ایلنا نوشت: معاون اول رئیس جمهور در رابطه با گرانتر شدن قیمت بنزین تصریح کرد: برخی می‌گویند بنزین در افغانستان 70 سنت است و باید در ایران هم 70 سنت شود اما به نظر شما در شرایط کنونی کشور می‌توان این کار را انجام داد. سیاست‌ها باید گام به گام جلو برود و نمی‌توانیم یک دفعه از اقتصاد یارانه‌ای به اقتصاد آزاد برویم. ما باید یک سیاست مدیریت شده‌ای داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با شرایط جامعه حرکت کنیم.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش روز صادرات که امروز یکشنبه ۲۹ مهر در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، در جمع فعالان اقتصادی کشور اظهار کرد: ما امیدواریم شرایط اقتصادی کشور بهتر از پیش باشد و واردات و صادرات کشور روزهای بهتری را سپری کند تا بتوانیم به هم امید تزریق کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم فرصتی باشد تا بتوانیم به بخشی از مشکلات که در بخش اقتصادی وجود دارد پرداخته شود و این مشکلات حل شود.

وی اظهار داشت: واقعیت این است در شرایط خاصی قرار داریم که قابل کتمان نیست. برخی مسائل هست که گفتن آنها به نفع کشور نیست اما برخی مسائل دیگر بین مردم ایران عمومی و روشن است. در شروع دولت به دنبال باز کردن بندهایی بودیم که به دست و پای کشور بسته شده بود.

جهانگیری در ادامه در رابطه با پیمان سپاری ارزی تصریح کرد: من با پیمان سپاری ارزی سه بار مواجه شدم که یک بار در دوره آقای خاتمی بود که با سختی فراوان آن را حل و حذف کردیم و بار دوم در دوره دولت یازدهم بود که از دوره قبل اعمال شده بود و ظرف یک سال آن را حذف کردیم.

وی افزود: اما در این دوره و با توجه به شرایط کشور ما از پیمان سپاری ارزی حرفی نزدیم اما گفتیم صادرکننده باید ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی باز گرداند در غیر این صورت از معافیت‌های مالیاتی نمی‌تواند استفاده کنند. اگر صادرات به منظور کمک به اقتصاد نباشد تنها خروج ارز و سرمایه تلقی خواهد شد.

جهانگیری در رابطه با اوضاع و شرایط بین‌المللی خاطرنشان کرد: شرایط بین‌المللی کشور یک واقعیت است که بر سیاست‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارد. شرایط محیطی و اجتماعی کشور هم به نحوی بر سیاست‌های اقتصادی کشور تاثیرگذار است. اینکه بخش خصوصی بتواند در دنیا به خوبی کار کند بر اقتصاد موثر است و تعامل با دنیا و هماهنگ شدن با شرایط فرهنگی و سیاسی کشور باید مدنظر بنگاه‌های اقتصادی باشد.

وی افزود: ما می‌خواستیم ثبات به اقتصاد برگردد. شاخص‌های اقتصادی برای همه قابل پیش‌بینی باشد و مردم با مشکل اقتصادی مواجه نشوند.

جهانگیری گفت: در دوره یازدهم ثبات به اقتصاد بازگردانده شد و فضای بین‌المللی مساعد شد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: 18 ماه به صورت مستمر و فشرده با خارجی‌ها مذاکره کردیم و مذاکرات به ثمر نشست. در این دوره اما اتفاقات ویژه‌ای هم در روابط بین‌المللی و هم در سیاست داخلی افتاد. همه باید سعی کنند روحیه جوانمردی را در کشور تقویت کنند و کاری کنیم افراد حس کنند می‌شود با جوانمردی کار کرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه اقدامات ترامپ اوضاع کشور را کمی آشفته کرده است، اذعان داشت: اتفاقات بین‌المللی بسیار مهم است و ترامپ از زمانی که بر سر کار آمد شرایط مذاکره را بر هم زد. روحیه و غیرت ایرانی اجازه نمی‌دهد توافقی که به تصویب جهان رسیده زیر پا گذاشته شود. ما باید او را متقاعد کنیم که زور می‌گوید و باید شرایط مذاکره قبلی را بپذیرد. ما اهل منطق و گفت‌وگو هستیم. در این شرایط آمریکایی‌ها که اصل تحریم‌شان را 13 آبان گذاشته و بر روی آن تاکید دارند تحریم‌هایشان بیش از این موعد اجرایی شده است.

وی افزود: در این 4 ماهه هرچه توانسته‌اند به شرکت‌های طرف قرارداد ما برای نفت فشار آوردند. برخی شرکت‌ها قراردادهای خود را با ما بر هم زدند برخی بر سر قرار خود ماندند. در این میان تعدادی شریک هم برای کشور پیدا شد. درنظام بانکی و کشتیرانی هم این اتفاق‌ها افتاده است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید شرایط سخت تحریم و مشکلات اقتصادی را پشت سر بگذاریم، عنوان کرد: راه ساده‌ای نیست اما ما باید اراده کنیم تا این راه دشوار را با موفقیت طی کنیم. تحریم آمریکا یک تحریم سیاسی و اقتصادی صرفاً علیه ایران نیست بلکه علیه ملت و نظام ایران است. بدترین سختگیری‌ها را برای تامین دارو و کالاهای اساسی در همین ایام انجام دادند که مدیریت کشور و بخش خصوصی جلوی مشکلات را گرفته است. لذا راه مقابله با تحریم تنها وظیفه دولت نیست بلکه وظیفه همه نهادهای مدنی، جریان‌های سیاسی، دولت، حکومت و مردم است.

جهانگیری با اشاره به انزوای آمریکا در خروج از برجام تاکید کرد: آمریکایی‌ها در این مسئله در دنیا تنها هستند و تنها رژیم صهیونیستی و سعودی با آنها همسو هستند. اگر متحد بایستیم این دوران سخت را طی می‌کنیم که طولانی نخواهد بود. تحریم‌های آمریکا مصداق بارز ظلم، زورگویی و باج‌گیری علیه ملت ایران است. ما حتماً باید با تدبیر از این موضوع خارج شویم و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی بخشنامه‌ها خلق‌الساعه تصمیم‌گیری می‌شوند ،خاطرنشان کرد: اینکه بخشنامه‌ای خلق‌الساعه باشد واقعاً نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. می‌دانم ثبات سیاست‌ها مهم‌ترین عامل موفقیت کشور است اگر این اتفاق افتاده کار شما این است که به ما هشدار دهید تا ما آن را اصلاح کنیم ولی اگر تنها از نظر منافع یک بخش باشد این حرف منطقی نیست و باید منفعت کل کشور را در نظر گرفت.

وی گفت: رئیس جمهور در دوره اول بیشتر بر مسائل برجام تمرکز داشت اما در دولت دوازدهم بیشتر به مسائل اقتصادی توجه داشته و بر آن تاکید می‌کند. اگر ملت ایران در این موضوع با ما متحد باشند به آمریکا نشان می‌دهیم اقتصاد ما بر هم نمی‌ریزد و آمریکا را سر عقل می‌آوریم و این موضوع تنها چند ماه بیشتر طول نخواهد کشید. ما اگر بخواهیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم باید مثبت‌اندیش‌تر باشیم.

جهانگیری اذعان داشت: تحریم‌ها را سخت‌تر از این نکنیم و نگوییم استخوان‌های ما در حال شکستن است. می‌دانیم شرایط سخت است اما ملت را از تولید و شرایط کشور ناامید نکنیم. بدانیم از ما مظلوم‌تر مردم کشور هستند که درآمد آنها زیر 2 میلیون تومان است.

معاون اول رئیس جمهور در رابطه با گرانتر شدن قیمت بنزین تصریح کرد: برخی می‌گویند بنزین در افغانستان 70 سنت است و باید در ایران هم 70 سنت شود اما به نظر شما در شرایط کنونی کشور می‌توان این کار را انجام داد. سیاست‌ها باید گام به گام جلو برود و نمی‌توانیم یک دفعه از اقتصاد یارانه‌ای به اقتصاد آزاد برویم. ما باید یک سیاست مدیریت شده‌ای داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با شرایط جامعه حرکت کنیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    48 3
    سوخت و ماشین در همه جای دنیا ازاد است چرا ماشین را چند برابر قیمت میفروشید و برای بنزین گریه میکنید؟شما ها که همه چیز را به قیمت جهانی ارزیابی میکنید ماشین را هم ارزیابی کنید؟ چطور بنزین به خارج قاچاق میشود ولی ماشین به داخل قاچاق نمی شود؟ هر دو میخواهند از مرزهای کشور عبور کنند ورودی را خوب بسته ایم ولی در خروجی موفق نیستیم؟ تا کی ...
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    1 13
    معاونت محترم ریاست جمهوری بسیار کار شایسته است،اگاهی منطقی مردم، همراه با قوت قلب و هنر حضور بین مردم و اگاه کردن و کمک خواستن و همفکری است که چه کرد که بنفع مردم باشد و حرکت زیبایی است که اگر دشمن حمله می کند، عاقلانه مین گزاری ها را خنثی کرد، حق الناس پل صراطی است بین حق ا... و پذیرش اعمال انسانها و چنانچه متحد در جهت حق الناس و عدالت اجتماعی و معنویت حرکت شود که تاکید اسلام بر اتحاد است و تفرقه را نکوهش می کند، مردم اتحاد مسیولین اجرایی محترم و نمایندگان محترم را ببینند، خودشان از مسیولینشان برای کشورشان سبقت می گیرند. در پنای خداوند متعال باشید
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    1 8
    بهتر بود میگفتید ترامپ را سر عقل میاوریم
  • مظلوم IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    23 0
    بدانیم از ما مظلوم‌تر مردم کشور هستند که درآمد آنها زیر 2 میلیون تومان است.
  • بی نام US ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    24 0
    برگردوندن کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین آقای جهانگیری حقیقتا دیگه نفس ملت رو به شماره میندازه نکنید این کار رو
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    32 0
    متاسفانه گامهایتان در دلار خیلی بلند بود از سه وخورده ای به هجده هزار تومان
    • محسن A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
      6 0
      دمت گرم کلی خندیدم یاد شیب ملایم افتادم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    6 0
    شما اگه درست فنر دلار رو هواشو داشتین الان تفاوت ریالی قیمت بنزین این قدر سر به فلک نمی ذاشت. این اختلاف فاحش به دلیل به توجهی به ارزش پول ملی است
  • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    0 0
    اگر اینجور محا سبه می کنید درامد یک کارگر هم روزی سه دلار که میشود روز چهار لیتر بنزین