ایسنا با طیبه سیاوشی، نایب رییس فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی و رییس کمیته زنان، خانواده و ورزش کمیسیون فرهنگی مجلس گفتگوی مفصلی درباره جوانان، ازدواج و هویت فرهنگی داشته است که بخشی‌هایی از آن را می‌خوانید؛

 وقتی خانمی تحصیل می کند و شاغل می‌شود و درآمد کسب می‌کند معمولا نمی‌تواند مردی را در کنار خود بپذیرد که از نظر درآمدی پایین‌تر از خودش باشد. یا اگر بپذیرد نقش همسری ندارند، بیشتر زن نقش مادر را برای شوهرش ایفا می‌کند.

از این بُعد بله چنین هست. نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی برگرفته از مبانی اسلامی است نه نظامی مبتنی بر آموزه‌های نظام کمونیستی اما نمی‌دانم چرا معیارهای مردم جنس اقتصادی پیدا کرده است. اما زنان به مردانی احتیاج دارند که بتوانند پشتوانه آنها باشند و از آنها حمایت مالی کنند. اما زن امروز متفاوت از زنان دیروز است.

معیار ازدواج جوانان امروز چه تفاوت‌هایی با معیار مادران و پدران آنان دارد و تا چه اندازه در ازدواجشان موفق هستند؟

معیار جوانان به ویژه دختران امروزی برای ازدواج تفاوت معناداری با معیارهای نسل قبل پیدا کرده است. دختر امروز حاضر به ازدواج با هر شیوه و شرایطی نیست. دختران امروز خود باید شریک زندگی خود را پیدا کرده و حتی تجربیات مشترکی با آنها داشته باشند و اکثر آنان پای مسؤولیتی که به این شکل بر عهده گرفته اند می ایستند و البته این شیوه ازدواج در هیچ آماری ثبت نمی شود که بعدا مورد استناد قرار بگیرد. به نظر بنده چارچوب‌ها و معیارهای نظام آماری ازدواج باید توسط دستگاه‌های مسئول تغییر کند تا بتوان این آمار را هم ثبت و ضبط کرد.

به نظر شما چه عامل یا عللی باعث تغییرات بنیادین در معیارها و الگوهای ازدواج جوانان شده است؟

فضای مجازی فرصتی را برای جوانان به وجود آورد که صرف نظر از روستایی و شهری بودن آنان شرایط جدیدی غیر از شرایط و ضوابط سنتی ازدواج را تجربه کنند و البته امکان منع کردن جوانان از حرکت بر اساس معیارهای جدید آشنایی و ازدواج، وجود ندارد؛ چه آنکه هرگاه این گونه رفتار شده است، جامعه راه‌های جدیدی را برای خروج از محدودیت‌ها و منع‌ها پیدا کرده است.

فضای مجازی، فرصت‌های فراوانی را برای آشنا شدن، تبادل اطلاعات و ارائه آموزش‌های مختلف در اختیار جوانان گذاشته است به عبارت روشن‌تر فضای مجازی کارکرد آموزشی و پرورشی که در گذشته بر عهده دولت و خانواده‌ها بود را بر عهده گرفته و با عملکرد ضعیفی که این دو نهاد اصلی داشته‌اند توانسته جایگزین آنها شود. البته یکی دیگر از علت‌های شیوع این شیوه ازدواج، مخالفت با سپردن کار به تشکل‌های مردم نهاد فعال در این حوزه بود. این تشکل‌ها به دلیل عدم اقبال مراجع رسمی نتوانستند نقش رابط بین جامعه سنتی و مدرنیسم را به خصوص در مقوله ازدواج، ایفا کنند.

در کشورهای توسعه یافته روابط دختر و پسر از دوره ابتدایی به بچه‌ها آموزش داده می شود. تکرار می‌کنم موکول کردن این آموزشها به دوره دانشگاه درست نیست و دیر است اما متاسفانه مسؤولان نظام آموزش کشور تازه یادشان می‌افتد که در دانشگاه باید روابط جوانان آموزش داده شود.

آمار پسران مجرد ما بیشتر از دختران مجرد است. علت ازدواج نکردن جوانان چیست و چرا پسران ما تمایلی به قبول مسؤولیت ندارند؟

دقیقا همین موضوع مسئولیت‌پذیری است. این مسئله بیشتر در کلانشهرها دیده می شود. اگر از دلایل غیراخلاقی بی رغبتی جوانان برای ازدواج چشم پوشی کنیم باید گفت مباحثی وجود دارد که مربوط به حوزه «مسؤولیت پذیری» آنان می شود که در نهایت ازدواج را برای آنان «خطیر و دشوار» می کند. این مسئله به حدی سخت و دشوار دیده می شود که جرات نمی‌کنند وارد آن شوند.

جوانان به ویژه پسرها نسبت به پدرانشان از نداشتن چه چیزی رنج می برند که حاضر به قبول مسؤولیت‌هایی مثل مسؤولیت ازدواج نیستند؟

پاسخ: پاسخ به این سوال نیازمند اظهارنظر کارشناسان علوم مختلف است، اما به نظر بنده بخش قابل توجهی از این مسئله به نقصان نظام آموزشی کشور مربوط می‌شود و البته خانواده ها نیز بستر آموزش و پرورش فرزندانشان را همچون قدیم به وجود نیاورده اند. حاکمیت باید برای وضعیتی که بر نظام آموزشی کشور حاکم است در راهبردهایش توجه کند.

از سویی حضور جوانان در گروه‌های همسان تاثیر بسزایی در طرح مسائل، مشکلات و نیازهای آنان دارد. والدین این جوانان در فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که جامعه سنتی در گذشته برایشان به وجود آورد، آموزش دیده و تربیت شدند. متاسفانه فرصت تبادل نظرات و دیدگاه‌ها، خواسته و نیازها و مشکلات برای جوانان در گروه‌های هم سن و سال به وجود نیامده است ولی از آنان می‌خواهیم ازدواج کنند در حالی که هنوز از نظر اجتماعی نیاموخته‌اند با جنس مخالف چه ارتباطی داشته باشند و در یک رابطه حقوق طرفین چیست؟ به همین دلیل است که با جوانانی روبرو می‌شویم که به یک باره و کاملا احساسی تصمیم به ازدواج می‌گیرند یا یک دفعه تصمیم می‌گیرند سر کار نروند.

برای فرزندان این والدین نیز فضای مجازی و دانشگاه به وجود آمد و دسترسی به اطلاعات برایشان در کسری از ثانیه امکان پذیر شد و این جوانان مرتبا شرایط خود را با شرایط جوانان در کشورهای توسعه یافته مقایسه می‌کنند و شرایط جدیدی را تجربه می‌کنند به بیان روشن‌تر فضای قرن بیست و یکم با فضای قرن بیستم کاملا متفاوت است و اصلا نمی‌توان جوانان را سرزنش کرد که چرا همانند پدرانشان نشده‌اند.

چقدر خانواده‌ها، صدا و سیما و نظام آموزشی کشور در آگاهی بخشی در زمینه ازدواج به جوانان موثر هستند؟

حال فرهنگ عمومی جامعه امروز ایران، خوب نیست. خانواده‌ها نتوانسته‌اند وظایف و کارکرد سنتی و کارکرد جدید خود را به درستی ایفا کنند. دولت و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و وزارت علوم نیز نتواستند وظایف آموزشی و پرورشی خود را به درستی انجام دهند. رسانه ملی وظیفه بسیار بزرگی دارد. ود. تیزرهای آموزشی کوتاه بسیار موثر هستند و با بودجه کم می توان تهیه کرد و بسیار می‌تواند راهگشا باشد. سرعت و حجم اطلاعات در فضای مجازی و حجم دگرگونی‌ها در این عرصه به حدی بالاست که جوانان فرصت و حوصله گوش کردن به صحبتهای طولانی را ندارند در چنین وضعیتی شبکه های ماهواره‌ای و فضای مجازی وظیفه آگاهی بخشی و تربیت جوانانمان را انجام می‌دهند.

 

۲۳۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 765874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گلناز A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    ازدواج کنيم که چي بشه. صبح تا شب دروغ بشنويم.
    • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      130 5
      من متاهل هم اگه زمانبه عقب برگرده مجردی را بیشتر میپسندم چون به گزینه پیشنهادی یک استاد خواستگاری رفتم و ...
    • مهرداد A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      میان اینجا اینطوری کامنت میزارن... ولی کافیه یک خواستگار کور و و کچل در خونه شون را بزنه... با سر میرن سراغش
    • مهرداد A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      دخترهای ایراتی دنبال شوهر نیستند دنبال یه نوکر هستند که همه جوره تامین شون کنه و بدون این که هیچ زحمتی بکشن خونه و ماشین به نامشون کنه... و همه فکرشون سرویس طلا و چشم و سکه و هم چشمیه... هرچه تو خالی تر باشن پر ادعاترن
    • پرهام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      68 27
      من یه پسر 35 ساله هستم که شغل دارم... ماشین مناسب دارم.. پدرم هم برام خونه کنار گذاشته... ولی آزادی ام را به ازدواج نمیفروشم... هیچ دختری را لایق نمیدونم اینها را باهاش شریک بشم
    • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      93 7
      بر خلاف دخترهای اروپایی که دخترها پا به پای شوهرشون زندگی آیندشون رو می‌سازن دخترهای ایرانی انتظار دارن که شوهرشون همه چیز رو فراهم کنه و حق طلاق هم با زنها باشه اما در عوض مهریه و نفقه و مسئولیت و هزینه ازدواج و زندگی به پای مردها باشه... جالب اینجاست غر هم می‌زنن که زنها حقوق برابر ندارن... دنبال حقوق برابر هستن اما حاضر نیستن که تو مترو و تاکسی کنار مردها باشن...اینجور جاها ما مردها میشیم لولو خورخوره...حاضر نیستن مثل مردها سربازی برن...حاضر نیستن هزینه زندگی هم مثل اروپا نصف نصف باشه...حاضر نیستن هزینه سنگین ازدواج رو بدن...بیشترشون هم شب تا لنگ ظهر می‌خوابن بعد میگن حقوق ما زنها رعایت نمیشه
    • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      60 7
      این دلایل تیتشی که آوردید مثل اخلاق و دروغ و خیانت و اینها مال بچه مایه های بالاشهری است که ول و بی بند و بار و مرفه و بی دردن دلایل عدم ازدواج هشتاد درصد قشر جوان فقر بیکاری و سایر دلایل اقتصادی است. ملت را رنگ نکنید
    • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      65 2
      ۲۲سالگی با یک دختر خانم دوست شدیم به قصد ازدواج خیلی هم به هم میومدیم و...روز تولد ۲۳ سالگی اخلاقش کلا عوض شد تو هیچی نداری هنوز درس میخونی و...من فقط باهات دوست بودم بعدا نگی منو بازی دادی و...ماهم گفتیم تو که بیشتر اصرار داشتی ... اگر خواستگار پولدار برات اومده بگو خودتو اذیت نکن...نهایتا گفت اومده تو سوئد هتل دارند و...الان ۳۶ساله هستم دستم به دهنم میرسه از اون موقع با خودم ازدواج کردم و خوشبخت شدم ایشان هم با همان شخص ازدواج کرد و خوشبخت شد...البته من خیلی اذیت شدم...آن شخص هم فقط یک مغازه داشت در ایران...این سرگذشت ما بود و میدونم که همه دختران این جوری نیستن شاید اگر من هم جای اون بودم یک مغازه دار را به دانشجوی مهندسی ترجیح میدادم
    • جهان A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      56 1
      من فوق لیسانس 27 ساله تک پسر هستم حداقل تا 10ّ،5 سال دیگه حداقل شرایط مالی رو به دست نمیارم این به جز شرایط روانی و اجتماعیه ازدواج برای من یک کار بیهوده عبث و حتی غیر اخلاقیه
    • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      31 26
      بنده خدا خاستگار نداری.اگه داشتی تو خبر آنلاین ول نمیچرخیدی
    • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
      13 2
      ببشتر کامنت ها رو خوندم. پسرا میان میگن دخترا پول پرست و بی قید و بندن . دخترا میان میگن پسرا بی مسئولیت و بی قید و بندن. بعد پسرا میان تکذیب و میکنن و میگن ما بی مسئولیت نیستیم ولی شغل و پولم نداریم از اون طرفم دخترا میان جواب میدن که ما هم پول پرست نیستیم ولی بازم خواستگار نداریم. این وسط اما اون بی قیدی رو نمیدونم چرا کسی تکذیب نمیکنه..... البته شایدم همه اخلاقا ، اوکی هستن و نیازی به تکذیب نمیبینن که در این صورت باید بگم از کامنت ها برمیاد که شما به مشکلات طرف مقابل و جامعه اشراف کامل دارید و همدیگه رو خوب درک میکنید. پس مشکلتون چیه که باهم ازدواج نمیکنید؟
  • محمد A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    203 2
    نمیدونم چرا هر کسی میاد در مورد جوانان نظر میده کمی انصاف داشته باشید جوانی که نه شغل داره نه اینده مشخص به کدام طریق ازدواج کنه الان این شاغل های که بیکاری شدند متاهل هستند ببینید چه مشکلاتی دارند وبه چه صورت زندگی میکنند زندگی به هر بهایی وبدبخت کردن نسل بعدی نه باشه بهتره ولی موقعی مسئولان می فهمند که دیر شده
  • يک،دختر A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    مرداي سن بالاي متاهل پولدار هر کدوم دست کم با ده تا دختر رابطه دارند. بيشتر جامعه دختران درگير مرداي متاهل شدند که کاملا راه و رسم رابطه با يک زن رو بلدند. شايد ديگه چاره اي نيست و بايد به تعدد زوجات اونم به شکل ده به يک تن بديم. وقتي تمام ثروت دست يک سري افراد محدود باشه اخرش همينه ديگه.
    • مهرداد A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      اون ده تا دختر با میل خودشون با اون پیرمرد متاهل پول دار رابطه دارن.... کسی که زورشون نکرده... انگیزه شون هم پول طرف هست... دخترهای امروز فکر زندگی و همسر نیستن... فقط فکر پول هستن و ماشین
    • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      104 2
      بنظرت مشکل ، الان اون دختره یا اون مرد؟ دختر پول پرسته که میره سمت چنین مردی وگرنه به زور که اجیرش نمیکنه. چرا باید بره؟ چه نیازی داره؟ گرسنه مونده؟ کدوم دختری در سفره پدرمادره گرسنه س؟ طماع هستند نه گرسنه. پول جمع کردن به چه قیمتی؟ چرا همون دختر دنبال پسری با آبرو و مجرد و معمولی نمیره؟ چون پول نداره؟ چرا نباید یک زندگی رو دونفری بسازن؟ حتما باید مرد همه چیز رو ساخته باشه تا شمای نوعی بهش بله رو بدی؟ چرا برای ساختن زندگی مرد رو همه کاره میدونید اما در اداره زندگی راه و رسمتون تساوی بین دونفره؟
    • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      46 2
      اتفاقا اون مردا قدر دختر ساده و زحمتکش را میدانن. ما دخترهای ساده مگه توی چشم شما پسرهای مجرد میاییم؟؟؟؟ ولی اونا خب فرق دختر زحمتکش با مفت خور بزک کرده که گریم میکنن شما پسرهای جوان واسشون آسمان را به زمین میارید میدونن دختره با هزار نفر رابطه داشته ولی در خونه بابا از بس خواستگار رنگارنگ هست کنده شده بخدا دلیل چی هست چرا من تحصیلکرده چرا من که آرایش نمیکنم چرا من که ساده هستم سختترین کار را انجام میدم شما پسرها انگ این را میزنید چون هیچکی نمیگیرش درس خونده و سر کار رفته . متاسفم واسه همتون. آخر هم بقول بابام گردنش موندم چون عرضه نداشتم.
    • بی نام DE ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      22 1
      تو دختری خب با یه مرد متاهل دوس نشو
    • يک دختر DE ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      16 23
      زن دنبال تکيه گاه و امنيت تو يک رابطه مثل مرد که دنبال زيبايي و عشوه است. اينا نيازهاي غريزيه قابل بحثم نيست. ولي اگه يک جامعه از لحاظ فرهنگي و اقتضادي سطحش بالاتر باشه مردمش ميتونند انساني تر تصميم بگيرند و رفتار کنند.
    • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      41 0
      جمله ثروت دراختیاریک عده خاص روخوب اومدی تواداره ماافرادژن خوب بادرآمدچند ده میلیونی وقدرت استخدام ووام دهی هرکدوم حرمسرایی تشکیل دادن همه هم میدونن ولی کاری ازدست کسی برنمیاد
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    165 0
    طبق معمول ریشه عدم ازدواج جوانان رو انداحتن گردن فضای مجازی و حتی خود جوانان. خب منم مثل ایشون و سایر مسولین درآمدهای آن چنانی داشتم به همین نتیجه می رسیدم و اصلا به مشکلات ناشی از بیکاری روزافزون، حقوقهای زیر خط فقر، عدم امنیت شغلی و اقتصادی، گرانی مسکن، تورم و ... فکر نمیکردم چون همه اینها برام تامین هستش. تا زمانی که مسولین این گونه فکر میکنند اوضاع روز به روز بدتر خواهد شد.
  • عرفان A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    96 12
    دخترهای ایراتی دنبال شوهر نیستند دنبال یه نوکر هستند که همه جوره تامین شون کنه و بدون این که هیچ زحمتی بکشن خونه و ماشین به نا شون کنه... و همه فکرشون سرویس طلا و چشم و سکه و هم چشمیه... هرچه تو خالی تر باشن پر ادعاترن
    • a.a A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      52 4
      و به همین دلیله که ترجیح میدن اولویتشون پول باشه و نه یه رابطه درست. مهم اینه که اون پول رو یک مرد چه مجرد و چه متاهل براشون خرج کنه و نه صرفا یک همسر. البته تا حدی هم حق دارند
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      35 10
      شما معلومه دل پری داریا، یکبار با اسم مهرداد نظر دادی یبار عرفان معلوم نیست با چندتا اسم دیگر هم نظر دادی که حرفت را دیگران بخوانند، دختر خوب و بد مثه پسر خوب و بد هست بهتره همه را با یک چوب نرانیم.
  • فرهاد IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    82 19
    دخترا له له میزنن برا رابطه اخرشم شکست میخورن با مهریه یه ماشین میخرن و امرار معاش
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    98 7
    عجب حرفی دخترا حاضر نیستن یا پسرا امادگیشو ندارن والا من یه دختر ۳۶ ساله ام شاغلم ولی هیچ وقت خواستگار نداشتم
    • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      56 42
      شماره یا آدرس؟
  • بی نام DE ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    66 5
    دیگه ازدواج تموم شد. هنوز مشاورها بین سنتی و مدرن موندن از اینور دختر بیچاره اگه حتی به صورت سنتی بخواد صحبت کنه بعد به توافق ازدواج نرسن جامعه سنتی میگه دختره با یکی بود خب دیگه این ترس کلا منو از ازدواج ترسو نده فکر کن باهاش زیر یه سقف بری بعد بفهمی چه غلطی کردی
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    106 8
    به اطلاع خانم سیاوشی برسونین که متاسفانه پسرها هم به ازدواج با خانمی که فقط قر و اطوار داره و شوهرداری و خانه داری بلد نیست تمایلی ندارن. در ضمن پول اضافه و مفت هم ندارن.
  • يک دختر A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    60 8
    خبر انلاين کامنت مودبانه منو تاييد نکردي ولي له له ميزنن رو تاييد کردي.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    88 5
    اونی که حتی اسم موزه ی لوبر رو هم نمیدونست ریس و نایب رییس و عضو هییت علمی چند تا دانشگاه و فراکسیون و اوپوسوزیون و تحلیل گر مسایل علمی اخلاقی فرهنگی بود قصد بی احترامی یا خدتیی نکرده بی احترامی ندارم فقط میخام بگم جوانان دیگه به حرف همچین ادمهایی کمترین بها رو میدن لطفا با کسی مصاحبه کنید که ملت بش بها بدن
    • س ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      24 12
      خودتم انگار اسمشو بد نوشتی
    • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      9 2
      لوور
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    94 3
    به عنوان یه پسر اعتراف میکنم که حاظر نیستم ازدواج کنم چون زندگی اونایی که ازدواج کردن رو میبینم و میبینم همش درد و رنج هستش چه به لحاظ مالی چه فرهنگی تقصیریم ندارم و نداریم و ندارند به هر حال اینا از اثرات زندگی در یک کشور در حال توسعه هستش چند صد سال دیگه درست میشه اینشاالله
  • امیر EU ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    83 4
    وقتی پسر من که لیسانس داره ولی شغل نداره چگونه با کدام درامد ازدواج کنه در این مملکت اگه خانه مال خودت باشه زندگی معمولی داشته باشی دست کم ماهی 5 میلیون تومان خرج دارد در ضمن مهریه های سنگین دخترها وتجمل گرایی زوجین بحث مهمی است
    • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      10 33
      پنج ميليون در ماه بله با اين اشتها معلومه نمي شه ازدواج كرد
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    58 5
    هر پیج اینستاگرام میرم میبینم دخترا فقط با خودشونن یعنی بنظر همه همجنسگرا شدن وخوشحالن ازا ین موضوع .. و فضای مجازی همه چیزو نشون میده دخترا راحت شدن و الان چیزی نشون میدن که میخوان باشن وقدرتی دارن ...پسرا بدبخت میشن اینطوری
  • محسن A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    66 2
    دلایل اصلی ازدواج نکردن جوانان: بی اخلاقی و مسئولیت ناپذیری مسئولین تبلیغات کور و بیهدف و بی معنی حکومت بر ضد شبکه های اجتماعی
  • بی نام US ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    94 2
    با افراد بی سواد مصاحبه نکنید
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    67 2
    کاملا مشخصه این گفتگو بین دو خانم صورت گرفته هرگاه به جای مشکلات اقتصادی و نامتعادل شدن مسئولیت زوج و زوجه در قانون واژه مسئولیت ناپذیری به عنوان عامل پرهیز پسران از ازدواج های امروزی ذکر شد بدانید گفتگو بین دو خانم صورت گرفته.
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    82 1
    خلاصه حرفهای مسئولین در مورد مشکلات جوانان: من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    50 2
    وقتی بیکارم چرا زن بگیرم. مسئولیت پذیرم که ازدواج نمیکنم همین که یکی نمیارم تو زندگیم بدبخت کنم خودش مسئولیت پذیریه . شغلا برا ژنهای خوبه نه برای ما .
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    27 11
    وقتی ادارات وشرکت ها به خاطر منافعشون فقط خانم ها را استخدام میکنند دخترا مگه عقلشون کمه شوهر کنند
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    49 5
    در شرایط کنونی ازدواج بزرگترین اشتباه است...
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    32 1
    پس چرا به پول و شغل اشاره ای نشده ؟ الان مهم ترین چیز همینه جوون بی کار چه جوری باید ازدواج کنه یه کم انصاف هم بد نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    9 24
    من همیشه دوست داشتم با یه دانشمند فنی ازدواج کنم که ازش همه جوره در زمینه برق یاد بگیرم متاسفانه پیدا نشد و به آرزویش به قبر میرم هیچ وقت دنبال پول و ثروت و ... نیستم دوست دارم مرد زندگی ام نابغه بود ولی نشد.
  • شاهین IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    41 15
    دخترهای ایرانی فاقد احساس و عشقند و در این زمینه خیلی ضعیف و سنتی هستند؛آنها عاشق پول،رفاه و مادیات بدون زحمت هستند و هدف غاییشون در زندگی نمایش،مادیگری و رفاه طلبی از طربق بدست آوردن شوهر یا از هر طرق دیگه هست
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    23 2
    توقع ما از تفسیرهای مسئولین در مورد مشکلات جوانان بیش از این بود.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    27 1
    از کارشناسان محترمتان بخواهید با این شغلهای قرار داد موقت که هر لحظه اخراج دارد با حقوق حدود یک و نیم میلیون چطور ازدواج کنند و ادامه بدهند اگر همین مسئله حل بشه خیلیها که واقعا قصد ازدواج دارند پا پیش خواهند گذاشت
  • حامد A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    12 3
    دلیل این مشکل اخلاقیه و ربطی به پسر و دختر بودن نداره. هر دو طرف مشکل دارن.
  • اهل منطق US ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    25 1
    اصلا همه اینها فرار از واقعیته جوان اگر کار و درامدو امنیت شغلی داشته باشه با کله میره دنبال زندگی مشترک کسی که نتونه شکم خودشو سیر کنه چطور یکنفر دیگرو اسیر کنه ؟
  • کژال A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    32 33
    من یه دختر، کار دارم، زیبایی دارم، تحصیلات دارم ولی چون پدر پولدار ندارم که جهیزیه 100 میلیونی بده و یه ارث تپل بهم برسه، هیچ مادری من رو برای پسرش نمی پسنده... بعد دهنشون رو باز میکنن که دختر ها پول پرست هستن
  • وحید A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    46 2
    ازدواج همیشه یک رابطه دو طرفه است نه اون پسری که بدلیل نبودن امنیت شغلی و یا حتی کار مناسب ازدواج نمیکنه ، بی مسیولیت هست و نه دختری که سعی در انتخاب تامین مالی و آرامش فکری هست پول پرست هستند .. این فداکاری یک نسل هست که دوست نداره با به هرقیمتی ازدواج کردن نسلی با شرایط بدتر از نسل خود پا به عرصه بزاره .
  • سیما متاهل A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    30 5
    خانواده های ایرانی همه دچار چشم و هم چشمی شدن،ازدواج ها به طلاق منجر میشن،توقع دختران هم زیاد شده،وقتی هم سنشون بالا میره کم توقع میشن به هر کسی میگن بله البته اون موقع دیگه شوهری نیست.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    36 5
    هم پول دارم هم ماشین هم خونه و هم شغلی با درآمد تقریبا عالی.ولی حوصله دخترهای الانو ندارم
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    5 25
    1.دخترها ازدواج نمیکنن 2.پسرها شغل ندارن 3.پسرها حاضر نیستن مسئولیت بپذیرن
  • بی نام A1 ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    15 1
    خود مصاحبه کننده تو سوالاتش جواب سوال رو هم گفته خودش.خخخ
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    24 2
    پسرها کار ندارن ولی دخترها دارن.بعد پسرها هم هر دختری رو نمیگیرن شاید از ظاهر طرف بگن خوبه ولی حاضر به ازدواج با اونها نمیشن
  • بی نام A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    27 12
    دختره میره سرکار حقوقش بیشتره از پسره .حاضر نیست با کسی که حقوقش کمتره ازدواج کنه. راهش اینه دخترا نرن سرکار. به جای تلگرام هم اینستا رو فیلتر کننخخخ
  • بی نام A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    32 6
    دخترا شوهر معروف میخوان.بازیگری خواننده ای چیزی.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    23 10
    چرا دخترها را جمع می بندید ؟ دخترهای خوب با حیا و تحصیل کرده و کم توقع ، از ترس مرد بد فاسدی که در موبایلش عکس و آدرس و روابط مستهجنش ثبت شده ولی رمز گذاشته طرف بعد از 3 تا بچه میفهمه که به بد کسی اعتماد کرده را چرا نمی گویید چرا ازدواج نمی کند ؟؟ قوانین جامعه همه به سمت آزادی بیشتر به مردهاست و دروغ هم که دیگر شده یک ضد فرهنگ در ایران از مسوولین بگیر تا یک بجه که فهمیده دروغ گفتن فعلا گلیمش را از آب درمیاره 3 دهه دخترهایش در مملکت از بین رفتندولی مسوولین بیدار نشدند که نشدند
  • علی A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    18 20
    سلام . من 23 سالگی ازدواج کردم . الان 30 سالمه . گاهی فکر میکردم چرا سختیهای متاهلی رو بجون خریدم . یا اینکه میتونستم خیلی خوش بگذرونم. جوری که حتی مدت زیادی از زندگیم لذت نمیبردم. ولی از وقتی که یکم توقعاتمو پایین اوردم . نگاهمو از زندگی بی بندو بار دوستای مجردم برداشتم. کم کم آرامش و حس شیرین همراهی با همسرم پر شده تو زندگیم . و انقدر از داشتنش خوشحالم که تازه معنی اینکه قران میگه همسران لباس همدیگه هستند رو میفهمم . مطمعنم این حس کامیابی و آرامش رو در هیچ لذت پرستی و تنوع طلبی مجردی نمیشه درک کرد . گذشته از اینها رونق زندگی و فرزند داشتن و انگیزه پیشرفت برای آینده هم در خانواده شکوفا میشه .
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
      9 1
      شما مثل اینکه کتاب مسائل الدشواره فی زندگی رو مطالعه نفرمودید فقط کتاب العشق و الحال فی زندگی از پول البیت والمال رو خوندید
  • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    7 0
    افراد مجرد فقط و فقط با کسی ازدواج کنید که به دلتان بنشینه و حرف زدن باهاش حس خوبی بهتون بده. خانواده بسیااااااار بسیاااار مهمه. حتما مدتی باهاش حرف بزنید و رفت و آمد کنید. چون پشیمانی سوری نداره.
  • مرد ایرانی A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
    5 1
    مشکلات زیاده ولی اصلی ترین مشکل در پسرا بیکاری و عدم امنیت شغلی هست و برای دخترا هم نیاز مالی و برطرف کردن ارزوهاشون است . از اونجایی که 70 درصد مردم ایران در زیر خط فقر هستند یا فقیر هستند و دخترانی هم که در این طبقه باشند پدارنشون نتوانسته اند ارزوهای انها یا نیازهای مادی انها رو برطرف کنند و به همین دلیل دنبال یک شوهر پولدار می گردند و از طرفی اونهای که خوشگل باشند موفق می شوند و به همین دلیل هر پسر پولدار با 10 تا دختر دوسته . مشکل بعدی هم که مهریه هست و باعث شده زن از شوهر اول طلاق بگیرند و هرماه پول قسط بندی مهریه و نفقه رو بگیره و بعد بره با یک شخص دیگه خوش باشه و شوهر اول هم پول خوشی اون و شخص جدید رو بده که اونها خوش باشن . خخخخخخ اکثر شوهرهای ایرانی بدبخت و زن زلیل هستند...