۰ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
پهلوانان سنگی شیراز هیچ سایبانی ندارند

«خبر جنوب» نوشت: با این که ظرافت و زیبایی نقوش سنگی هخامنشی و ساسانی را ندارند اما به عنوان بخشی از میراث ملموس فارس به شمار می روند، میراثی که باید به درستی حفاظت و مرمت شود.

درباره نقوش سنگی پهلوانان صحبت می کنیم؛ آثاری که از دوره قاجار بجا مانده اند؛ آینده این آثار اما با پرسشی روبه رو است. در یک کلام، این آثار به حال خود رها شده اند.

آن زمان که عمارت کاخ خورشید به دستور یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار در شیراز ساخته شد معماران این بنا به تقلید از حجاران هخامنشی بخشی از دیوارهای عمارت را به حک کردن نقوش پهلوانان اساطیری ایران اختصاص دادند که هم اکنون این نقوش سنگی در موزه پارس نگهداری میشود.

شکی نیست که بخش های مهمی از تاریخ ایران را می توان در موزه پارس دید، موزه ای که به عنوان قدیمی ترین موزه استان فارس شناخته می شود و آثار با ارزش بسیاری را ازدوره های مختلف تاریخی در دل خود جا داده است حتی در محوطه بیرونی این موزه «باغ نظر» هم آثار و اشیایی منحصر به فرد و تاریخی دیده می شود که به رغم آن که به نظر نمیرسد از چیدمان خاصی هم برخوردار باشند اما برای گردشگران و بازدید کنندگان از جذابیت خاصی برخوردارند اما این که برخی آثار با ارزش این موزه شرایط نا مناسبی داشته باشند، جای پرسش است.

بنابر این گزارش آن چه این روزها نظر برخی از فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استان را به خود جلب کرده وجود و نحوه نگهداری سنگ های ازاره کاخ خورشید است به طوری که این فعالان معتقدند این آثار تاریخی سال هاست به حال خود رها شده اند و هم اکنون در معرض تخریب هستند و اگر فکری به حال این آثار قاجاری نشود در آینده ای که دور هم نیست از این میراث چیزی باقی نخواهد ماند.

 

46

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =