پانا بخشهایی از مقاله سیدحسین موسویان را منتشر کرد.

در این مقاله که بولتن دانشمندان اتمی آمریکا آن را منتشر کرده آمده است:

* خروج ترامپ از برجام یک ضربه سنگین به کلیت موضوع "عدم اشاعه سلاح های هسته ای" درجهان است زیرا که این توافق از بالاترین استانداردهای شفافیت و راستی آزمایی در برنامه هسته ای برخوردار است. او در سخنرانی ماجراجویانه خود در مورد خروج از برجام به ادعاهای بی اساس نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل استناد کرده و مدعی نقض برجام توسط ایران شد اما ترامپ این واقعیت را نادیده گرفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی و دبیر کل سازمان ملل متحد از ژانویه 2016 تا کنون مستمرا تأیید کرده اند که ایران به تمامی تعهدات برجامی خود بطور کامل عمل کرده است. درحقیقت ترامپ نهادهای بین المللی مسئول در مورد عدم اشاعه را خوار نمود ضمن اینکه به نصیحت های متحدان اروپایی خود هم وقعی نگذاشت.

* ترامپ با خروج از برجام، به شانس عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای نیز ضربه زد زیرا که با منطقه ای کردن اصول برجام و شکل دادن همکاریهای منطقه ای در زمینه برنامه صلح آمیز هسته ای بر اساس اصول برجام، جهان میتوانست گام بلندی بسوی عاری سازی خاورمیانه از سلاحهای هسته ای بردارد.

* ترامپ همچنین با این اقدام خود شانس بالقوه همکاری های بعدی بین ایران و آمریکادرمورد سایر موضوعات خلع سلاحی و نیز حل و فصل بحران های منطقه ای را از بین برد. آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران قبلا اشاره کرده بود که با اجرای درست تعهدات برجام توسط آمریکا ، شانس گفتگو در مورد سایر مسائل بوجود خواهد آمد. بعد از توافق هسته ا ی، ایران به گفتگوهای صلح سوریه دعوت شد که از آن زمان به بعد پیشرفتهایی در کاهش درگیریها مشاهده شده است.

* سخنرانی ترامپ درمورد اعلام خروج از برجام، در حقیقت یک اعلان آشکار در مورد سیاست «تغییر رژیم» در ایران بود زیرا که او تصریح کرد با تمام ظرفیت به تقابل آمریکا با ایران خواهد پرداخت. این رویه شانس هرگونه تعامل دو کشور را نابود کرده و باعث رادیکالیزه شدن سیاست های ایران علیه آمریکا خواهد شد. مسیری که ترامپ در پیش گرفته، موجب تشدید خطرناک تخاصمات با ایران است، روندی که میتواند به جنگ ختم شود، جنگی که هزینه آن بسیار گسترده تر از هزینه های آمریکا درجنگ عراق خواهد بود.

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =