روحانی: ارتش سیاست را می‌فهمد اما در امورسیاسی واردنمی‎شود

رئیس جمهور گفت: اگر در ۴۰ سال گذشته ملت ما پیروز بوده، در سایه ارتشی قوی و سپاهی مقتدر و بسیجی آماده و نیروی انتظامی آماده به کار بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز طی سخنانی در مراسم رژه روز ارتش، گفت: ارتش با آنکه سیاست را خوب می‌فهمد در بازی‌های سیاسی وارد نشده و به دستور امام به خوبی عمل کرده است.

اهم اظهارات روحانی به نقل از خبرگزاری‎ها به شرح زیر است:

* ارتش و سپاه برای خدمت به مردم در راه صلح کنار هم بودند. ایثار و فداکاری ارتش و سپاه برای اعتلای ایران بوده است.

* از آغاز انقلاب تا امروز هر کجا غرور افتخار پیروزی صبر و مقاومت مطرح بوده، نام ارتش هم مطرح بوده است. ارتش با انگیزه انضباط اخلاق و آموزش کافی و سلاح‌های پیشرفته و مدرن همواره نیروی بازدارنده برای جمهوری اسلامی بوده است.

* وظایف ارتش در قانون اساسی همانند حراست از تمامیت ارضی، حفظ استقلال نظام و دفاع از کشور است. ارتش در مسیر قانون و انضباط وظایف خود را بدون منت انجام داده و در برابر وظایف خود از ملت و دولت جایگاهی نخواسته و در پی انجام وظیفه خود بوده است.

* ارتش با آنکه سیاست را خوب می‌فهمد در بازی‌های سیاسی وارد نشده و به دستور امام بخوبی عمل کرده است. گاهی نام ارتش با فساد در رژیم طاغوت همراه می‌شد اما امروز در هیچ فسادی نامی از امیران ارتش وجود ندارد. این به معنای پاکی و اخلاص ارتش است.

* نیازمند ارتش و سپاهی قوی و بسیجی آماده هستیم چراکه ما در یک منطقه بسیار حساس به سر می‌بریم. منطقه حساس غرب آسیا یا خاورمیانه. آنجایی که در طول ۴۰ سال گذشته ما شاهد توطئه‌های مختلف بوده‌ایم و بیشرمانه هرگاه قدرت‌های خارجی حضور یافتند از نفت و منابع این سرزمین و از حساب و ذخایر این منطقه نام برده‌اند.

* کشورهای متجاوز بدون مجوز سازمان ملل و منشور آن و بدون توجه به قواعد بین‌المللی خودسرانه به کشوری تجاوز می‌کنند و گروهک‌های تروریستی را به عنوان منافع خود قرار داده‌اند. کشور ما نیازمند نیروی مسلح و مقتدر و بازدارنده است تا هم در برابر توطئه‌ها بایستد و هم به تروریست‌ها اجازه ندهد که به این سرزمین چشم طمع داشته باشد.

* اگر در ۴۰ سال گذشته ملت ما پیروز بوده است آن در سایه ارتشی قوی و سپاهی مقتدر و بسیجی آماده و نیروی انتظامی آماده به کار بوده است. همواره ملت پشتوانه نیروهای مسلح ما بوده و مردم در کنار نیروهای مسلح بوده‌اند و نیروهای مسلح در کنار مردم.

* اگر به سال ۵۸ برگردیم سالی که امام این روز را به نام روز ارتش نامگذاری کردند مردم برای حمایت از ارتش شعار "مردم فدای ارتش" را سرمی‌دادند و ارتشیان می‌گفتند "ارتش فدای ملت" که این شعارها ادامه راهی است که ما در آن قرار داریم.

* توانسته‌ایم در ثبات و امنیت منطقه نقش اساسی ایفا کنیم. امروز ایران و نیروهای مسلح ما بیشتر از هر وقت دیگر تاثیرگذار هستند و همانند نیروهای سیاسی ما که به دنبال تنش نبوده‌اند نیروهای مسلح ما نیز به دنبال صلح و ثبات هستند.

* قرآن به ما آموخته که صلح و ثبات توام با قدرت امکانپذیر است و در سایه قدرت و اقتدار مشروع است که می‌توان به ندای صلح دیگران پاسخ مثبت داد.

* همواره کشورهایی احداث اقتدار می‌کنند که به نیروی بومی خود متکی باشند. کشورهای منطقه ما نباید به دنبال اقتدار عاریه‌ای از سوی قدرت‌های بزرگ یا یک رژیم نامشروع در این منطقه باشند. اقتدار واقعی از آن نیروهای مسلحی است که به حمایت مردم وظیفه خود را انجام می‌دهند.

* ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب با همه توان و قدرت به هر تجهیزی که برای دفاع از این کشور نیاز داشته باشند و هر سلاحی که نیاز داشته باشند دولت فرهیختگان، صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار آنها خواهند بود. ما به دنیا می‌گوییم هر سلاحی که نیاز داشته باشیم تولید می‌کنیم و یا تهیه می‌کنیم و منتظر سخن و موافقت نظر مثبت آنها نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود.

* همانطور که رهبری در روز بعثت گفتند ما نیازی نداریم به منافع و سرزمین دیگران تجاوز کنیم. ما کشوری بزرگ با منابعی بسیار هستیم. ایران هیچ‌گاه کشوری متجاوز نبوده و همواره به کمک دولت‌ها و ملت‌ها به پا خواسته است. ما خواستار روابط برادرانه با همسایگان هستیم و تجهیزات ما علیه شما نیست بلکه برای بازدارندگی و به دنبال تقویت نیروهای مسلح خود هستیم.

* {خطاب به قدرت‌های بزرگ} منطقه را پر از باروت نکنید و برای دلارهایی که می‌خواهید منطقه را به تاراج نبرد و منطقه را از سلاح‌های خود پر نکنید چراکه سلاح‌های شما نه می‌تواند آورنده استقلال باشد و نه می‌تواند ترسی را برای ملت‌های بزرگ همانند یاران به وجود آورد. ذخایر منطقه را تاراج نکنید و کارخانه‌های اسلحه‌سازی خود را روزبه‌روز توسعه ندهید.

* تنها راه این است که مذاکره سیاسی برای حل مشکلات و برای دستیابی به رفتاری مسالمت‌آمیز داشته باشیم. ما توان دفاعی خود را توام با تنش‌زدایی ادامه می‌دهیم و می‌دانیم نیروهای مسلح ما برای دفاع از کشور خود آماده هستند.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کی هان IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    52 1
    به در گفت که دیوار بشنوه....
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    11 10
    نمیدانم چرا علیرغم اینکه طی سالیان گذشته اخباری از الحاق موشک های بالستیک میانبرد به سازمان توپخانه و موشکی نزاجا منتشر شده اما تابحال در هیچیک از رژه ها یا رزمایش های نیروی زمینی اثری از آنها دیده نشده است؟امیدوارم ارتش اسلام نیز هرچه سریعتر موشکی شود
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    31 3
    لطفا امروز روز بیش از همیشه به لزوم ادغام قوای مسلح و تشکیل یک ارتش منسجم در راستای کنترل هزینه های سربار و ارتقای معیشت و شانیت پرسنل نظامی کشور اهتمام بورزید
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    52 2
    ارتش خودش رو صاب مملکت نمی دونه و در خدمت مملکته
  • مهدی A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    55 4
    فقط ارتش قابل اعتماده
  • بدون نام ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    64 2
    تا حالا نشده ارتش در باره برجام و تلگرام نظر بده
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    51 3
    ارتش ارگان حرفه ای و رسمی در کل دنیاست. بقیه وجهه قانونی ندارن
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    4 0
    ارتش در مسايل اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي دخالت نميكنه، ميدونه كه تخصصش در نظامي هست.
  • محسن A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    6 0
    بر خلاف اون یکی ارگان نظامی که ولش کنن تو سیاست شناوره