باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: قراردادن نوزاد در کالسکه به راحتی والدین کمک می‌کند، اما خطرات جدی برای سلامت کودک در مناطق شهرنشین به دنبال دارد. نوزادان و کودکان خردسال تا زمانی که بتوانند به طور مستقل راه بروند معمولاً به وسیله والدین و درون کالسکه‌ها جا به جا می‌شوند.

کارشناسان هشدار می‌دهند، حرکت دادن کالسکه در خیابان به ویژه زمانی که هوا آلوده است، می‌تواند نوزادان را تا ۶۰ درصد بیشتر از بزرگسالان در معرض بیماری‌های ناشی از آلودگی هوای خودرو‌های سواری قراردهد.

به طور کلی کالسکه‌ها ارتفاعی بین نیم متر تا ۸۵ سانتی متر از سطح زمین دارند که این سبب می‌شود در فاصله اندکی از اگزوز خودرو‌ها قرار بگیرند.هوا در اطراف اگزوز خودرو‌ها بسیار آلوده است و می‌تواند به راحتی با نفس کشیدن وارد مجاری تنفسی نوزادان، ریه و در نهایت جریان خون آن‌ها شود.


کارشناسان اعلام کرده‌اند آلودگی هوا آسیب‌های جدی بر سلامت نوزادان و کودکان خردسال می‌گذارد و می‌تواند سبب آسیب مغزی، ابتلا به بیماری‌های تنفسی چون آسم، سرطان خون، تاخیر در رشد، افت کیفیت هوش و عملکرد شناختی شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند هوا در یک متر بالاتر از سطح زمین در معرض بیشترین حجم از آلودگی قرار دارند که این موضوع به دلیل برخورد مولکول‌های هوا با خروجی اگزوز خودروهاست.

تحقیقی دیگر در این باره نشان می‌دهد، قرار گرفتن نوزاد به میزان زیاد با آلودگی هوا ناشی از دود خارج شده از اگزوز خودرو‌ها می‌تواند سبب افزایش خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی در نوزادان شود.در ذرات آلوده هوا، اکسید نیتروژن وجود دارد که به سرعت می‌تواند در برخی نوزدان سالم سبب سندرم مرگ ناگهانی شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند حساسیت بالای نوزادان نسبت به آلودگی هوا به دلیل سیستم ایمنی ضعیف ریه هاست که هنوز به طور کامل رشد نکرده اند.سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یکی از اصلی‌ترین عامل‌های مرگ و میر در نوزدان سالم بین یک تا دوازده ماهه است.

 

محققان دانشگاه بیرمنگام که این پژوهش را انجام داده اند به والدین توصیه می‌کنند در ماه‌های اول تولد نوزاد آن‌ها را بیشتر درمحیط خانه نگهداری کنند تا کمتر درمعرض آلودگی هوا قراربگیرند.کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند والدین از سیستم‌های تهویه هوا درون خانه استفاده کنند تا سلامت نوزادان آن‌ها افزایش یابد.

محققان در این پژوهش میزان مرگ و میر کودکان ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ در غرب منطقه میدلندز بررسی کرده‌اند که وضعیت آلودگی هوا در آن‌ها ناسالم است و دریافتند میزان مرگ و میر نوزدان در این منطقه بیشتر از سایر مناطق است.

کارشناسان به والدین ساکن مناطق شهری با وضعیت آلودگی هوای ناسالم توصیه می‌کنند، نوزادان خود را در یک سال اول تولد کمتر به مرکز شهر و مکان‌های آلوده از نظر آلودگی هوا ببرند، در صورت اجبار به همراه بردن نوزادان، آن‌ها را در آغوش بگیرند و از کالسکه کمتر استفاده کنند.

همچنین کودکان خردسال هم در مناطق آلوده شهری از سه چرخه کمتر استفاده کنند، زیرا ارتفاع کمی دارد و امکان ابتلای کودکان به بیماری‌های مختلف وجود دارد.

پژوهشگران اعتقاد دارند با کنترل آلایندگی خودرو‌ها از سوی دولت کشور‌های مختلف، کاشت بوته و انواع گیاهان در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها برای جذب گاز‌های سمی و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌توان از آلودگی هوای شهر‌ها کاست و در نهایت سبب جلوگیری از ابتلای نسل‌های آینده به بیماری‌های مرگبارشد.

پژوهشگران دانشگاه سینسیناتی در یک مطالعه دریافتند نوزادانی که در مناطق بسیار آلوده از نظر آلایندگی محیط به دنیا می‌آیند بیشتر درمعرض نقص‌های مادرزادی، چون شکاف کام یا لب قراردارند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =