برنامه‌های مسجد باید طوری باشد که مزاحمت عمومی نداشته باشد، ما حتی گفته‌ایم میان اذان صبح و اذان اوقات دیگر فرق بگذارند و این اذان را کمی ملایم‌تر بگویند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به مسائل روز کشور گفت: اخیراً مدارکی در رابطه با فضای مجازی برای ما آورده‌اند، اینکه فضای مجازی در اغتشاشات اخیر کشور نقش مهمی داشت، ما هم در داخل به اجماع داریم می‌رسیم که فضای مجازی یکی از موارد مهم اغتشاشات بوده است البته عوامل دیگر هم مهم بوده اما یکی از عوامل مهم تخریب در کشور فضای مجازی بوده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: اگر مسئله فضای مجازی نباشد این مسائل پیش نمی‌آید، اجماع خارجی و داخلی حاکی از زیان‌بار بودن فضای مجازی است، حال که اجماع شده باید به فکر فضای مجازی سالم باشیم، دلیل بیان این مسئله این است که هنوز مسئولان در رابطه با فضای مجازی مقاومت می‌کنند، در حالی‌که فضای مجازی بلایی فراگیر و ماری در آستین است، در جاهای دیگر مگر قول خارجیان مانند برجام درست بود و پایبند به قول‌هایشان بودند که اعتماد به آن‌ها داشته باشیم.

وی افزود: باید کسب‌ و کارها را به فضای دیگر انتقال داد و نباید گفت که قابل عمل نیست و نمی‌توان این کار را کرد، امیدواریم همتی به مسئولان داده شود تا برای فضای مجازی فکر جدی کنند.


مردم شبکه ملی اطلاعات را از دولت مطالبه کنند


همچنین بنا بر این گزارش، امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دولت نسبت به عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پاسخگو بوده و برای راه اندازی آن جدی باشد،گفت: وقت آن رسیده که مردم از دولت پیرامون عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مطالبه کنند.

آیت‌الله کاظم صدیقی شامگاه سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مهدی مظاهری در حسینیه بنی فاطمه اصفهان، اظهار داشت: در ابتدای انقلاب برخی از روحانیون خدمت امام خمینی (ره) رسیدند و عرض کردند که شما فرمودید روحانیت هم به امر قضاوت وارد شود اما برای قضاوت اجتهاد و عدالت شرط است، اجتهاد را می‌توان به دست آورد اما برای به دست آوردن عدالت چه کنیم که امام خمینی (ره) فرمودند باید به دنبال کسب آن بروید.
29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    14 0
    ان شاء الله روز قیامت هم میرسه و پرونده خیلی ها روشن میشه. وای که چه روز آرامش بخشی است روزی که توبه فرمایان در دادگاه الهی، جلوه گری هاشون رنگ می بازه و در محضر خدا قدرت سخن گفتن ندارن و پرونده کارهایی که در خلوت کردن آشکار میشه.
  • بی نام EU ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    11 1
    شما از اینترنت چه میدانی؟
  • بی نام GB ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    11 0
    ما هیچ گاه ارتباطمان را با دنیا قطع نکرده و نمی کنیم و نخواهیم کرد
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    12 0
    یه بنده خدایی آپارتمان ساخت نزدیک مسجد 5 ساله با ضرر هم کسی نمیخره ازش
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    13 0
    مرجع تقلید شیعیان ؟؟؟؟
  • بدون نام ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    11 0
    يعني فضاي مجازي هيچ خوبي نداره كه اينقدر به زعم شما رو مضراتش زوم كرديد ، نميشه كه يه پديده رو يه بعدي نگاه كرد اين در درجه اول به دور از انصافه، فضاي مجازي يعني اگاهي ايا مگر رسالت انبيا چيزي به حز اگاهي بخشي بوده?
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    11 0
    300 میلیارد تومان فقط همین ...
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    10 0
    حضرت آیت الله مکارم شیرازی اطلاع دارند تاکیدشون بر فیلترینگ فضای مجازی چه نقش عمده ای در اختلال در بازار دیجیتال مارکتینگ و سئو و ... دارد و میتواند بخش اعظمی از فعالین این عرصه رو به خاک سیاه بکشاند؟ ما همینطوریش فیسبوک، توئیتر، یوتیوپ، گوگل پلاس و ... رو در این حوزه از دست دادیم و عملا فقط اینستاگرام و تلگرام باقی مونده.
  • کوروش IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    11 0
    مگه شما توی این کارها هم دخالت میکنی؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    3 8
    جاج آقا ما شما رو بعنوان عالم دینی دوست داریم نه سیاستمدار حوزه سیاست توانائی های خاص خودش رو می خواد.
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    10 0
    آیا مسدودکردن دسترسی مردم به رسانه‌های آزاد، مردمی و بی‌طرف هم حکم مسدود سازی مسیر رو داره و مستوجب دیه هست؟ باور کنید دنیا فرق کرده. باور کنید نمی‌شه بدون دسترسی به شبکه‌های ارتباطی در دنیای جدید زندگی کرد.
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    16 1
    کالای قاچاق؟ شکر هم ذیل عنوان کالای قاچاق قرار می گیرد؟
  • بی نام AU ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    13 0
    حرام است؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    9 0
    شما اصولا تصور درستی از فضای مجازی نداری. فضای مجازی سالم دیگه چیه؟ یعنی اون رو ببریم دکتر؟ فرهنگ مردم را باید اصلاح کرد و نه فضای مجازی را. اگر فرهنگ اصلاح شود فضا خود به خود سالم می شود. به خدا موهام سفید شد از بس حرف تکراری زدم.
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    6 0
    نباید کسانی که در داخل هستند به این شایعه افکنی‌ها توجه کنند. اینقدر داخل کشور شفاف سازی وجود داره مردم اصلا نیازی به شایعه سازی ندارند مردم شبکه ملی اطلاعات را از دولت مطالبه کنند تا الان فقط به مطالبات مردم کسی توجه نمی کرد الان می گن مردم هرچی ما می گیم مطالبه کنن می دونم منشر نمی کنی ولی.............
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    11 0
    فضای مجازی خیلی بده چون ما فهمیدیم شما چن از بیتالمال میگری اگه فضای مجازی نبود ما فک میکردیم شماهم مثل حضرت علی هستی
  • بی نام A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    11 0
    در قضیه تنباکو میرزای شیرازی یه فتوای معروف داد مردم تمام قلیانها رو شکستند حتی در دربار زنهای درباری هم اجازه کشیدن قلیان به شاه را ندادند خوب شما هم یه فتوا بدهید و حرام کنید تا حرفهای شما هم محکی بخورد البته اگر مردم را عددی حساب کنید تا فتوای شما هم محکی بخورد البته اگر مردم را امی و نفهم و غیره ندانید
  • سيد حسام الدين يگانه IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    0 0
    مثلا يكي از فرمايشات ايشان در باب پزشك زن و مرد هست.در جايي كه پزشك زن وجود داشته باشد پزشك مرد حق معاينه زنان را ندارد.حالا خانمهاي باردار ميرن سونوگرافي و توسط پزشك مرد سونوي داخلي ميشن.اين مشكل تو فضاي مجازي براي مردم روشن شد.خالا اگه فضاي مجازي بسته بشه كه رساله ايشان رو كسي عمل نميكنه.اين از بركات فضاي مجازيه كه راديولوژيستهاي مرد جرات نميكنن دست به زنهاي حامله بزنن.البته براي پول بيشتر اين جماعت پزشك كاري به حرام و حلال ندارن و كار خودشون رو ميكنن.پس جناب اقاي مكارم شيرازي فكري به حال بي توجهي پزشكهاي بي دين جامعه بكنيد كه هيچ توجهي به رساله شما ندارند و دست از سر فضاي مجازي برداريد كه تنها دلخوشي اين حقيره.و من الله توفيق.