ایرنا نوشت: پس از اعتراف مقامات سعودی به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار این کشور در کنسولگری عربستان در استانبول، شاه سعودی در اقدامی ناگهانی پنج مقام دستگاه اطلاعاتی کشورش را برکنار کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، «سلمان بن عبدالعزیز» در حکمی، شماری از اعضای دستگاه اطلاعاتی سعودی از جمله «احمد عسیری» معاون سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان، «سعود القحطانی» مشاور ارشد کاخ سلطنت، سرتیپ «محمد بن صالح الرمیح» معاون اطلاعاتی، سرتیپ «عبدالله بن خلیف الشایع» معاون امور انسانی و سرتیپ «رشاد بن حامد المحمادی» مدیر اداره اطلاعات عمومی و حمایت دستگاه امنیتی و اطلاعاتی را از کار برکنار کرد.

دستور ملک سلمان در حالی است که دادستانی عربستان شنبه شب با تایید خبر کشته شدن خاشقجی مدعی شد این روزنامه نگار منتقد سعودی ها در اثر درگیری در داخل ساختمان کنسولگری کشته شده است.دادستانی پادشاهی سعودی همچنین از دستگیری ۱۸ نفر در رابطه با این پرونده خبر داد.

شاه سعودی، همچنین پسرش محمد ولیعهد این کشور را به عنوان رئیس کمیته عزل و نصب های جدید و بازبینی در دستگاه امنیتی این کشور انتخاب کرده است که به نوشته واس قرار است در نظام و لوایح و صلاحیت های این دستگاه تغییراتی ایجاد کرده و اقدامات و عملکرد آن را مورد ارزیابی قرار دهد. این کمیته شامل وزیر کشور، وزیر خارجه و رئیس دیوان پادشاهی و رئیس دستگاه اطلاعات عمومی و امنیت داخلی و شخصیت های دیگر است.

بن سلمان

مقام های ترکیه ای از همان دقایق نخستین ناپدیدشدن این روزنامه نگار اعلام کردند،خاشقچی از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول از آن خارج نشده است، در حالی که مقام های ریاض منکر این ماجرا شدند و ادعا کردند، وی کنسولگری را ترک کرده است.

خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد و به آمریکا رفت.وی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد. تا پیش از این، بسیاری از کشورها و سازمان های حقوق بشری از مقام های ریاض خواسته بودند که سرنوشت خاشقچی را مشخص کند.

عربستان در پی ناپدید شدن خاشقچی هدف انتقادات وسیع و تند محافل بین المللی قرار گرفت و این کشور در نخستین روز از ناپدید شدن این روزنامه نگار، به عنوان متهم ردیف اول این پرونده معرفی شد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =