ایرنا نوشت: اسماعیل براری کارگردانی که نمی‌دانیم نامش را شنیده‌اید یا نه، بنا بر آنچه نبود عدالت خوانده، از سینما خداحافظی کرد. وداع از سینما به‌تازگی به یکی از دغدغه‌هایی تبدیل شده که گاهی از سوی اهالی این هنر و حرفه اعلام می‌شود.

سینمای کشور همواره شاهد برخی بی‌نظمی‌ها و نابسامانی‌ها در معرفی و شایسته‌سالاری بازیگران بااستعداد بوده است. عده‌ای از بازیگران یک‌شبه و بدون گذراندن هیچ‌گونه دوره‌ای در میان مردم معروف می‌شوند و تنها به‌صرف ظاهر و یک سری روابط، در بسیاری از آثار سینمایی حضور پیدا می‌کنند. این بازیگران با همان سرعتی که وارد این صنعت شدند، با همان روند هم بعد از مدتی از دنیای بازیگری کنار گذاشته می‌شوند و شاید هم به‌اندازه تعداد انگشتانشان کار شاخص و مطرح نداشته باشند. اما همواره و به هر دلیل به وضعیت موجود سینما شکایت دارند و هرازچند گاهی هم این صنعت و مخاطبانشان را به خداحافظی تهدید می‌کنند.

البته بازیگرانی هم وجود دارند که سال‌های سال در سینما فعالیت می‌کنند و به‌رغم داشتن کارنامه خوب هنوز خیلی دیده نشده‌ یا به عبارت دیگر مشهور نشده‌اند. بازیگرانی که شاید هیچ‌وقت هم ادعایی مبنی بر خداحافظی و کناره‌گیری از این حرفه را نداشته‌اند. به هر حال، وداع از سینما و دنیای بازیگری به‌تازگی به یکی از دغدغه‌هایی تبدیل شده که گاهی از سوی اهالی این هنر و حرفه اعلام می‌شود.

فاصله گرفتن سینما از دوران باشکوهش
اسماعیل براری کارگردان سینما و تلویزیون که در کارنامه خود، ساخت چند فیلم کوتاه هم دارد امروز در گفت‌وگو با مهر، ضمن گلایه از شرایط کنونی سینما و توقیف چند فیلمش عنوان کرد که دیگر هیچ فعالیت سینمایی نمی‌کند. وی با اعلام اینکه سینمای ایران از دوران باشکوه خود فاصله گرفته است، گفت: سینما، ما را در بن‌بست قرار داده و ترجیح می‌دهم فعالیت‌های سینمایی را ترک کنم.

خداحافظی «کتایون ریاحی» بعد از «یوسف پیامبر»
«کتایون ریاحی» بازیگر سینما و تلویزیون از جمله هنرمندانی است که در سال 1388 با انتشار نامه‌ای، خداحافظی خود را از دنیای بازیگری اعلام کرد. وی پس از اتمام بازی‌اش در سریال «یوسف پیامبر» این تصمیم خود را با انتشار نامه‌اش رسانه‌ای کرد. هر چند این تصمیم را نمی‌توان به دلایل شخصی مختص کرد. چون در متن نامه مذکور در جاهایی لحن گلایه‌آمیز وی نسبت به سینما و بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی کشور دیده می‌شد.

نادیده گرفتن زحمات یک بازیگر
«اشکان خطیبی» که با بازی در تلویزیون و سریال «از نفس افتاده» به شهرت مردمی رسید، به یک‌باره و پس از بازی در فیلم سینمایی «نیمکت» به کارگردانی محمد رحمانیان اعلام کرد که از دنیای سینما و بازیگری کناره‌گیری می‌کند. البته بعد از این فیلم یک نقش کوتاه هم در فیلم سینمایی «نگار» ایفا کرد. این بازیگر با انتشار مطلبی در فضای مجازی دلایل خود را برای این اتفاق بیان کرد. وی نادیده گرفتن بازی‌اش در فیلم «نیمکت» و سختی‌هایی را که مدت یک سال برای نقشش در این فیلم تحمل کرد، دلیلی برای ترک این حرفه عنوان کرد.

وداع از سینما به بهانه حضور مافیا
«شاهرخ استخری» هم که با بازی در سریال‌های «فاصله‌ها» و «دلنوازان» مطرح شد، بعد از اندکی توانست در چند فیلم سینمایی حضور داشته باشد. وی در یک مصاحبه با بیان گلایه‌هایی از حال و روز سینمای کشور و قرار گرفتن روابط به‌جای ضوابط، مسأله خداحافظی از بازیگری را مطرح کرد و با اعلام اینکه اگر اتفاقات مدنظرش در این حرفه برایش نیفتد، مجبور به وداع از سینما می‌شود.

دیگر جایی برای حضور من در سینما نیست
لادن طباطبایی هم که در حال حاضر در آمریکا زندگی می‌کند، در سال 1391 در یک مصاحبه ‌عنوان کرد: سینمای ما به عرصه و صحنه منازعات و مبارزه تبدیل شده است. در این میان، جایی برای من نیست. ما از فرهنگ ایرانی و اسلامی صحبت می‌کنیم، اما این امر در ظاهر دیده می‌شود و سال‌هاست که سکوت‌کننده‌ها بیشتر می‌شوند. وی در پایان مصاحبه‌اش اعلام کرد: «دیگر جلوی دوربین نمی‌روم و معتقدم بازیگر تا زمانی که ابزارش را دارد باید بازی کند و اگر ابزار در اختیارش نیست از این عرصه خداحافظی کند.»

خداحافظی آرش مجیدی بعد از بازی در «ارمغان تاریکی»
جام‌جم آنلاین هم در یکی از شماره‌های خود از آرش مجیدی به‌عنوان یکی از بازیگرانی یاد کرد که پس از بازی در سریال «ارمغان تاریکی» اعلام کرد از بازیگری خداحافظی می‌کند. اما مجیدی بعد از مدتی از بیان تصمیمش، با فیلم «روباه» به سینما‌ها آمد. وی درباره این اتفاق گفت: برای گذراندن زندگی ضرورت دارد ما بازیگران شغل دوم داشته باشیم، البته من رسماً تصمیم گرفته‌ام بازیگری را ببوسم و کنار بگذارم و هر دو یا سه سال یک‌مرتبه کاری را بپذیرم.

خداحافظی؛ مبارزه یا دلبری؟

خداحافظی‌ها، تأثیرگذار یا بی‌اثر؟
جنس اعتراضات در همه این خداحافظی‌ها به نادیده گرفتن مسئولان سینمایی، وجود باندبازی و حواشی‌هایی که همواره در این صنعت وجود داشته، برمی‌گردد. اما باید دید این عکس‌العمل‌ها تا چه اندازه می‌تواند حرفه‌ای و قابل‌تأمل باشد. به عبارت دیگر، تا چه اندازه این خداحافظی‌ها می‌تواند جهت رفع مشکلات موجود مؤثر باشد. وداع‌هایی که همراه با اعتراض‌ها و گلایه‌ها باشد، چقدر در میان سینماگران چه مسئولان و چه عوامل، رسمی و پذیرفته شده است؟ کناره‌گیری از حرفه بازیگری و ساخت فیلم شاید در مدت زمان اندکی اعتراض‌ها و مشکلاتی را بیان کند، اما بعد از مدتی تنها خود بازیگر است که ممکن است از این وضع به‌وجود آمده لطمه بخورد و یا در بعضی مواقع هم مجبور به پس گرفتن تصمیم خود شود.

241241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =