یک جشنواره خوشمزه برای بانوان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی فارس

«خبرجنوب» نوشت: اولین جشنواره طبخ آبزیان ویژه بانوان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با هدف اشاعه فرهنگ مصرف آبزی و ارتقای سرانه مصرف غذاهای دریایی به عنوان غذای سلامتی دیروز برگزار شد.

علی فلاحی، مدیر امور شیلات و آبزیان استان فارس استفاده از ظرفیت بانوان در جهت افزایش سرانه مصرف آبزیان را یکی از مهم ترین اهداف این جشنواره عنوان کرد و گفت: سازمان شیلات ایران و به تبع آن مدیریت شیلات فارس، همیشه حلقه های زنجیره تولید را از تولید تا مصرف دنبال کرده و اقدامات قابل توجهی نیز در این خصوص انجام دادهاند.
استانداردسازی تولید در بخش استخرهای پرورش آبزیان، انتقال ارزش غذایی از آبزیان، برگزاری دوره های آموزشی و جشنواره های طبخ آبزیان، ایجاد مراکز عرضه و بازارهای جدید و از همه مهمتر کمک به بهبود سیستم حمل و نقل بازار و تنوع بخشی به آبزیان، همه در راستای افزایش سرانه مصرف آبزیان بوده که به گفته فلاحی در طول سالهای گذشته تا کنون انجام شده است.
وی با بیان این که سرانه مصرف آبزیان در استان فارس 4/9 کیلوگرم و نزدیک به سرانه مصرف کشوری است، ابراز كرد: در گذشته اقدامات خوبی از سوی دولت و بخش خصوصی انجام گرفته تا این شاخص افزایش یابد اما هنوز تا سرانه جهانی فاصله زیادی داریم.
این مسئول با اشاره به همجواری فارس با استانهای بوشهر و هرمزگان، دسترسی آسان به ماهیان دریایی و تنوع آنها در حوزه فراوری و بخش پرورشی را مثبت، ارزیابی و تاکید کرد که این قابلیت میتواند در افزایش شاخص سرانه مصرف اثربخش باشد هر چند که برنامه ریزی در این راستا نیاز به اقدامات زیرساختی و فعالیت های آموزشی دارد. معصومه دستغیب، مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری فارس نیز نقش زنان در مقوله تغذیه و علاقمندی آنها به حوزه غذا را اساسی و موثر، قلمداد کرد و گفت: در آمار فرهنگسراهای شهرداری از میان کلیه فعالیتهای هنری، کلاس های آشپزی بیش از سایر کلاسها مورد استقبال بانوان قرار می گیرد.
به گفته دستغیب، کسانی که در ارائه آموزش در این حوزه فعال هستند آن طور که باید نتوانستهاند به نیاز زنان در این بخش پاسخ دهند و هنوز راه درازی در پیش دارند.
وی به چند دلیل عمده، برگزاری جشنواره طبخ آبزیان و این گونه فعالیت ها را مهم ارزیابی و اظهاركرد: در جامعه ما مسئله سلامت تحت تأثیر وقایع گوناگون به ویژه مصرف فست فودها و غذاهای بیرون قرار گرفته هر چند این موضوع، نشان دهنده این است که تبلیغات آن ها بیشتر از فعالیت هایی است که به صورت علمی و تخصصی در این حوزه صورت گرفته است.
مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری فارس با تأکید بر افزایش دامنه اطلاعات زنان در بخش طبخ آبزیان، پیشنهاد داد: شهرداری شیراز یکی از فرهنگسراهای خود را به آموزش طبخ آبزیان و آموزشهای تخصصی بانوان در این حوزه اختصاص دهد و با تبلیغات وسیع، اشاعه فرهنگ آبزی مصرفی و ارتقای سرانه مصرف غذاهای دریایی را رقم بزند.
دکتر عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت آبزیان سازمان شیلات ایران در ادامه با بیان این که سال گذشته میزان مصرف سرانه آبزیان به 2/11 درصد رسیده است، بهترین راه حل بهداشت روانی و جسمانی را در اصلاح روش های تغذیه، جست و جو و تأکید کرد: 33 درصد از پروتئین گوشتی سبد خانوارها باید ماهی باشد.
گلشاهی گفت: برای رسیدن به این 33 درصد باید از آبزیان گروه های مختلف استفاده شود گرچه قطعه بندی آبزی نیز در طبخ آن بسیار مهم است که معمولا هم رعایت نمیشود و اسیدهای چرب خانواده امگا 3 و لبههای شکمی آن دور ریز میشود.
وی با اشاره به فواید غذاهای دریایی و اهمیت گنجاندن آن در سبد غذایی، اهمیت مصرف آبزیان توسط بچه ها را گوشزد کرد و افزود: حتی اگر پدر یا مادر، مصرفکننده آبزیان نیستند به دلیل ارزش غذایی نباید آن را از برنامه بچه هایشان، حذف و ذائقه آنها را
عوض کنند.
گلشاهی با استناد به این که گفته می شود ماهی گران است در عین حال استفاده از آن را ارجح دانست و گفت: با مصرف 85 گرم ماهی، خواصی معادل170 گرم گوشت سفید و 200 گرم گوشت قرمز به بدن میرسد.
گفتنی است، در این جشنواره که بیش از 50 نوع غذای دریایی طبخ شده بود؛ داوران بر اساس معیارهای طعم و مزه غذا، ارزش غذایی، تزیین سفره و خلاقیت، نفرات برتر را معرفی کردند و از طرف مدیریت شیلات فارس، جوایزی به آنها اهدا شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =