۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۱

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: روسیه سامانه دفاع موشکی جدیدی را آزمایش کرد که قادر به مقابله با حملات موشکی گسترده آمریکاست.

به گزارش پراودا ریپورت، مقامات وزارت دفاع روسیه اعلام کردند این کشور یک سامانه دفاع موشکی ارتقاء یافته را در محدوده «ساری-شاگان» در قزاقستان با موفقیت آزمایش کرده است.

«آندری پریخودکو» معاون فرمانده دفاع موشکی نیروی هوایی روسیه، گفت: «شاخص‌های تاکتیکی و فنی این موشک که مربوط به دامنه شلیک آن، دقت و مدت زمان اصابت آن به هدف می‌شوند، به طور قابل ملاحضه‌ای از سلاح‌های مدرن فراتر هستند».

به گفته «الکسی لئونکوف» یک کارشناس نظامی روس، این سامانه دفاع موشکی قادر به رهگیری موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای آمریکاست که به صورت گسترده شلیک می‌شوند.

لئونکوف گفت این موشک نسخه‌ی ارتقاء یافته‌ موشکی دیگر است. او در این باره افزود: «این همان سامانه ضدموشکی A-۱۳۵ است که برای حفاظت از مناطق اطراف مسکو و مناطق صنعتی مرکزی استفاده می‌شود».

این کارشناس گفت: «موشک ارتقاء یافته A-۱۳۵ دامنه و سرعت بیشتری دارد و مواضع مورد نظر را با دقت بیشتری هدف می‌گیرد. اگر وزارت دفاع جزئیات این موشک را اعلام نکرده است به این معناست که روسیه نمی‌خواهد جزئیات دکترین هسته‌ای خود را به آمریکایی‌ها لو بدهد».

لئونکوف معتقد است روسیه عملکرد سامانه‌های دفاع موشکی خود را از دو جهت بهبود می‌بخشد. نخست، موشک‌های آمور (Amur (A-۱۳۵ دور برد و کوتاه برد را مدرن می‌کند. دوم، مهندسان نیروی دفاع هوایی روسیه روی یک سامانه دفاع موشکی جدید به نام A-۲۳۵ کار می‌کنند.

سامانه دفاع موشکی A-۱۳۵ قادر به رهگیری موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای است که به صورت گروهی یا تکی شلیک می‌شوند. اولویت آمریکایی‌ها شلیک به روش «سالوو» (شلیک گسترده موشکی) است که در آن تعداد زیادی موشک بالستیک غیرهسته‌ای برای خلع سلاح دشمن شلیک می‌شوند و روسیه قادر به رهگیری آن نیست. اما لئونکوف می‌گوید آزمایش موشکی جدید روسیه نشان می‌دهد که این کشور می‌داند چگونه به این نوع حمله پاسخ دهد.

الکسی لئونکوف در پایان گفت: «در گذشته به این روش عمل می‌کردیم: دشمن حمله می‌کرد و ما آن را شناسایی و سپس شلیک می‌کردیم. اما امروزه همه چیز سریعتر اتفاق می‌افتد. ما یک سامانه هشدار فضایی داریم. در صورتی که یک حمله موشکی گسترده اتفاق بیافتد ماهواره‌ها مبدا شلیک و مناطقی را که تحت تاثیر قرار داده است، شناسایی می‌کنند. آن‌ها اطلاعات را تحلیل می‌کنند و به بخش کنترل ماموریت می‌فرستند و دستور حمله متقابل صادر می‌شود. دشمن فکر می‌کند می‌تواند روسیه را به زانو درآورد، اما این خوشحالی خیلی طول نمی‌کشد».

سامانه ضدموشکی A-۱۳۵ به دو موشک ضدبالستیک پر سرعت ۵۳T۶ با سرعتی حدود ۵.۲ تا ۵.۵ کیلومتر بر ثانیه مجهز است. A-۱۳۵ به دو ضد موشک مجهز است که سوخت جامد دارند و قادر به حمله به اهداف بالستیک تا ارتفاع ۵ تا ۳۰ کیلومتر و دامنه حداکثر ۸۰ کیلومتری هستند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =