۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴

اکبر قاسمی *

آن‌چه می‌شود از بیانیه ۴ ماده‌ای و جوهره مندرج در مفاد توافق میان ترامپ و کیم جون اون، احصا نمود به‌ این شرح است:

۱. برقراری روابط دیپلماتیک مجدد بین آمریکا و کره‌شمالی

۲. تلاش برای برقراری صلح درشبه جزیره کره

۳. تعهد طرف امریکایی به اعتمادسازی به مردم و دولت کره و تعهد کره شمالی به فرایندخلع سلاح اتمی در منطقه شبه جزیره

۴. ایجاد سازوکار مذاکرات بین پمپئو و مقام عالی کره شمالی برای تحقق واجرا ساختن تعهدات متقابل که نخسین گامهای آن  تحت عنوان استرداد اسرا و مفقودین طرفین منازعه اغاز می گردد.

جمع‌بندی آن‌چه می‌توان ازمفاد بیانیه و اظهارات ترامپ و اون، استنباط نمود: بیانیه ۴ ماده، بیانگر ان است که طرفین براساس دو سناریو مذاکراتی به لحاظ متدلوژی مذاکره و نتایج به دست آمده، مبادرت ورزیده‌اند.

سناریو اول: این که چهارچوب توافق وجدول زمان بندی آن شامل کلیه داده ها و ستانده های طرفین مشخص شده باشد،  ولیکن این توافق درحال حاضر مکتوم خواهدبود تا مرحله به مرحله اجرا و  توسط کمیته وزراتی ساز و کار نظارتی ان، راستا ازمایی گردد.

سناریو دوم :اینکه به شیوه بیزینس منی ترامپ به تعبیری فله فروشی و عمده خری صورت گرفته باشد،عنوان ها و کلیات نقشه راه بطور جنتلمن  گونه ، تعیین شده است ، همان چیزی که عصاره و جوهره ان در بیانیه ۴ ماده ای درج شده است  ولیکن جزئیات ان چون مناقشه امیز و زمان بر است را به کمیته وزراتی به ریاست وزیرخارجه امریکا ومقام عالی کره ای  احاله شده تا بطور مرحله ای جزئیات نقشه راه  مورد بحث و توافق بعدی قرار گیرد،

در این‌جاست که معمولا در «مذاکرات جزئی» شیطان کمین کرده و موانع زیادی پدیدار می گردد. ولیکن بعلت اینکه ترامپ نیاز شدید به یک توافق کلی داشت تا ماه نوامبر (انتخابات مجلس آمریکا) موقعیت خود را درسیاست خارجی بشکل چشمگیری، موفق و پیروز متجلی سازد، بنابراین طرفین ترجیح داده اند به نقشه راه جنتلمن گونه  بسنده نمایند.

ارزیابی آن‌چه تاکنون به‌دست امده نشان‌گر آن است که رهیافت‌ها و فرایند کلی توافق  مکتوم یا نقشه راه جنتلمن  به سمت گشودن صفحه جدید از تعاملات سیاسی وانسانی سازنده بین طرفهای منازعه  و پیونگ یانگ و واشنگتن   را بوضوح نشان می دهد.

آن‌چه دراین بیانیه مهم است این علامت راهبردی است که  طرفین متناسب با جدول زمان‌بندی توافق در اجرا، چه پروسه‌ای در راستی‌آزمایی را می‌بایست شکل دهند، بنابراین به علت مبهم بودن دایره جزئیات توافق مکتوم و یا نقشه راه جنتلمن‌گونه و مراحل جزئی انها، هنوزقضاوت و  شرط‌بندی در خصوص ارزیابی پیرامون مفاد امتیازات و تعهدات طرفین و داده‌ها و ستانده‌ها  و چگونگی اجرای ان، بسیاردشواراست.

البته ترامپ سعی بیشتر می کند ازاثار و نتایج برامده ازخود مذاکرات رودرو  واثار روانی حاشیه ای آن وبا تاثیرگذاری بر طرف کره شمالی، حداکثر بهره برداری رابرای قهرمان سازی درحوزه دیپلماتیک که شدیدا به آن نیاز دارد، رامتجلی سازد.

درنهایت هیچ کدام ازاین دستاوردها که بنوبه خود یک گام به جلو است،  تا مشخص شدن ماهیت  توافق مکتوم و یا کلیت نقشه راه، نمی‌تواند در پرتو سوابق پیچیده مذاکرات  پیونگ یانگ -واشنگتن و همچنین خاستگاه های  تضمین اهداف  بازدارندگی پیونگ یانگ واحترام امنیت و حاکمیت و کسب پوئنهای اقتصادی دندانگیر اون درمقابل خلع سلاح اتمی کامل وغیرقابل برگشت واشنگتن، ارزیابی دقیقی از نتایج واقعی اجلاس سنگاپور را ارائه نمود.

* سفیر سابق ایران در اوکراین

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =