رئیس جمهور فرانسه گفت ما در مورد ایران و به ویژه در خصوص توافق هسته ای سال دوهزار و پانزده اختلافات روان شناختی(با آمریکا) داریم، او در ادامه تاکید کرد ادامه فروش نفت ایران برای همه جهان خوب خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، مکرون در نشست خبری پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت من و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز گذشته با یکدیگر گفتگو کردیم که طی آن در مورد برخی مسائل اختلاف نظر داشتیم اما به پیشرفت هایی دست یافتیم.

مکرون گفت: من فکر می کنم در مورد مسائل زیادی در گفتگو با ترامپ به پیشرفت عینی دست یافتیم که نخستین مورد آن سوریه است. من فکر می کنم ما واقعا با تغییر تعهدات آمریکا در قبال سوریه رو به رو هستیم که من از آن استقبال می کنم. آمریکا هم اکنون بیش از هر زمان دیگری در سوریه تعهد دارد.

آمریکا با ما به طور کامل در مورد اهمیت فوریت انسانی در منطقه ادلب موافق است. آمریکا هم مانند ما برای حل و فصل سیاسی اوضاع ارجحیت قائل است. آمریکا هم خواهان تسریع امور در حوزه قانون اساسی و برگزاری انتخابات است. من در این زمینه انتظارات بسیاری از رئیس جمهور آمریکا دارم. این نشان می دهد که این شیوه بر مبنای احترام به تمامیت ارضی یک کشور و همکاری منطقه ای و بین المللی می تواند به نتیجه برسد.

مکرون


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما که مشروح نشست را منتشر کرده است:

مکرون گفت من امیدوارم ما بتوانیم مذاکرات در مورد ایران را ادامه دهیم . ما در مورد ایران و به ویژه در خصوص توافق هسته ای سال دوهزار و پانزده اختلافات روان شناختی داریم. اما من شاهد هستم که آمریکا در گفتمان خود امیدوار است که در نهایت به یک توافق با ایران دست یابد. وی فشار زیادی بر حاکمیت ایران وارد می کند و امیدوار است بتواند تضمینی در مورد فعالیت هسته ای ، موشک های بالستیک و حضور منطقه ای ایران به دست آورد.

این همان خط مشی است که ما طی یک سال گذشته از آن دفاع کرده ایم. ما همچنین در مورد برنامه جامع اقدام مشترک اختلاف هایی داریم اما من امیدوارم بتوانیم با شیوه های متفاوت به راه حلی دستیابیم که اجازه آرامش در منطقه را بدهد و راه حلی پایدار در مورد ایران باشد.


مکرون افزود در مورد مسائل تجاری ما اروپایی ها آماده مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم درگیری ها را در این زمینه کاهش دهیم. من آغاز مذاکرات در این زمنیه از اوایل تابستان را تبریک می گویم . من فکر می کنم ما به تدریج به این نتیجه می رسیم که همکاری بهترین شیوه است.

در ادامه این نشست خبری یکی از خبرنگاران گفت ترامپ در سخنرانی خود اعلام کرد آمریکا آماده است نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی بیشتری بفروشد. آیا فرانسه حاضر است در صورتی که آمریکا به توافق آب و هوای پاریس بازنگردد همچنان از این کشور گاز طبیعی مایع بخرد؟

مکرون در پاسخ گفت من در مورد همه توافق های تجاری که امضا خواهند شد بسیار شفاف هستم. من معتقدم که باید به توافق پاریس احترام گذاشته شود. مذاکراتی در این زمینه در جریان است که همه این مسائل را پوشش می دهد. واضح است که این فرانسه نیز که لزوما به گاز طبیعی مایع نیاز دارد. اما در حوزه انرژی فرانسه و اروپایی ها تمایل زیادی برای استقلال دارند. این محور اصلی راهبردهای انرژی ماست. در حوزه کشاورزی هم فکر می کنم اروپا استقلال دارد.

یک خبرنگار ترک گفت پس از شکست داعش کردها احساس می کنند از سوی جامعه بین الملل به فراموشی سپرده شدند. کردها در سوریه بخشی از روند سیاسی هستند که دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه تلاش می کند آن را اجرایی کند. موضع شما در مورد کردها چیست؟

مکرون گفت شما حق دارید. باید نقش داشتن تمامی کردها در نبرد با داعش به رسمیت شناخته شود. من با راه حلی قانونی و سیاسی در سوریه موافق هستم که در آن تمامی گروه های سوری حضور داشته باشند. من صبح امروز با مخالفان سوری گفتگو کردم. جایگاه کردها باید مورد تجزیه تحلیل قرار گیرد و به آن توجه شود.

 

مکرون

خبرنگار پرسید: در میان تصمیم های یک جانبه ای که از سوی آمریکا اتخاذ شده است تحریم های ایران است که تاثیر قابل توجهی بر شرکت های خارجی داشت که با ایران تجارت می کردند.آیا شما در گفتگوی روز گذشته با دونالد ترامپ از تاثیر مخرب این اقدام بر شرکت های فرانسوی صحبت کردید؟ آیا امیدی به تغییر عقیده ترامپ در این زمینه وجود دارد؟ ترامپ در سخنرانی خود بی رحمانه به اوپک و شیوه این نهاد برای افزایش قیمت نفت حمله کرد. وی گفت این اقدام خوبی نیست.آیا این دیدگاه نگران کننده است.

مکرون گفت: من فکر می کنم در مورد بهای نفت ، همواره مسائل سیاسی مطرح است. دو عامل برای کاهش قیمت نفت وجود دارد. یکی از آنها کاهش تقاضا و دیگر افزایش عرضه است.

من متوجه اهمیت افزایش قیمت نفت برای دونالد ترامپ هستم. من فکر می کنم اگر می خواهد این مشکل را حل کند و شاهد روندی خوب برای بهای نفت باشد ایران باید بتواند به فروش نفت ادامه دهد. این برای صلح و قیمت جهانی نفت خوب خواهد بود.
رئیس جمهور فرانسه ادامه داد: موضع فرانسه و اروپایی هم با راهبرد کاهش بهای نفت یکسان است . ما در مورد ایران سخت گیر هستیم. اما برجام اجازه فروش نفت ایران را می دهد که این برای همه و همچنین برای گشایش اقتصادی و جامعه ایران خوب است.

در مورد تبعات راهبردهای آمریکا در ایران و تصمیم های آتی فکر می کنم تردیدی وجود ندارد که ترامپ چهارم نوامبر تحریم های جدید را اعمال خواهد کرد. بدیهی است که این تحریم ها بر شرکت های ایران و اکثر شرکت های ما که با ایران تجارت می کردند تاثیر بگذارد.

ما در این باره صحبت کردیم. من فکر می کنم راهبردی که آمریکا در پیش گرفته است بر مبنای کاهش توان مالی حاکمیت ایران است تا ناچار به تغییر راهبرد و بازگشت به میز مذاکرات شود. این راهبردی است که از ابتدا ما با آن موافق نبودیم زیرا من معتقدم ما می توانیم بدون فشار بر مردم فشار سیاسی اعمال کنیم.

در این شرایط ما از ماهها پیش تلاش می کنیم تا ایران را در چارچوب توافق وین نگه داریم و مکانیسمی جایگزین ایجاد کنیم که شرکت ها خسارت تصمیم های آمریکا را نپردازند و موجب تنبیه و تغییر عقیده شرکت های بزرگ اروپایی و بین المللی که در آمریکا حضور گسترده دارند نشود و در مقابل اجازه دستیابی به راه حلی تجاری و صنعتی را با حضور قدرت های منطقه ای بدهد و در چارچوب قرارداد وین برای ایران نتایج اقتصادی داشته باشد. مذاکرات در این زمینه از یک سو میان فرانسه، انگلیس و آلمان و اتحادیه اروپا و ایران و از سوی دیگر با هند، چین، روسیه و بسیاری از قدرت های منطقه ای در جریان است تا بتوانیم به راه حل تجاری پایدار دست یابیم.

بدیهی است که این مکانیسم به همه شرایط پاسخ نخواهد داد اما فکر می کنم در برخی مسائل این مسائل به ویژه در ارتباط با شرکت های کوچک و متوسط ما نتیجه گرفته ایم. من موافق آن هستم که اروپا استقلال مالی و تجاری خود را تقویت کند.

من فکر می کنم این برای اروپا خوب نیست که تصمیم یک جانبه آمریکا ، موجب شود شرکت های اروپایی نتوانند در چارچوب تصمیمات اروپایی فعالیت کنند.

در حال حاضر فرا سرزمینی بودن برخی تصمیمات آمریکایی با استفاده از فرا سرزمینی بودن دلار مسئله بسیار بدی است. به همین دلیل است که من به دنبال اروپایی بسیار قدرتمند و منطقه یورو بسیار منسجم هستم زیرا این شرایط است که یورو را به ارز جایگزین در برابر دلار تبدیل می کند.

به همین دلیل است که من با قوانین مالی ، تجاری و اقتصادی که استقلال اروپا را تقویت کند موافق هستم. این مسئله ای است که کمیسیون و پارلمان اروپای بعدی باید آن را در برنامه قرار دهند.


52310

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    0 0
    کاملا مشخصه با حرف ایران رو به بازی گرفته اند. فرانسه اولین کشوری بود که در عمل واردات نفت از ایران را متوقف کرد ولی حرف از ادامه فروش نفت ایران میزند.